A Facebook Konverziók API (CAPI) használata és beállítása [2021]

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Az iOS 14 frissítése csak az utolsó nagy csapás volt a hagyományos cookie (süti) alapú Facebook Pixel követésre, ami jelenleg is az egyetlen teljeskörű megoldás a Facebook hirdetés kampányaid eredményeinek a követésére. Ugyanakkor, ahogy egyre többször kerül a Facebook Pixel követés blokkolásra, és az adat, amit a Facebook a Pixel alapján riportál egyre megbízhatatlanabbá válik, a Facebook hirdetőknek egyre inkább szüksége van egy olyan megoldásra, ami a Facebook hirdetéskampányok konverziót pontosabban riportálja. Ezt felismerve fejlesztette ki a Facebook a Konverziók API eszközét.

Ebben az útmutatóban bemutatjuk a legfontosabb dolgokat, amit a Facebook Konverziók API használatáról tudnod kell, ami a Facebook új tool-ja arra, hogy a konverziós eseményeidet  a szerveiden rögzítsd, majd azt a Facebook szervereinek adatvesztés nélkül adhasd át. Többet között kitérünk az alábbiakra:

  • Mi az a Facebook Konverziók API (Facebook Conversion API, rövidítve CAPI)
  • Miért szükséges a Facebook Konverziók API-t beállítani
  • Hogyan működik a FB Konverziók API?
  • Hogyan lehet beállítani a Facebook Conversion API-t?
    • Facebook CAPI beállítása manuálisan
    • Facebook Konverziók API implelentációja Partnerintegráció használatával
  • Kell-e egyáltalán Konverziók API-t beállítani a weboldalad számára?

Mi az a Facebook Konverziók API?

A Facebook Konverziók API a Facebook saját fejlesztésű eszköze, ami arra használható, hogy saját közvetlenül a saját szervereidről küldj offline és webes eseményeket (Eventeket) a Facebook szervereire. A Facebook CAPI nem helyettesíti a Facebook Pixellel való követést, hanem inkább annak kiegészítője, hiszen segítségével javíthatod a Facebook kampányaid riportálását és a konverziós események adott Facebook kampányokhoz való hozzárendelését.

Facebook Konverziók API CAPI

Angol neve Facebook Conversion API, vagy CAPI, és nem egy teljesen új eszközról van szó, hiszen korábban Facebook Server-Side API néven futott.

Ahogy a cookie alapú Facebook Pixel tracking egyre inkább megbízhatatlanabbá válik, a Facebook Konverziók API jelentős mértékben javíthatja a konverziós eseményeidet mérését, így nemcsak a Facebook hirdetéskezelő riporting részén fogsz pontosabb adatokat kapni, de a Facebook belső algoritmusa is pontosabb konverziós adatokat alapul véve fogja tudni a Facebook és Instagram hirdetési kampányaidat optimalizálni.

Miért szükséges a Facebook konverziók API beállítása?

Ahogy már azt említettük, a legfőbb oka a Facebook Konverziók API kifejlesztésének az, hogy a Facebook Pixel alapú követés noha továbbra is egy olyan megoldás, ami működik, és amit mindenképp megfelelően implementálnod is kell, egyre inkább megbízhatatlanná vált a következő okok miatt:

  1. Reklámblokkolók használata: Egyre több ember használt Ad blockereket vagy egyéb privacy böngészőkiegészítőket, amik sokszor a Facebook követését is blokkolják. Így a reklámblokkolók nemcsak azzal okoznak problémát, hogy a felhasználó esetleg nem látja a hirdetésed az adott platformon.
  2. Egyes böngészők, mint például a Safari vagy a Mozzilla, de mások is a Chrome-on kívül egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a privacy-re, vagyis arra, hogy a felhasználók minél nagyobb kontrollal rendelkezzenek afelett, hogy milyen alkalmazásoknak, cookie-knak milyen követést engednek meg. Ennek egyik eredménye, hogy elég könnyű ezekben a böngészőkben a Facebook Pixel követését kikapcsolni.
  3. Emellett a Safari a cookie-t 7 nap után törli is, ami gyakorlatilag teljesen ellehetetleníti, hogy a konverziókat 7 nap elteltével rendeljük hozzá egy korábbi session-höz a Facebook Pixel segítségével (ugye ez egy cookie alapú technológia)
  4. iOS 14 frissítés. Ahogy az iOS14-ról szóló posztunkban kifejtettük, az iOS14 frissítés egyik újdonsága, hogy az iOS eszközökön, tehát ugye az iPhone-okon és iPad-eken a felhasználóknak explicite hozzá kell járulniuk ahhoz, hogy a Facebook tracekelje őket.

Ennek eredeményeként arra lehet számítani, hogy sok felhasználó nem fog ehhez hozzájárulni, ami hatalmas adatvesztéshez és számos ebből következő problémához fog vezetni a Facebook hirdetők számára.

Többek között a fentiek hatásaként egyre kevesebb konverzió kerül megfelelően attributálva (hozzárendelve) a Facebook hirdetési kampányokhoz. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem ritka, hogy kevesebb mint a konverziók 80%-a kerül a Facebooknak továbbításra a Pixelen keresztül. (és ugye ez még a brutális hatású iOS 14 frissítést megelőzően volt)

Ezzel szemben, mivel a Facebook Konverziók API nem a böngészőn keresztül fogja  konverziós eseményeket a Facebooknak átadni, hanem közvetlenül a weboldalad szerveréről, a fenti negatív hatások egyike sem fogja a riportált adatok pontosságát érinteni.

Azaz a Facebook Conversion API beállításával:

  1. Több konverziós adat került pontosan riportálására a Facebooknak, szóval a riporting felületre is pontosabb adatok kerülnek be, így pontosabb adatok alapján fogod tudni a Facebook kampányaidat optimalizálni.
  2. A Facebook algoritmusa is hatékonyabb lesz a Facebook hirdetések optimalizációjában, ugyanis az algoritmus is a konverziós események adataira épül, és azok alapján optimalizál.
  3. A Facebook Egyéni Célközönségeid mérete nagyobb, minősége jobb lesz:
    1. ami közvetetten így hozzájárul a sikeresebb Facebook remarketing kampányokhoz
    2. és jobb Hasonmás Célközönségekhez is
  4. Összességében a Facebook hirdetéseid ROI-ját vagy ROAS-ját, azaz a megtérülését is a pontosabb adatok segítségével jobban meg tudod határozni, ami jobb marketing büdzsé allokációs döntésekhez is vezethet. (azaz például jobban fogod látni, hogy most akkor még a Google PPC-re, vagy Facebook PPC-re érdemes többet költeni)

A Facebook Konverziók API működése

Mivel magam sem vagyok fejlesztő, és amúgy sem fontos hogy marketerként tudd azt, hogy pontosan technikailag a Conversion API hogyan működnik most nem szeretnék a pontos technikai részletekbe elmerülni, hogy a Faceobok Konverziók API hogyan továbbítja az Eventek adatait a weboldalad szervereiről a FB-nak.

Úgy gondolom, hogy az viszont hasznos, ha látod, hogy legalább mi az a folyamat, ami során a Facebook CAPI működik, és hogyan kerülnek a konverziós adatok a folyamat során a Facebookhoz. A legegyszerűbb ezt egy példán keresztól bemutatni:

  1. Tegyük fel, hogy valaki vásárol valamit a weboldaladon. Ez a Vásárlás konverziós esemény, az összes hozzá tartozó információval együtt (vásárlás értéke, pénznem, időpont, vásárolt termékek, stb.) és a hozzá kapcsolódó vásárlói adattal együtt (email, telefonszám, user agent, IP cím) is rögzítésre kerül a weboldal szerverén.
  2. Ez az adathalmaz a weboldal szerveréről megosztásra kerül a Facebook szerverével a Facebook Konverziók API segítségével. A Facebook megpróbálja a felhasználót a vásárlói adatokból azonosítani, és a saját felhasználói adatbázisával összekapcsolni.
  3. A Facebook azt is megnézni, hogy a konkrét vásárlási eseményt a Facebook Pixelen keresztül is rögzítésre került.
  4. Ugyanis, ha a Facebook Pixel is rögzítette a vásárlási eseményt, akkor a Facebook automatikusan deduplikálja az eseményt, és így csak egy vásárlás kerül be a végső adatokba, nem kerülnek a konverziós események duplikálásra.

Fontos megjegyezni, hogy a Facebook Conversion API csak a konverzióhoz közeli (bottom-of-the-funnel, vagy BOFU) eseményekkel működik, ahol a vásárló vagy a potenciális vásárló megadta az email címét vagy más olyan egyedi adatot, amivel lehet őt azonosítani. Azaz jelenleg nem használható arra a Facebook CAPI, hogy például a ViewContent (Tartalom megtekintése) Pixel Esemény pontosságát javítsad, mert általában ugye a felhasználók nem adnak meg csak azért egy e-mail címet, hogy egy termékoldalt megnézzenek.

Hogyan dolgozik együtt a Facebook Konverziók API a Facebook Pixellel?

Ahogy már az előző Vásárlás konverziós példában említettük, a Facebook mindig deduplikáni fogja a Facebook Konverziók API és a FB Pixel eseményeit. Ez azt jelenti, hogyha beállítod a Facebook CAPI követést is, akkor nem kell aggódnod amiatt, hogy a konverziós esemény duplikálásra kerül.

A Facebook ezt úgy teszi meg, hogy ellenőrzi, hogy mely Eseményeknél azonos az eseményazonosító és azonos az eseménynév, továbbá amelyek ugyanarról az azonosítójú Pixelről érkeztek és az első eseményhez képest 48 órán belüliek.

Amennyiben további technikai információra vagy kíváncsi a Facebook Képpont és Facebook CAPI deduplikációja kapcsán, akkor ezt a cikket ajánljuk.

Facebook Konverziók API beállítása

Jelenleg két módszer van arra, hogy a Facebook Konverziók API-t a weboldalad számára beállítsd. Ahogy a Facebook Pixel esetében, itt is kínál a Facebook Partner Integrációs megoldást, ami az egész technikai beállítási folyamatot egyszerűvé teheti, így nem kell hozzá fejlesztői segítség.

A másik lehetőség, ha egy fejlesztővel dolgozol egy Facebook Konverzió API felállítására. Ennek az előnye, hogy nagyobb kontrollal rendelkezel a folyamat felett, és valószínűleg egy testreszabottabb megoldást fogsz kapni.

Facebook Konverziók API integrációk

Amennyiben egy népszerű nemzetközi e-kereskedelmi platformot használsz, mint például a Shopify vagy a WordPress alapú WooCommerce, akkor a Facebook Konverziók API beállítását meg tudod oldani a Partner Integráció segítéségével. Ezekben az esetben, csak a Facebook által is megadott lépéseken kell keresztül mennek.

Noha nemcsak egy kattintásról van szó, de még így is egy egyszerűbb megoldással dolgozhatunk, mintha egy fejlesztővel kell együtt dolgoznunk. (ráadásul teljesen ingyenes).

Facebook Konverziók API Manuális beállítása

Amennyiben megvan az erőforrásod arra, hogy egy házon belüli vagy szabadúszó fejlesztővel dolgozz együtt, és nem áll rendelkezésedre a Partner Integrációs beállítás lehetősége, akkor természetesen a Facebook Konverziók API-t manuálisan, egy fejlesztő segítésével is implementálni tudod.

Ez a folyamat határozottan nem egyszerű, szóval vagy neked vagy a fejlesztődnek technikai tudásra van szüksége, és korábbi tapasztalat a Facebook hirdetési termékekkel illetve a Facebook Marketing API-val sem árt. Ha egy fejlesztővel szeretnél ezen együtt dolgozni, és több információra van szükséged, amit neki is el tudsz küldeni a Facebook Conversion API-ról, akkor az alábbi oldal olvasását javasolnánk.

Facebook Konverziók API Események tesztelése Facebook Eseménykezelőben

Bármelyik módszert is használtad a Facebook Konverziók API beállítására, mielőtt befejeznéd a projektet, természetesen érdemes tesztelni, hogy ténylegesen jól működik a Konverziók API és a Facebook szervere megfelelően megkapja a Pixel Eseményeket, amiket beállították CAPI-n keresztül.

Csakúgy mint a Facebook Pixel Események esetén, itt is használhatod a Facebook Pixel Eseménytesztelő nevű eszközét hogy ellenőrizhesd, hogy a Facebook megfelelően kapja meg a szerver eseményeket is.

Facebook Pixel Események tesztelése

Amennyiben több infó érdekel ennek kapcsán, jelezd a kommentek között, és lehet írunk róla akkor egy külön cikket, hogy hogyan kell ezt a toolt használni.

Kell-e a cégemnek szerver-oldali mérés Facebookon?

Mielőtt a manuális implementációnak nekiállnál, azért szerintem érdemes a fenti kérdést feltenni. Alapvetően szerintem több esetet érdemes megkülönböztetni. Tegyünk különbséget a kisvállalkozások és az nagyvállalatok között, valamint azok között a cégek között, akik egy népszerű, nemzetközi e-commerce platformot hasznának vagy saját fejlesztésű rendszeren fut a webshopjuk.

Amennyiben még a vállalkozás, aminek dolgozol, kicsinek tekinthető, de ha a forgalmad egy jelentős része a Facebook és Instagram hirdetéseken alapszik, és ha egy olyan e-kereskedelmi platformon vagy, ahol a  Facebook Konverziók API Partner Integráció segítéségével megvalósítható, akkor az egy no-brainer, hogy a Facebook Conversion API-t implementáld a weboldaladon.

Még ha nagyon szűkös erőforrásokkal rendelkezel, akkor is érdemes beállítani a CAPI-t, mivel a Partner Integrációnak köszönhetően egy egyszerű folyamatról van szó.

Amennyiben egy nagyvállalatnak dolgozol mint ügynökség vagy mint belsős Facebook hirdetési szakértő, akkor valószínű, hogy egy egyedi fejlesztésű weboldalról van szó. Ebben az esetben még ha manuálisan is kell a Facebook Konverziók API-t a weboldaladra fejleszteni, mi dedikálnánk a szükséges erőforrásokat erre, főleg akkor, ha a Facebook és Instagram hirdetések egy jelentős részét adják a weboldalad forgalmának.

Az egyetlen egyértelmű eset, amikor nem éri meg a Facebook Conversion API-t a Facebook Pixel mellett beállítani:

  • ha kis cégről van szó, ami limitált erőforrásokkal rendelkezik
  • a Facebook hirdetések nem az elsődleges módja a weboldalad forgalomszerzésének
  • Az e-kereskedelmi oldalad nem valami népszerű webshopmotorra van építve, ami támogatja a Facebook Partner Integrációt.

Amennyiben a fenti három mindegyike igaz a te cégedre, akkor azt hiszem, hogy jobb megtérülést tudsz elérni ha az erőforrásaidat más projektekre allokálod. Noha a Facebook Pixel főleg az iOS14 frissítésnek köszönhetőn egyre pontatlanabbá válik, még továbbra is egy elfogadható módja annak, hogy a felhasználó interakciókat mérd a weboldaladon, és jelenleg egy sokkal egyszerűbb beállítási implementációja van Google Tag Manageren keresztül.