ÚJ(!) Google Analytics 4 – Újdonságok és változások a GA4-ben

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Mint már lehet hallottál róla, 2020. októberétól már hivatalosan is kikerült a béta verzióból a Google Analytics új verziója a Google Analytics 4 (korábbi nevén Google Analytics Web+App). Ebben a bejegyzésben megosztjuk, hogy

  • mik az újdonságok a Google Analytics 4-ben, amiket a Universal Analytics-ben (a Google Analytics előző, hagyományos verziójában) nem láthattál?
  • mik azok a dolgok, amik kimaradtak a Google Analytics 4-ből, amiket lehet még hiányolni fogsz az új verzióból?
  • Miben tér el a Google Analytics 4 és a Google Analytics 3 (Universal Analytics)?

Emellett arra is kitérünk, hogy mi mit javaslunk, érdemes-e váltani a Google Analytics 4-re, vagy maradj a Universal Analytics-nél, avagy elképzelhető-e a két verzió párhuzamosa futtatása?

Amennyiben a cikk meggyőzött arról, hogy legalább párhuzamosan érdemes a GA4-gyel mérni a weboldalad, akkor mindenképp ajánljuk a Google Analytics 4 beállítási checklistünket, aminek segítségével elvégezheted azokat a beállításokat az új Google Analytics-ben, amik szükségesek ahhoz, hogy a Google Analytics 4 is megfelelő mérési insightokkal lásson el a minél jobb marketing és weboldalfejlesztési döntések meghozatalában.

Google Analytics 4 új funciók, riportok, metrikák, felületek

A Google Analytics 4 (korábbi nevén Google Analytics Web+App) immáron a Google Analytics hivatalos, Google által támogatott verziója. Először is tekintsük át, hogy milyen új funkciókkal, riportokkal, mutatószámokkal bővült a Google Analytics 4, amik kijelölik az új Google Analytics jövőjét.

1.      Megújult felhasználói felület

Talán az egyik leginkább feltűnő változás, hogy nagyon megújult a felhasználó felület, így mindenképp érdemes arra időt fordítani, hogy elsajátítjuk a Google Analytics 4 új UI-ját és riporting felületeit is.

Google Analytics 4 megújult felhasználói felület

Azt is fontos hozzátenni, hogy a korábban gyakran használt riportok, metrikák is sok esetben eltűntek. Ennek fő oka, hogy igazából nem a Google Analytics Universal verzióját fejlesztették tovább a Google-nél, hanem az app-ok mérésére használt Firebase a Google Analytics 4 alapja.

Emiatt, ahogy majd később is írjuk, mindenképp érdemes az eddig használt Universal Analytics felületünket is megtartani, legalábbis egy időre.

2.      Továbbfejlesztett mérés (Enhanced Measurement) a GA4-ben

Amennyiben váltasz Google Analytics 4-re, hozzá fogsz férni az úgynevezett Továbbfejlesztett mérési funkcióhoz (angolul: Enhanced Measurement).

Google Analytics 4 Továbbfejlesztett Mérés - Enhanced Measurement

Ezzel olyan Google Analytics Eseményeket fogsz tudni automatikus mérni, amit korábban külön Google Tag Manager-ben kellett konfigurálni vagy a kódba belenyúlva volt lehetőség létrehozni. Ezek az események a Görgetés, Videó lejátszás, Keresés, Fájlok letöltése, Kifelé mutató linkek mérése.

3.      Elköteleződés (engagement) metrikák bevezetése

Korábban elsődlegesen a bounce rate (visszafordulási arány) volt az a mutatószám, amit sokan annak elemzésére használtak, hogy az oldalra érkező látogatók mennyire érdeklődnek az oldal tartalma iránt.

Azonban mivel bounce rate egy könnyen manipulálható, és nem éppen tökéletes mutatószám volt, a Google Analytics 4-ben több engagement metrika került bevezetésre, amik alapján árnyaltabban elemezhetjük azt, hogy az oldalra érkező felhasználók mennyire köteleződtek el az adott landing page iránt.

Ilyen elköteleződési metrika lesz a:

  • Tevékenység átlagos időtartama
  • Felhasználónkénti eseményszám
  • Egyedi felhasználók görgetései
  • Felhasználói elköteleződés
  • Felhasználói hűség

4.      Google Analytics 4 DebugView

Szintén egy új Google Analytics 4 funkció a DebugView, vagy magyarul a Hibakeresési mód. A DebugView feature-rel a immáron Google Analytics 4-en belül tudod az egyes Eseményeket vagy más technikai beállításokat debuggolni.

5.      Big Query-vel való ingyenes integráció

Míg a korábbi GA verzióban noha lehetséges volt a Big Query-val integráció, de csak a fizetős Google Analytics 360 felhasználóknak, a mezei ingyenes Google Analytics felhasználóknak nem. A Google Analytics 4-gyel ez megváltozik, és immáron az ingyenes verzióval is lehet az adott fiók adatait BigQuery segítségével is elemezni.

6.      Több haladó riporting sablon a Google Analytics 4 Elemzőközpont-jában

Míg a korábbi Google Analytics-re főleg a táblázatos, pivot táblás és az egyszerűbb vizualizációk voltak a többségben az ingyenes verzióban, a GA4 Elemzőközpontjában mostantól több haladóbb típusú riporting illetve vizualizációs sablonhoz is hozzá fogunk tudni férni:

Google Analytics 4 Elemzési központ sablonok

  • Csatornalemzés (Funnel Analysis)
  • Útvonalelemzés (Path analysis)
  • Szegmensátfedés (Segment Overlap)
  • Kohorszelemzés (Cohort analysis)
  • Felhasználó élettartam elemzés (User lifetime report)

7.      Prediktív mérőszámok

Szintén egy hasznos Google Analytics újdonság lehet a prediktív mutatókhoz való hozzáférés. Ezek a prediktív metrikák a Google a gépi tanulásos algoritmusai alapján kerülnek meghatározásra, és ténylegesen hasznos insight-ot próbálnak az üzleti elemzőknek adni.

Ilyen prediktív mutató a GA4-ben például:

  • vásárlási valószínűség: „Annak valószínűsége, hogy egy olyan felhasználó, akik az elmúlt 28 napban aktív volt, végre fog hajtani egy megadott konverziós eseményt”
  • lemorzsolódás (churn) valószínűsége: „Annak valószínűsége, hogy egy olyan felhasználó, akik az elmúlt 7 napban aktív volt az alkalmazásban vagy a webhelyen, nem lesz aktív a következő 7 napban.”
  • bevételi előrejelzés: „A következő 28 napban várható olyan bevétel, amely egy, az elmúlt 28 napban aktív felhasználó által végrehajtott összes vásárlási konverzióból származik.”

Ezekből a prediktív mérőszámokból a GA4-ben prediktív közönségeket is lehet képezni.

Mi hiányzik a Google Analytics 4-ből?

Mivel a Google Analytics 4 csak nemrég lett a Google Analytics hivatalos verziója, és a funkciók listája még nem teljesen, így bizonyos dolgok, amikhez hozzáfértünk Google Analytics korábbi verziójában, jelenleg még nem elérhetők Google Analytics 4-ben.

Noha a Google folyamatosan fejleszti és új feature-ökkel pakolja tele a Google Analytics-et, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy majd minden hiányzó funkció be fog kerülni a Google Analytics új verziójába.

Google Analytics View (Nézet) megszűnt

A Google Analytics-et eddig egy hármas tagolódás jellemezte, azaz fiókon belül voltak tulajdonok, és a tulajdonokon belül lehetett meg View-kat, azaz Nézeteket létrehozni. Itt tudtuk beállítani a Nézetre vonatkozó szűrőket, például, hogy a belső forgalom ne kerüljön kimutatásra egy bizonyos View-ban.

Jelenleg azonban a Google Analytics 4-ben ez a hármas tagoltság megszűnt, és mindent a property vagy a fiók szintjén tudunk majd beállítani. Feltehetőleg ez egy végleges döntés a Google-től, szóval nem számítanék arra, hogy újra elérhetők lesznek a Nézetek a Google Analytics 4-ben.

Viszlát visszafordulási arány (Bounce rate)

Ahogy fent már beszéltünk az új engagement-et leíró metrikáknál, a bounce rate nem a legjobb mérőszám volt az engagement mérésére, így ezt a Google Analytics 4-ben már nem is lesz elérhető.

Véleményünk szerint ez egy jó döntés volt a Google részéről, noha a visszafordulási arányt sokan szívesen használták egy adott kampány vagy csatorna sikerességének mérésére, kevesen tudták, hogy igazából a Bounce rate hogyan számol, és milyen könnyű rosszul beállított Event-ekkel akár jelentős manipulálni az értékeit.

Szóval, biztos sokaknak fog hiányozni, de összességében egy pozitív lépés a Google részéről, ami segíti azt, hogy kevéséb szülessenek rossz elemzések félreértelmezett adatokon.

Attribúciós riportok

A jelenlegi Google Analytics 4-ben még semmilyen attribúciós elemzési funkció nem került bele, így nehezen tudjuk a konverzióhozzárendelési modelleket elemezni, és ez alapján olyan döntéseket hozni, amivel hatékonyabban osztjuk meg a fizetett kampányok büdzséjét.

A bounce rate-tel szemben várhatóan ez nem jelenti azt, hogy ingyenes Attribuciós riport nem lesz GA4-ben, inkább azt, hogy később fejlesztik bele, vagy egy külön alkalmazásban fogja ezt a lehetőséget a Google nyújtani.

Google Analytics 4 vs Univeral Analytics (Google Analytics 3)

Pár olyan dolgot is kiemelnék, amiben a Google Analytics 4 és a Universal Analytics jelentős eltérést mutat.

Google Analytics 4 eltérő mérési modell

Míg a Universal Analytics mérési modelljének az alapja az oldalmegtekintés és a session volt, addig a GA4 mérési modellje már Eseményeken (Eventeken) és paraméteren alapszik. Így a Google Analytics 4-ben is már az oldalmegtekintés egy Event-nek számít.

Ennek a változásnak az az oka, hogy a GA 4 mint a korábbi béta neve is utal rá, nemcsak a weboldalak, hanem Android és iOS alkalmazások mérésére is tökéletesen használható. Már pedig a mobilalkalmazások esetén nehezn értelmezhető a hagyomány Page View (oldalmegtekintés) metrika.

Szintén népszerűvé váltak az ún. Singe Page application-ök, amik esetében egy weboldal összes oldala technikailag egy oldal, így nincsenek oldalbetöltések a különböző tartalmak megtekintése között.

Mérési kód formátuma megváltozott

Angolul a neve is, hiszen a Universal Analytics-ben mint Tracking ID futott, míg a Google Analytics 4-ben Measurement ID az új neve:

A kettőt biztosan nem fogjuk összekeveni, mert a Universal Analytics ‘UA- meg valami’, a GA4-nél a Measurement ID formátuma a’ G- plusz valami’-t fogja követni.

Google Analytics 4 Mérési Azonosító - Measurement ID

Kevesebb E-kereskedelmi riport

Amennyiben a továbbfejlesztett e-kereskedelmi mérés megfelelően konfigurálva volt a Universal Analytics fiókodban, akkor nagy csalódás lesz egyelőre a Google Analytics 4, mivel jelenleg elég kevés riportot adnak alapból.

Várhatóan azonban ez egy ideiglenes állapot, és a Google folyamatosan fog default riportokat hozzáadni az e-kereskedelmi részhez is.

Google Analytics Események változása

A Google Analytics Események (Event-ek) beállításának szabályai is változnak. Mint a Google Analytics 3 esetében szabályszerűen követni kell, hogy az Eseménynek legyen Kategória és Művelet értéke, és opciónálisan lehetett Címke és Érték értéke, a Google Analytics 4-ben ez megváltozik.

A GA4 Események konfigurációjánál teljesen szabadon határozhatjuk meg, hogy mik az Eventek paraméterei is.

GA4 Cross-device és cross platform adatok

Mivel a GA4 az appok mérésére is tökéletesen alkalmas, így várhatóan pontosabb adatokat fog nyújtani mind a felhasználók összekötésében a desktop és a mobil készülékek esetében, mind az app-ok és a webes alkalmazások közötti session-ök összekapcsolásának köszönhetően.

GA4 Adatgyűjtési és adatmegtartási beállítások

A felhasználói és eseményadatok megőrzésének lehetőségei is megváltoznak.

Míg a GA3-ban 14 hónaptól kezdve, akár arra is állíthattuk, hogy sose járjanak le ezek az adatok, a Google Analytics 4-nél csak két opciónk van, vagy 2 hónap (alapbeállítás) vagy 14 hónap után lejárnak  elküldött cookie-khoz, felhasználói azonosítókhoz és hirdetési azonosítókhoz társított adatok.

GA4 Egyéni dimenziók és metrikák

A Google Analytics 4-ben szintén megváltozik az Egyéni Dimenziók (Custom Dimension-ök) és Egyéni metrikák (Custom Metric-ák) képzési szabályai is.

Google Analytics 4: váltsunk rá át vagy sem?

Még ha nem túl pozitívak az első benyomásaid is a Google Analytics 4-ről, akkor is mindenképp javasoljuk, hogy hozz létre a weboldaladhoz Google Analytics 4 property-t is. Ennek oka, hogy ez a jövő, a Google már csak azt a verziót fogja tovább fejleszteni, és amúgy folyamatosan jönnek ki az újdonságok, tehát remélhetőleg lassan tényleg egy jobb verzió lesz a GA4. És már most is vannak olyan funkciók, ami miatt érdemes a GA4-et is használni.

Természetesen az, hogy elindítod a Google Analytics 4 property-dben is a weboldal mérését, ez nem jelenti azt, hogy a korábbi Universal Analytics-es méréseid leállításra kerülnek. Azok a Universal Analytics property-k, még bizonyosan évekig fognak adatot mérni, szóval nem kell attól tartani, hogy ha GA4-re váltasz, akkor a korábbi gyakran használt funkciókhoz már nem férsz hozzá.

Szóval, mi mindenképp azt javasolnánk, hogy amint lehet, indítsd el a mérést egy új Google Analytics 4 tulajdonban is, és az új Google Analytics 4 megfelelő setupját is végezd el. Ebben fog segítséget nyújtani a Google Analytcs 4 beállítási checklistünk.

Google Analytics 4 telepítése és beállítása

Amennyiben sikerült meggyőznünk, hogy itt az ideje elindítanod a Google Analytics 4 mérésedet is, akkor mindenképp ajánljuk cikkünket, ahol bemutatjuk a Google Analytics 4 telepítését Google Tag Managerrel függetlenül attól, hogy egy teljesen új oldalra szeretnéd a mérést elindítani, vagy már meglévő Universal Analytics-os mérés mellé szeretnél indítani egy GA4 propertyt:

  • Google Analytics 4 telepítése útmutató – Létrehozás és telepítés Google Tag Managerrel

Emellett ajánljuk az alábbi cikkek elolvasását is, amennyiben mélyebben el szeretnél merülni a Google Analytics 4 riportjainban , új funkciókban, stb.:

  • Google Analytics 4 riportok
  • Google Analytics 4 Események Változások
  • Google Analytics 4 Események beállítása Google Tag Managerrel