H1, H2 HTML címsorok és szerepük a SEO-ban

Mi az a címsor (heading tag)?

A címsor vagy HTML címsor (angolul HTML heading tag vagy header), azok a felhasználó számára is látható HTML elemek az oldalon, amiknek célja, hogy megadják a böngészőknek, hogy bizonyos szövegeket mint főcím, vagy alcím jelenítsenek meg.

A HTML alapból hat különböző címsort különböztet meg, a H1 a legfontosabb, ami általában az adott oldal címét jelöli és a H2, H3, H4, H5, H6 pedig az alcímek jelölésére szolgál.

A címsoroknak fontos szerepe van a felhasználói élmény növelésében, hiszen segítségükkel egy hosszabb tartalmat egy könnyebben áttekinthető részekre oszthatunk, mint látható a Core Web Vitals-ről szóló bejegyzésünk esetén is:

Címsorok - Heading tag-ek egy oldalon

De fontos szerepük van a keresőoptimalizálásban is, hiszen a címsorok rangsorolási szignálokat is küldenek a Google felé, hiszen segítéségükkel jobban tudja értelmezni a Google, hogy az adott tartalom egy bizonyos kulcsszóhoz kapcsolódóan mennyire tekinthető relevánsnak.

H1 Címsor

Külön érdemes beszélni a H1 címsorról, hiszen leggyakrabban H1 címsorral jelölik meg egy adott tartalom címét. Például WordPress esetén a blogposztnak vagy termékoldalnak megadott cím automatikusan H1 HTML tag-gel kerül ellátásra. A HTML kódban ez így néz ki:

H1 címsor

Érdemes tehát a H1 címsort úgy megadni, hogy a felhasználóknak is figyelemfelkeltő cím legyen, de alap SEO optimalizálási szempontokat is vegyünk figyelembe, azaz a H1 címsor tartalmazza a fókusz kulcsszót, amire a tartalmat optimalizálni szeretnénk.

A széles körben elterjedt vélekedéssel szemben nem feltétlenül SEO hiba, ha több H1 HTML tag-et használunk ugyanazon az oldalon. Ugyanakkor mégis inkább érdemes best practice-ként követni azt, hogy oldalanként egy H1 címsort használunk, és az alcímek megjelölésére a H2, H3 stb. címsorokat.

Fontos, hogy ne keverjük össze a H1 címsor a meta cím-mel (vagy más néven meta title-lel, SEO címsorral), ami ugye az a HTML elem, ami az oldalon nem látható, de a Google ezt jeleníti meg, mint az oldal címe a keresési találatok között.

H2 címsor és egyéb címsorok (H3, H4, H5, H6) és az on-page SEO

Még a nagyon rövid tartalom esetén is érdemes a H2 címsort használnunk, ami a fő alcímek jelölésére szolgál.

Amennyiben az adott tartalom hosszabb, akkor a H2 címsorokat, H3 header-ökkel alcímekre bonthatjuk, és ha még hosszabb egy H3 alatti bekezdés, akkor még a H3-at is feloszthatjuk H4, H5, vagy akár H6 heading tagekkel is.

A H címsorok kapcsán azt érdemes on-page SEO best practice-ként követni, hogy legalább egy típusú címsorban szerepeljen a fókusz kulcsszavunk, viszont nem kell minden címsorban beerőltetni keyword stuffinggal a szavakat, hiszen a túloptimalizálás ma már inkább rontja a rangsorolási képességünket, minthogy javítaná.

Angol tartalmak esetén fontos szerepe van a címsoroknak a feature snippet-ek megszerzésében is, sokszor a Google a Feature Snippet címeként a címsorokat húzza be.

HTML címsor hibák

Még online marketing blogok esetén is tapasztalom azt a gyakori hibát, hogy a címsorokat ugyan vizuálisan megjelenítik, tehát nagyobb betűmérettel, félkövéren vannak szedve, de nincsenek a megfelelő H2, H3 HTML tag-gel ellátva. A Google crawlerei ezeket így nem igazán tudják mint HTML címsorok értelmezni, és így az algoritmus sem veszi olyan mértékben  figyelembe őket, azaz ezeknek az oldalaknak a rangosorolási potenciáljuk is jelentős mértékben csökken.

Még ennél is nagyobb hiba, ha még vizuálisan sem használunk alcímeket a tartalomban. Hiszen így ha hosszú tartalomról van szó, a felhasználónak is nehezen lesz áttekinthető, és sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy idő előtt elhagyják a weboldalunkat. (a dwell time, azaz az oldalon eltöltött idő egy nem megerősített rangsorolási tényező)

Egy SEO audit során így minden egyes oldal esetén vizsgáljuk meg, hogy van-e az adott tartalomban a H1 és H2 címsor használva, és ha vannak, akkor legalább egy címsorban jelenjen meg az a fókusz kulcsszó, amire a tartalmat optimalizálni kívánjuk.

Heading tagek magyarul

A HTML heading tag vagy header magyar fordítása címsor (hosszú verzióban HTML címsor címke), de sokszor magyarul is csak a rövidítéssel,  úgymint H1, H2 címsorként hivatkoznak rá.

H1, H2, címsorhoz kapcsolódó blogbejegyzések SEO témában

 

Miért fontosak a címsorok a keresőoptimalizálás szempontjából?

A címsorok fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban, mert segítik a Google-t abban, hogy megértse, hogy az adott tartalom milyen kulcsszóhoz kapcsolódik és mennyire releváns a keresőkérdésre. Emellett a címsorok rangsorolási szignálokat is küldenek a Google felé.

Milyen címsorokat kell használni a tartalom alcímeinek jelölésére?

A HTML hat különböző címsort különböztet meg, a H1 a legfontosabb, amely általában az adott oldal címét jelöli, míg a H2, H3, H4, H5, H6 a tartalom alcímeinek jelölésére szolgálnak. A tartalom alcímeit úgy kell jelölni, hogy a felhasználók számára is könnyen áttekinthető legyen az oldal.

Mit kell figyelembe venni az on-page SEO szempontjából a címsorok használatakor?

On-page SEO szempontjából legalább egy címsorban szerepelnie kell a fókusz kulcsszónak. Nem szükséges azonban minden címsorban keyword stuffinggal belepni a szavakat, mert a túlzott optimalizálás ronthatja a rangsorolási képességünket.

Mi történik, ha a címsorokat vizuálisan megjelenítik, de nem használnak megfelelő HTML tag-et?

A Google crawlerei nem tudják értelmezni a címsorokat HTML címsorokként, ha nem használnak megfelelő HTML tag-et. Ennek eredményeként az algoritmus nem veszi olyan mértékben figyelembe a címsorokat, és az oldal rangsorolási potenciálja jelentős mértékben csökkenhet.

Mi a magyar fordítása a „HTML heading tag” vagy „header” kifejezéseknek?

A „HTML heading tag” vagy „header” kifejezések magyar fordítása „címsor” vagy „HTML címsor címke”. A címsorokat gyakran rövidítéssel, úgy mint H1, H2 címsorokként hivatkoznak rájuk.

HTML címsorok – Gyakran Ismételt Kérdések

Miért fontosak a címsorok a keresőoptimalizálás szempontjából?

A címsorok fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban, mert segítik a Google-t abban, hogy megértse, hogy az adott tartalom milyen kulcsszóhoz kapcsolódik és mennyire releváns a keresőkérdésre. Emellett a címsorok rangsorolási szignálokat is küldenek a Google felé.

Milyen címsorokat kell használni a tartalom alcímeinek jelölésére?

A HTML hat különböző címsort különböztet meg, a H1 a legfontosabb, amely általában az adott oldal címét jelöli, míg a H2, H3, H4, H5, H6 a tartalom alcímeinek jelölésére szolgálnak. A tartalom alcímeit úgy kell jelölni, hogy a felhasználók számára is könnyen áttekinthető legyen az oldal.

Mit kell figyelembe venni az on-page SEO szempontjából a címsorok használatakor?

On-page SEO szempontjából legalább egy címsorban szerepelnie kell a fókusz kulcsszónak. Nem szükséges azonban minden címsorban keyword stuffinggal belepni a szavakat, mert a túlzott optimalizálás ronthatja a rangsorolási képességünket.

Mi történik, ha a címsorokat vizuálisan megjelenítik, de nem használnak megfelelő HTML tag-et?

A Google crawlerei nem tudják értelmezni a címsorokat HTML címsorokként, ha nem használnak megfelelő HTML tag-et. Ennek eredményeként az algoritmus nem veszi olyan mértékben figyelembe a címsorokat, és az oldal rangsorolási potenciálja jelentős mértékben csökkenhet.

Mi a magyar fordítása a „HTML heading tag” vagy „header” kifejezéseknek?

A „HTML heading tag” vagy „header” kifejezések magyar fordítása „címsor” vagy „HTML címsor címke”. A címsorokat gyakran rövidítéssel, úgy mint H1, H2 címsorokként hivatkoznak rájuk.