Kulcsszavak szerepe a SEO-ban és a PPC-ben

Mik az a kulcsszavak az online marketingben?

Kulcsszavak az online marketingben azok a keresőszók vagy keresési kifejezések, amiket a felhasználók a Google-ba és más keresőmotorokba (Bing, Yahoo, stb.) beírnak, hogy ezáltal az általuk keresett információt megszerezzék, vagy eljussanak egy adott felületre, vagy éppen egy webshopot keressenek fel és online vásároljanak.

Kulcsszó alatt érthetünk egyetlen egy szóból álló szavakat (pl. „kulcsszó”), de több szavas keresési kifejezéseket „kulcsszókutatás alapjai”.

Kulcsszavak típusa

Kulcsszavaknak kifejezetten fontos szerepe van a Google Ads hirdetésekben és a keresőoptimalizálás területén is, de kissé eltérő módon működnek, nézzük is meg, hogyan.

Kulcsszó a Google Ads keresési hirdetésekben

A kulcsszavak a Google Ads Search hirdetéseknél azok a szavak, kifejezések, amiket a hirdetéskampány indításánál megadunk, hogy milyen keresési kifejezésekre szeretnénk megjelenni.

A Google pedig attól függően, hogy milyen kulcsszó egyezési beállításokat (keyword modifier-öket) alkalmazunk, mennyit licitálunk az egyes kulcsszavakra és milyen negatív kulcsszavakat határoztunk meg, számos egyéb keresési kifejezésre meg fogja a hirdetésünket jeleníteni, amikor az emberek egy Google keresést végeznek.

A Google folyamatosan változtatja (és sajnos szűkíti), hogy milyen kulcsszóegyezési beállításokat alkalmazhatunk, jelenleg az alábbiak vannak érvényben:

  • Általános egyezés (broad match)
  • Kifejezés egyezés (phrase match)
  • Pontos egyezés (exact match)

Google Ads kulcsszóegyezési szabályok

Tehát ha megadtuk azt általános egyezésű kulcsszónak, hogy „keresőoptimalizálás”, akkor nemcsak a keresőoptimalizálás keresési kifejezésre fogunk megjelenni, hanem számos egyéb long tail kifejezésre is.

Kulcsszavak más PPC hirdetésekben

A kulcsszavak amúgy más fizetett hirdetésekben is megjelennek, nemcsak a Google Ads keresési hirdetések esetén.

Google Ads hirdetési platformnál maradva, kulcsszavakat lehet célzásra használni a Google Display hirdetések és a Youtube hirdetések célzásainál.

De a Google Ads ökoszisztémát elhagyva, kulcsszavakat kell megadnunk, ha érdeklődési területekre akarunk hirdetni Facebook, Pinterest, Instagram hirdetések stb. esetén is.

Kulcsszó a keresőoptimalizálásban

A kulcsszó ezzel szemben a SEO-ban tényleg az a keresőszó vagy keresési kifejezés, amit a felhasználó beír a Google keresőmezőjébe. Mivel organikus keresőoptimalizálásról van szó, itt a Google Ads-dzel szemben nincsenek bidek, így az organikus találati rangsor aszerint kerül kialakításra, hogy a találatok az adott kulcsszóra a lehető legrelevánsabbak legyenek.

Ezért van nagyon fontos szerepe a kulcsszókutatásnak a SEO-ban, hiszen a tartalmainkat olyan kulcsszavakra érdemes SEO optimalizálni, amikre az emberek gyakran keresnek.

Például ha webshopunk van, és SEO forgalmat szeretnénk szerezni rá, akkor nagyon fontos, hogy az adott termékoldalakat olyan kulcsszóra vagy kulcsszavakra optimalizáljuk, amikre az emberek ténylegesen keresnek.

Ezért is van a kulcsszókutatásról egy részletes guide-unk, amiben kifejtjük, hogy hogyan kell SEO kulcsszókutatást professzionális módon elvégezni, hogy a lehető legtöbb ingyenes organikus forgalmat hozzuk ki a weboldalunkból.

Kulcsszó szerepe a SEO-ban

Az egyik legerősebb rangsorolási tényező, hogy maga a kulcsszó és a hozzá kapcsoló témák, dolgok, angol szóval entity-k mennyire szerepelnek az adott tartalomban és a legfontosabb tartalmi SEO elemekben.

A Google nagy innovációja volt a 90-es években, hogy nemcsak a kulcsszavak számát és egyezőségét vizsgálta a tartalmakban a találati rangsor meghatározásához, hanem az oldalra mutató hivatkozásokat, backlinkeket is, ezért az egyik legfontosabb SEO tevékenység még ma is a linképítés.

Ma a Google rangsorolási algoritmusa már számos egyéb tényezőt is figyelembe vesz, de a kulcsszavak továbbra is az egyik legerősebb tartalmi szignálnak számítanak, ez a Google hivatalos keresési algoritmusról szóló oldalán is megerősíti.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a keresőoptimalizálás csupán abból állna, hogy a meghatározott kulcsszavakkal teletömjük a tartalmakat, de néha igen is lehet elérni azzal eredményeket, ha egy kulcsszavakban aluloptimalizált tartalomban növeljük a kulcsszósűrűséget (lásd a cikk végén, hogy mi az a kulcsszósűrűség.)

Kulcsszavak kapcsán felmerülő egy fontos koncepciók

Pár egyéb fontos SEO kifejezésről is ejtsünk pár szót, amik kapcsolódnak a kulcsszavak témájához.

Fókusz vagy mag (seed) kulcsszó

Fókusz vagy mag (seed) keywordnek, kulcsszónak nevezzük azt a kulcsszót, amivel egy adott tartalomra a legtöbb SEO forgalmat kívánjuk terelni.

A fókusz kulcsszó a kulcsszókutatás során kerül meghatározásra, és általában az a kulcsszó lesz az, amire a legnagyobb keresési volumen van egy átlagos hónapban, vagy éppen a legnagyobb a benne lévő üzleti potenciál.

Long tail (hosszú farok) kulcsszavak

A long tail keyword-ök vagy hosszú farok kulcsszavak azok a kulcsszavak, amikre alacsony a keresési volumen, de sokkal több van belőlük egy adott fókusz kulcsszóhoz kapcsolódóan, így végül sok organikus forgalmat hozhatnak be az oldalra.

Ezek a long tail kulcsszavak egy saját önálló cikket is megérnek, hiszen fontos, hogy ezekre is minél jobban tudjunk optimalizálni. Ezeket itt éred el:

  • Long tail kulcsszavak (publikálás hamarosan)

Kulcsszósűrűség

A kulcsszósűrűség azt mutatja meg, hogy egy adott kulcsszó hányszor szerepel egy adott oldalon és ez milyen arányban van a teljes tartalom hosszához képest. Tehát a kulcsszósűrűség egyszerűen megadható ha az adott termékoldalon, blogposzton vagy bármilyen tartalomban lévő szavak számát elosztjuk a teljesen vagy részben egyező kulcsszavak számával.

Keyword stuffing vagy kulcsszóhalmozás

A kulcsszóhalmozás vagy angolul keyword stuffing az a gyakorlat, amikor a kulcsszósűrűséget növeljük abból a célból, hogy jobb rangsorolást érjünk el egy adott kulcsszóra.

Már jó ideje a szimpla keyword stuffing rossz SEO gyakorlatnak számít, amit inkább kerülni kell, mivel a Google könnyen felismeri ezt a technikát, és nem jobb találati pozíciókkal, hanem éppen hogy rosszabb rangsorolással fogja a kulcsszóhalmozást alkalmazó oldalakat sújtani.

A kulcsszóhalmozás során sokszor a természetes szóhasználatot meghaladva használjuk a kulcsszavakat, ami a felhasználónak is rossz felhasználói élményt nyújt, ami még egy ok, hogy kerüljük a használatát.

Kulcsszó kereső eszközök

Ahogy többször említettem a cikk során, a kulcsszókutatásnak kulcsszerepe van abban, hogy a számunkra üzletileg értékes fókusz és long tail kulcsszavakat megtaláljuk.

Ebben nyújtanak segítséget a kulcsszó kereső eszközök, vagy angolul keyword tool-ok. Pár a legnépszerűbb tool-ok közül