Az online marketingben egyik leggyakrabban használt mérőszáma a ROI, ami adott marketing kampány, vagy általánosan egy adott marketing tevékenység megtérüléséről ad információt. Amúgy ezt a megtérülésre vonatkozó mutatót a befektetési pénzügyekben is gyakran használják.
Ebben a cikkben elmagyarázunk mindent, ami a ROI kapcsán fontos, azaz:
- mi az a ROI, minek a rövidítése?
- a ROI jelentése, magyar fordítása
- ROI számítása egy marketinges példán keresztül
- ROI mutató alkalmazása a marketingben
- Return on Investment mutató hiányosságai
- ROI vs ROAS, a különbségek
Tartalomjegyzék
ROI jelentése a befektetési pénzügyekben és a marketingben
A ROI (angolu Return on Investment) magyarul befektetés arányos megtérülést megadó mérőszám, ami azt mutatja meg, hogy az adott tevékenységbe befektetett pénzünk milyen megtérülést eredményezett.
Ha ez a mutató 100% feletti, akkor általában elmondható, hogy jól fektettünk be a pénzünket, hiszen a befektetésünk pozitív megtérülést eredményezett, ugyanis több pénz jött vissza, mint amennyit mi befektettünk.
A ROI a marketingben, és különösen az online marketingben egy gyakran használt mutató, hiszen a marketingstratégiánk kialakításában illetve a marketing tevékenységeink visszamérésében is fontos szerepe lehet, ha meg tudjuk határozni, hogy egyes tevekénységek, kampányok, csatornák milyen ROI-t tudnak hozni egy meghatározott időszakban.
ROI mutató számítása, képlete
A ROI-t megkapjuk, ha a befektetéseink megtérülését elosztjuk a befektetett összeggel.
A ROI mutató számításának általános képlete:
A ROI-t az online marketing kontextusában, az alábbi szerint számíthatjuk ki:
ROI számítása egy online marketing példával
Vegyünk egy nagyon egyszerű példát. Nézzünk például egy Facebook marketing kampányt, amit egy ügynökség készít el és implementál, amit egy hónapos időszakban vizsgáljuk.
- A kampányban elköltöttünk egy hónap alatt 1 millió forintot.
- A Facebook kampányhoz hozzárendelt bevétel 3 millió forint volt.
- Az ügynökség díja pedig 200 ezer forint volt.
Ebben az esetben összességében a kampány 250%-os ROI-val futott:
Ami még módosíthat a ROI számításán, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az eladott terméknek volt-e bekerülési vagy beszerzési értéke. Tehát csak azért, mert a ROI 100% feletti, még nem jelenti azt, hogy az adott marketing kampány nyereséges volt a cég szempontjából.
Ha visszatérünk az előző példához, és tudjuk, hogy a 3 millió bevétel esetén nekünk 2 millió forint volt az ELÁBÉ, akkor a kampány máris nem tűnik olyan nyereségesnek, hiszen a tényleges Gross Margin a termékeken 1 millió forint volt, amiből levonva a marketingköltségeket már mínuszba mentünk.
Noha még így is egyszerűsített példát hoztunk, hiszen van olyan is, hogy visszatérő vásárló, meg egyéb tényezők is (például segített konverziók), szóval a fenti számítás még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Facebook és Instagram hirdetéseink nem térültek meg.
ROI alkalmazása a marketingben
Amennyiben tényleg komolyan gondoljuk az adatvezérelt marketinget, a ROI-t alapvetően sokféleképpen lehet használni, ha azt szeretnénk, hogy a marketing büdzsénk a lehető legtöbb profitot eredményezze.
Egyrészt bizonyos marketing csatornák esetén jól lehet követni, hogy havi, heti vagy tetszőleges időközönként hogyan változik a ROI. Amennyiben trendszerű csökkenést tapasztalunk a ROI mutatóban, akkor érdemes alaposabban megvizsgálni, hogy mi lehet ennek az oka.
Másrészt csatornák, kampányok közötti ROI is sok esetben összevethető, így döntést tudunk hozni abból a szempontból is, ha döntési helyzet előtt állunk, hogy melyik csatornára, kampányra allokáljunk nagyobb marketing büdzsét.
Return on Investment mutató hiányossága
Amire fel kell hívni a figyelmet, hogy a ROI egy olyan mérőszám, ami egy a befektetési pénzügyekben alaptényezőnek számító dolgot figyelmen kívül hagy: az időt. Míg például egy IRR-ben (belső megtérülési rátában) az időnek fontos szerepe van, a ROI ezt teljes mértékben figyelmen kívül hagyja.
Így amikor kampányok, csatornákat elemzünk, azt ne hagyjuk figyelmen kívül (még ha a ROI nem is veszi figyelembe), hogy mennyi idő alatt várható a megtérülés.
Erre a legjobb példa a SEO, azaz a keresőoptimalizálás. Még így a 2020-as években is a legjobb megtérüléssel általában a SEO és tartalommarketing kecsegtet. Hiszen a tartalomgyártás meg esetleg a linképítés mellett nincs igazán költsége a SEO-nak, viszont éveken át tudja hozni az ingyenes organikus forgalmat.
Viszont míg a SEO erőfeszítéseink eredményei beérnek, simán lehet, hogy eltelik 1-2 év. Ezzel szemben egy Google vagy Facebook remarketing kampány viszonylag alacsony költségen tud behozni az oldalra „meleg” vásárlókat, akik akár már a mai napon konvertálhatnak
ROI vs ROAS különbség
Az online marketingben egy másik R-rel kezdődő betűszó is említésre szokott kerülni, még pedig a ROAS. Mi a különbség a két mutatószám között?
Igazából a mindennapi szóhasználatban a két mérőszámot gyakorlatilag szinonimaként használják, noha azért van a kettő között egy fontos különbség.
A ROAS, azaz Return on Ad Spend csak a hirdetésekre szánt kiadásokat osztja el a konverziós értékkel, míg a ROI mindenfajta költséget tartalmaz.
Mivel a költségek összesítése, elosztása nem mindig egy nagyon egyértelmű dolog, ezért sokszor, ha fizetett hirdetés típusokat, kampányokat akarunk összehasonlítani érdemesebb inkább a ROAS-t használni.
További infók a ROAS használatáról az online marketingben az alábbi cikkben olvasható, ahol a Facebook hirdetésekben és a Google Ads hirdetésekben való használatára is kitérünk.
- ROAS cikk
ROI – Return on Investment – Gyakran Ismételt Kérdések
Minek a rövidítése a ROI?
A ROI a Return on Investment, tehát a befektetés arányos megtérülés angol rövidítése.
Mi az a ROI és hogy kell kiszámítani?
ROI, a Return on Investment a befektetés arányos megtérülés azt mutatja meg, hogy a befektetett pénzösszeg milyen megtérülést eredményezett. Online marketing területen a konverziók értékét osztjuk el marketing kiadásokkal.
Mi a különbség a ROI és a ROAS között?
A ROI alapvetően minden költséget igyekszik beleszámolni az adott kampány vagy csatorna költségeibe, míg a ROAS egy kifejezett a hirdetési büdzsére számolt mutató.