ROI jelentése, számítása, alkalmazási lehetőségei [2021]

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Az online marketingben egyik leggyakrabban használt mérőszáma a ROI, ami adott marketing kampány, vagy általánosan egy adott marketing tevékenység megtérüléséről ad információt. Amúgy ezt a megtérülésre vonatkozó mutatót a befektetési pénzügyekben is gyakran használják.

Ebben a cikkben elmagyarázunk mindent, ami a ROI kapcsán fontos, azaz:

  • mi az a ROI, minek a rövidítése?
  • a ROI jelentése, magyar fordítása
  • ROI számítása egy marketinges példán keresztül
  • ROI mutató alkalmazása a marketingben
  • Return on Investment mutató hiányosságai
  • ROI vs ROAS, a különbségek

ROI jelentése a befektetési pénzügyekben és a marketingben

A ROI (angolu Return on Investment) magyarul befektetés arányos megtérülést megadó mérőszám, ami azt mutatja meg, hogy az adott tevékenységbe befektetett pénzünk milyen megtérülést eredményezett.

Ha ez a mutató 100% feletti, akkor általában elmondható, hogy jól fektettünk be a pénzünket, hiszen a befektetésünk pozitív megtérülést eredményezett, ugyanis több pénz jött vissza, mint amennyit mi befektettünk.

A ROI a marketingben, és különösen az online marketingben egy gyakran használt mutató, hiszen a marketingstratégiánk kialakításában illetve a marketing tevékenységeink visszamérésében is fontos szerepe lehet, ha meg tudjuk határozni, hogy egyes tevekénységek, kampányok, csatornák milyen ROI-t tudnak hozni egy meghatározott időszakban.

ROI mutató számítása, képlete

A ROI-t megkapjuk, ha a befektetéseink megtérülését elosztjuk a befektetett összeggel.

A ROI mutató számításának általános képlete:

ROI jelentése, számítása, képlete

A ROI-t az online marketing kontextusában, az alábbi szerint számíthatjuk ki:

online marketing ROI

ROI számítása egy online marketing példával

Vegyünk egy nagyon egyszerű példát. Nézzünk például egy Facebook marketing kampányt, amit egy ügynökség készít el és implementál, amit egy hónapos időszakban vizsgáljuk.

  • A kampányban elköltöttünk egy hónap alatt 1 millió forintot.
  • A Facebook kampányhoz hozzárendelt bevétel 3 millió forint volt.
  • Az ügynökség díja pedig 200 ezer forint volt.

Ebben az esetben összességében a kampány 250%-os ROI-val futott:

ROI példa

Ami még módosíthat a ROI számításán, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az eladott terméknek volt-e bekerülési vagy beszerzési értéke. Tehát csak azért, mert a ROI 100% feletti, még nem jelenti azt, hogy az adott marketing kampány nyereséges volt a cég szempontjából.

Ha visszatérünk az előző példához, és tudjuk, hogy a 3 millió bevétel esetén nekünk 2 millió forint volt az ELÁBÉ, akkor a kampány máris nem tűnik olyan nyereségesnek, hiszen a tényleges Gross Margin a termékeken 1 millió forint volt, amiből levonva a marketingköltségeket már mínuszba mentünk.

Noha még így is egyszerűsített példát hoztunk, hiszen van olyan is, hogy visszatérő vásárló, meg egyéb tényezők is (például segített konverziók), szóval a fenti számítás még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Facebook és Instagram hirdetéseink nem térültek meg.

ROI alkalmazása a marketingben

Amennyiben tényleg komolyan gondoljuk az adatvezérelt marketinget, a ROI-t alapvetően sokféleképpen lehet használni, ha azt szeretnénk, hogy a marketing büdzsénk a lehető legtöbb profitot eredményezze.

Egyrészt bizonyos marketing csatornák esetén jól lehet követni, hogy havi, heti vagy tetszőleges időközönként hogyan változik a ROI. Amennyiben trendszerű csökkenést tapasztalunk a ROI mutatóban, akkor érdemes alaposabban megvizsgálni, hogy mi lehet ennek az oka.

Másrészt csatornák, kampányok közötti ROI is sok esetben összevethető, így döntést tudunk hozni abból a szempontból is, ha döntési helyzet előtt állunk, hogy melyik csatornára, kampányra allokáljunk nagyobb marketing büdzsét.

Return on Investment mutató hiányossága

Amire fel kell hívni a figyelmet, hogy a ROI egy olyan mérőszám, ami egy a befektetési pénzügyekben alaptényezőnek számító dolgot figyelmen kívül hagy: az időt. Míg például egy IRR-ben (belső megtérülési rátában) az időnek fontos szerepe van, a ROI ezt teljes mértékben figyelmen kívül hagyja.

Így amikor kampányok, csatornákat elemzünk, azt ne hagyjuk figyelmen kívül (még ha a ROI nem is veszi figyelembe), hogy mennyi idő alatt várható a megtérülés.

Erre a legjobb példa a SEO, azaz a keresőoptimalizálás. Még így a 2020-as években is a legjobb megtérüléssel általában a SEO és tartalommarketing kecsegtet. Hiszen a tartalomgyártás meg esetleg a linképítés mellett nincs igazán költsége a SEO-nak, viszont éveken át tudja hozni az ingyenes organikus forgalmat.

Viszont míg a SEO erőfeszítéseink eredményei beérnek, simán lehet, hogy eltelik 1-2 év. Ezzel szemben egy Google vagy Facebook remarketing kampány viszonylag alacsony költségen tud behozni az oldalra „meleg” vásárlókat, akik akár már a mai napon konvertálhatnak

ROI vs ROAS különbség

Az online marketingben egy másik R-rel kezdődő betűszó is említésre szokott kerülni, még pedig a ROAS. Mi a különbség a két mutatószám között?

Igazából a mindennapi szóhasználatban a két mérőszámot gyakorlatilag szinonimaként használják, noha azért van a kettő között egy fontos különbség.

A ROAS, azaz Return on Ad Spend csak a hirdetésekre szánt kiadásokat osztja el a konverziós értékkel, míg a ROI mindenfajta költséget tartalmaz.

Mivel a költségek összesítése, elosztása nem mindig egy nagyon egyértelmű dolog, ezért sokszor, ha fizetett hirdetés típusokat, kampányokat akarunk összehasonlítani érdemesebb inkább a ROAS-t használni.

További infók a ROAS használatáról az online marketingben az alábbi cikkben olvasható, ahol a Facebook hirdetésekben és a Google Ads hirdetésekben való használatára is kitérünk.

  • ROAS cikk

ROI – Return on Investment – Gyakran Ismételt Kérdések

Minek a rövidítése a ROI?

A ROI a Return on Investment, tehát a befektetés arányos megtérülés angol rövidítése.

Mi az a ROI és hogy kell kiszámítani?

ROI, a Return on Investment a befektetés arányos megtérülés azt mutatja meg, hogy a befektetett pénzösszeg milyen megtérülést eredményezett. Online marketing területen a konverziók értékét osztjuk el marketing kiadásokkal.

Mi a különbség a ROI és a ROAS között?

A ROI alapvetően minden költséget igyekszik beleszámolni az adott kampány vagy csatorna költségeibe, míg a ROAS egy kifejezett a hirdetési büdzsére számolt mutató.