Meta leírás (description) a SEO-ban. Mi az és miért fontos?

Mi az a meta leírás?

A meta leírás (angolul meta description tag), az a HTML elem, ami az organikus keresési találatok között meta cím alatt található meg, és arra szolgál, hogy a meta title-ön felül további információt adjon arról, hogy az adott tartalom miről szól.

Meta leírás - Meta description

A meta címhez és más meta tag-ekhez hasonlóan a weboldal <head> részében kell definiálni a meta leírást, tehát a felhasználóknak látható tartalomban nem szerepel.  Így néz ki az oldal HTML forráskódjában a meta description tag:

meta leírás a HTML forráskódban

A legtöbb tartalomkezelő rendszer, mint például a WordPress Pluginok révén, vagy csak simán natív megoldással lehetővé teszi, hogy ne kelljen a weboldal head részébe írnunk html kódot, hanem közvetelenül a tartalom publikálása előtt a felhasználói felületen adjunk meg a meta leírás címkét.

Meta leírás szerepe a SEO-ban

Noha a Google egy 2009-es Google Search Central-os blogbejegyzésében azt írja, hogy a meta leírást nem használják a rangsorolási algoritmusukban, mégis érdemes minden esetben megadni egy indexelni kívánt tartalomnál a meta leírást.

Egyrészt az organikus keresési átkattintási arányára a meta cím mellett legjobban a meta leírás hat. Ha egy jó meta description megadásával növelni tudjuk az átkattintási arányt, akkor növeljük az adott oldal organikus forgalmát is.

Másodsorban pedig a magasabb átkattintási arány egy nem megerősített Google rangsorolási tényező is. Hiszen intuitíve is belátható, hogy ha a Google azt tapasztalja, hogy egy alacsonyabb organikus pozícióban lévő tartalom több átkattintást kap egy bizonyos kulcsszóra, akkor az a tartalom az adott kulcsszóra relevánsabb találat, tehát feltehetően a Google is feljebb fogja helyezni az organikus találatok között.

Végül pedig azért is érdemes megadni a SEO leírást minden oldal esetében, mivel az a Google jelenlegi gyakorlata, hogy a keresési kifejezést és a hozzá kapcsolódó kulcsszavakat félkövérrel szedi a keresési találatok között. Így ha magát a fókusz kulcsszót beleírjuk a leírásba, akkor mivel félkövéren fogja szedni a Google azt a kulcsszót, növeljük az esélyt, hogy a felhasználó átkattint a mi tartalmunkra.

Meta leírás újraírása

Noha mint SEO optimalizálási best practive érdemes megadni a meta description-t minden egyes olyan tartalomnál, ami esetén SEO forgalmat akarunk szerezni, azzal jó tisztában lenni, hogy az esetek döntő többségében a Google figyelmen kívül hagyja azt a meta leírást, amit mi definiáltunk.

Az Ahrefs kutatása szerint az esetek mindössze 37%-ban jeleníti meg azt a meta description a Google, amit mi specifikáltunk.

Meta leírás optimalizálása

De mivel az esetek még így is jelentős hányadában azt a meta leírást használja a Google, amit mi megadtunk, érdemes minden esetben definiálni, hiszen ahogy feljebb már említettük, egy jó meta leírás növelheti az organikus átkattintási arányunkat

Amellett, hogy a fókusz kulcsszavunkat minden esetben tegyük bele a meta leírásba, pár SEO leírás tipp a jobb átkattintási arány eléréséhez:

  • év szerepeltetése. Különösen ha gyakran frissülő tartalomról van szó.
  • érzelmet kifejező szavak szerepeltetése
  • kérdések alkalmazása
  • számok, speciális karaktere használata

Összességében törekedjünk arra, hogy felkeltsük a meta leírásunkkal a Google keresőt használó felhasználó figyelmét.

Meta leírás hossza

A meta címhez hasonlóan a meta leírás esetén is, ha egy bizonyos pixelszám felett van a meta leírás hossza, akkor a Google le fogja vágni a meta leírást, hiszen értelemszerűen csak egy maximális karakterszámot tud megjeleníteni az organikus találatok között.

A meta description esetén ez a pixel limit 920 pixel, ami kb.  160 karakternek felel meg. Ha WordPresst hassználunk, akkor a Rankmath SEO plugin (de pl. a Yoast is) jelzi, hogy mennyi karaktert tudunk még írni, ami belefér.:

meta leírás Rankmatch SEO pluginban

Meta description magyarul

A meta description magyar fordítása meta leírás, de gyakran hivatkoznak rá úgy is, mint SEO leírás. 

Kapcsolódó bejegyzések a meta leírás és tartalmi keresőoptimalizálás témájában