SEO elemzés: Így elemezd oldaladat SEO szempontból

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

A SEO elemzés, azaz a weboldalunk vagy egyes oldalaink SEO szempontokból való elemzése az egyik legnagyobb megtérüléssel kecsegtető online marketing tevékenység, amivel foglalkozhatunk.

De hogyan kell egy weboldalt vagy egy adott tartalmunkat elemezni SEO szempontból? Ezt fogjuk bemutatni ebben a cikkben, valamint hogy milyen SEO elemzési eszközöket, software-eket tudunk igénybe venni, amik megkönnyíthetünk SEO analízissel kapcsolatos munkánkat.

Amennyiben ezeket a SEO elemzéseket egyből el is végeznéd, akkor ajánljuk, hogy használd fel a SEO audit és elemzési sablon spreadsheetünket ehhez. EBben számos SEO elemzési sablont találsz, amik megkönnyítik a bemutatott elemzések elkészítését. Az elemzési spreadsheet-et ezen az oldalon tudod igényelni (teljesen ingyenesen):

SEO elemzési sablonok és checklist

Miért elemezzük a weboldalunkat SEO szempontból?

A SEO statisztikákkal kapcsolatos cikkünkben bemutattuk, hogy egy átlagos weboldal a forgalmának az 53 százalékát a keresőmotorokból és legfőképp a Google-ból szerzi.

Tapasztalataim szerint ez az a forgalmi forrás, ami a legtöbb esetben a legmagasabb megtérülést képes szállítani mind rövid és hosszútávon, különösen akkor, ha eddig nem fordítottunk kellő figyelmet és erőforrást a keresőoptimalizálásra.

Egy átfogó SEO elemzés keretein belül számos olyan SEO hibát is feltárhatunk, aminek kijavításával gyors organikus forgalom növekedést tudunk elérni. De emellett olyan SEO lehetőségeket is fel tudunk fedezni, amik több erőforrást és időt igényelnek, de hosszútávon sok organikus látogatót fognak weboldalunkra hozni.

Hogy végezzünk el egy SEO elemzést?

A keresőoptimalizálás alapjai cikkünkben bemutattuk, hogy 3+1 fő része van a SEO-nak, amire érdemes figyelmet fordítani:

  1. technikai SEO
  2. tartalmi vagy on-page SEO
  3. linképítés vagy off-page SEO
  4. +1: kulcsszókutatás

Amennyiben egy weboldal SEO elemzését kívánjuk elvégezni, akkor is ezeket a területeket kell alaposabban megvizsgálnunk. A következő fejezetekben azt fogjuk bemutatni, hogy hogyan érdemes a SEO ezen területeit elemezni.

Weboldal technikai SEO elemzése

Amennyiben SEO elemzést végzünk az alapvető elemzés, amit minden el kell végeznünk, az a weboldal technikai SEO elemzése.

A technikai SEO azt vizsgálja, hogy a weboldal technikai beállításai, felépítése mennyire támogatja azt, hogy a Google és más keresőmotorok a weboldal tartalmait könnyen feltérképezzék (crawling) és azokat indexeljék.

Ez azért az egyik legfontosabb SEO vizsgálat, mivel lehetnek nagyon jó oldalaink tartalmi SEO szempontból, vagy lehet nagyon jó backlink profilja a weboldalunknak, ha valamilyen technikai SEO hiba miatt az oldalunk nem kerül indexelésre, akkor semennyi SEO forgalmat nem fogunk Google-ből kapni.

A technikai SEO audit cikkben részletesen bemutatjuk, hogy ilyen esetben milyen konkrét vizsgálatokat kell elvégezni, ezért csak a legfontosabbakat említjük meg:

technikai SEO elemzés

  • XML sitemap naponta frissítve és beküldve Google Search Console-ba?
  • Weboldal oldalai fel vannak-e térképezve?
  • Van-e valamilyen crawl-lal kapcsolatos hiba?
  • Indexelt és összes weboldal összevetése
  • robots.txt fájl ellenőrzése
  • Egyéb no-indexelt oldalak vizsgálata
  • Van-e „vékony”/keresők számára értéktelen tartalom indexelve a weboldalon?
  • SSL tanúsítvány megfelelően be van állítva?
  • 301-es átirányítás be van állítva http-ról https-re?
  • 301-es átirányítás a domain preferrált változatára
  • Vannak 404-es hibát dobó oldalak a weboldalon?
  • Backlinkkel rendelkező 404-es oldalak 301-es átirányításra kerülnek egy releváns oldalra?
  • Minden egyéb típusú átirányítás vizsgálata (301, 302, 307, egyéb átirányítás?)
  • Átirányítás láncok (redirect chain-ek) vizsgálata
  • Egyéb kliens oldali és szerver oldali https státusz kódok ellenőrzése

További technikai SEO elemzési szempontok és checkpointok az ingyenes SEO elemzési sablonunk technikai SEO munkalapján találhatók.

Weboldalak on-page SEO elemzése

Amikor egy adott oldalt tartalmi tehát on-page SEO elemzéssel vizsgáljuk, akkor alapvetően két megközelítést szoktunk alkalmazni.

Van egy alapvetőbb elemzés, amikor az adott tartalom legfőbb on-page SEO elemeit vizsgálja, gyakorlatilag egy on-page SEO checklisten végigmenve.

Ennek az alapvetőbb tartalmi SEO elemzésnek az előnye, hogy valamennyire skálázható, tehát akár több száz URL-t is lehet egy nagyobb elemzés keretén belül vizsgálni, és feltárni azokat az on-page SEO hiányosságokat, amiknek a pótlásával optimalizálhatjuk az adott oldalt SEO szempontból.

Mi az alábbiakat a weboldal összes URL-je esetén ellenőrizni szoktuk:

  • Meta cím tag meg van adva? Vannak-e Title tag duplikációk?
  • Meta leírás tag meg van adva? Vannak-e meta leírás duplikációk?
  • Title tag hossza megfelelő, nem kerül levágásra?
  • Meta description hossza megfelelő, nem kerül levágásra?
  • Rövid, értelmezhető URL-je van a weboldalnak?
  • Képek megfelelően jelennek meg az oldalon?
  • Képek el vannak látva alt tag-ekkel?
  • Van-e videó a weboldalon?
  • Legalább 600 karakter felett van a szavak száma az oldalon?
  • H1 HTML címsor található az oldalon? Van-e H1 duplikáció?
  • H2 HTML tagek száma az oldalon
  • H3 HTML tagek száma az oldalon
  • H4-H6 HTML tagek száma az oldalon
  • Adott oldalra vezet-e belső link?
  • Linkelünk-e saját releváns kapcsolódó cikkre az oldalról?
  • Külső oldalra mutató link szerepel-e az oldalon?
  • Oldal mélység (page depth) vizsgálata
  • 1 éven túl volt-e a cikk frissítve?

Még ebben az alap on-page SEO vizsgálatban érdemesebb a kulcsszavakat jobban megnézni, hiszen ehhez sincs szükség mély manuálisabb elemzésre:

  • Kulcsszó sűrűség (keyword density) vizsgálata
  • Kulcsszó a meta title-ben megtalálható?
  • Kulcsszó a meta leírásban megtalálható?
  • Kulcsszó a H1-tagben
  • Kulcsszavak száma a H2 tagekben
  • Kulcsszavak száma a H3-H6 tagekben
  • Kulcsszó az url-ben
  • Kulcsszó kannibalizáció ellenőrzése a táblázat alapján
  • Kulcsszó kannibalizáció ellenőrzése Search Console adatok alapján

A haladóbb szintű tartalmi SEO optimalizálás és az ezt megelőző elemzés a fentinél sokkal mélyebb, viszont időigényesebb is, így azt javaslom, hogy ezt a típusú SEO elemzést csak a legnagyobb üzleti potenciállal rendelkező oldalakra végezzük el.

Ilyen mélyebb on-page SEO analízis keretében mi az alábbiakat szoktuk megvizsgálni, illetve elvégezni egy adott oldalra:

  • Átkattintási ráta optimalizáció meta title és leírás alapján
  • Tartalmi rés (content gap) elemzés a fókusz kulcsszónkra rangsoroló oldalakra
  • Tartalmi rés vizsgálat Search Console adatok alapján
  • Megbizonyosodni arról, hogy a megfelelő kulcsszóra optimalizálunk
  • Kulcsszósűrűség megvizsgálása versenytársainkhoz képest a fókusz kulcsszóra és az LSI kulcsszavakra
  • Heading tag-ek vizsgálata
  • Tartalom szószámának összevetése organikus versenytársainkkal
  • Kulcsszó kannibalizáció vizsgálata
  • Keresési szándékot kielégíti a tartalmunk a fókusz kulcsszóra?
  • Megfelelő tartalmi formát használjuk az oldalon?
  • Korrelációs SEO tool egyéb javaslatait áttekinteni
  • Feature Snippet lehetőség vizsgálata (magyar weboldalaknál jelenleg nem releváns)
  • Van-e plagizált rész az adott oldalon?
  • Strukturált adatok vizsgálata

Egy mélyebb tartalmi elemzés esetén megvizsgáljuk, hogy a belső linkek mennyire segítik az oldal jó rangsorolását:

  • A fókusz kulcsszavunk egy belső hub/silo része?
  • Jelenlegi oldalra vezetó internal linkink vizsgálata
  • Oldal mélység (page depth vizsgálata)
  • Internal horgonszövegek vizsálata
  • Internal linklehetőségek vizsgálata
  • Szájtról kifelé mutató linkek merre visznek?

Végül egy profi szintű tartalmi SEO elemzés része még a UX és egyéb minőségi szempontok vizsgálata, amit általános a teljes webszájtra érdemes megnézni:

  • Tartalom könnyen olvasható?
  • Tartalom megfelelően stukturálva és tördelve?
  • Megfelelő betűméret desktopon és mobilon?
  • Tartalom mobilon jól jelenik meg?
  • Igényes, letisztult az oldal dizájnja
  • Analitikai eszköztár használata a tartalom gyenge pontjainak azonosítására
  • Képek, videók hozzájárulnak a tartalom minőségéhez?
  • Cikk elavult információt tartalmaz?
  • Bonyolult többszeres összetett mondatok kerülése
  • Blogposztoknál tartalomjegyzék szerepel-e?
  • Core web vitals mutatók vizsálata 

Kulcsszavak vizsgálata SEO szempontból

Az eddig bemutatott SEO elemzések főleg azzal foglalkoztak, hogy a meglévő weboldalunk technikai SEO szempontokat figyelembe véve mennyire jól van összerakva, valamint, hogy a jelenlegi tartalmaink mennyire SEO optimalizáltak.

Amikor a kulcsszavak SEO elemzését végezzük el, már az új tartalmakat vizsgáljuk abból a szempontból, hogy mekkora organikus potenciállal rendelkeznek.

Ennek a folyamatnak a korábbi része, hogy találunk olyan kulcsszavakat, amiket eddig még nem targetálunk semmilyen tartalommal. Ilyen technikákat mutattam be a SEO kulcsszókutatás című cikkemben.

De mi van, hogy több száz ilyen kulcsszót találunk, hogyan prirozáljuk, hogy melyikeket kellene először tartalommá konvertálni?

Ebben segítenek az alábbi kulcsszó értékelési szempontok:

  • Kulcsszó keresési volumen megbecslése
  • Forgalmi potenciál megbecslése
  • Kulcsszó nehézség (keyword difficulty) meghatározása
  • Keresési szándék és SERP vizsgálata
  • Üzleti érték megbecslése
  • Hub/Silo-ba való bekategorizálás mennyire könnyű?
  • Long tail, támogató kulcsszavak azonosítása
  • A tartalom újrafelhasználható más médiumokra is?
  • Linkbaitnek tekinthető-e tartalom?

Ha ezeket a szempontok többségét mindegyik feltárt potenciális kulcsszóra megvizsgáljuk, akkor már sokkal fogjuk látni, hogy mi ez a 10-20 vagy nagyobb weboldal esetén 100-200 kulcsszó, amire a következő időszakban a tartalom előállítása szempontjából fókuszálni kell.

Off-page SEO elemzés

Végül, különösen ha kompetitív SEO piacon versenyzünk, akkor fontos szerepe van az off-page SEO elemzések elvégzésének is.

Az off-page SEO ugye a keresőoptimalizálás azon része, amely a weboldalra mutató backlinkek elemzésével és ezen linkek megszerzésének lehetőségeivel foglalkozik.

Mi az off-page SEO elemzést is két részre szoktuk osztani:

  • jelenlegi backlink profile elemzése SEO szempontokból
  • új off-page SEO lehetőségek (linképítési lehetőségek) feltárása

Jelenlegi backlinkek és backlinkprofil elemzése

Ennek az off-page SEO elemzési résznek és két elkülönülő része van.

Egyrészt lehet a saját és SEO versenytársaink backlinkprofilját összevetni, hiszen mind köztudott, ennek fontos szerepe van abban hogy a Google mennyire tart megbízhatónak egy-egy domaint, ami hozzájárul az organikus találati lista rangosorolásához is.

A domain szintű backlink profil elemzésnél az alábbi lépéseken szoktunk végig menni:

  • Saját és versenytársaink backlink profiljának, Domain Rating-jének összevetése
  • Backlinkek és linkelő domain-ek növekedésének vizsgálata
  • Backlinkek vizsgálata domain autoritás és relevancia szerint
  • Backlinkek vizsgálata do-follow, no-follow szerint
  • Horgonyszöveg (anchor text) elemzés.
  • Toxikus backlinkek manuális vizsgálata
  • Szükség van-e negatív SEO támadás miatt spam backlinkek eltávolítására

Másrészt a backlink profil elemzést el lehet végezni egy konkrét oldal szintjén. Ezt a fajta off-page SEO elemzést akkor érdemes megcsinálni, ha egy adott kulcsszóra nagyon szeretnénk top helyezést elérni a SERP-ön.

Ez esetben az alábbi lépéseken szoktunk végig menni:

  • Backlink szerzésének módjának vizsgálata
  • Az oldal fő kulcsszavára rangsoroló más találatok elemzése backlink szempontból
  • Magasabban rangsoroló oldalak mennyi releváns, értékes do-follow linkkel rendelkeznek hozzánk képest
  • Annak visszafejtése, hogy milyen módon szerezték a versenytársaink az adott backlinkeket
  • Replikálni az alkalmazott stratégiát – vagy egyéb linképítési technika bevetése

Új off-page SEO lehetőségek feltárása és elemzés

Amint megvan a fenti elemzés alapján, hogy milyen backlinkeket és mennyit kell szereznünk, hogy egy adott oldallal jobban rangsoroljunk a mi fókusz kulcsszavunkra, meg kell vizsgálni azt, hogy a kívánt backlinkeket milyen off-page SEO technikákkal tudjuk megszerezni.

Ennek első lépése, hogy megvizsgáljuk, hogy milyen off-page SEO kampányaink voltak a saját weboldalunkon, és azok milyen sikerrel jártak.

  • Saját eddigi linképítési/organikus linkszerzésünk vizsgálata
    • szerzett linkek száma
    • ezek do-follow aránya
    • backlinkek alaposabb linkminőség elemzése

Valamint erre szintén egy jó off-page SEO elemzése technika a backlink rés elemzés technika alkalmazása, ami a versenytársaink és saját oldalaink backlinkjeit veti össze, és így olyan linképítési lehetőségeket tár fel, amikre enélkül nem is gondoltunk volna.

Hogy így milyen linképítési technikákat tárhatunk fel, azokat megtalálod a már említett ingyenes SEO audit checklist Linképítési technikák munkalapján.

SEO elemzési sablonok és checklist

Ha meg többet szeretnél megtudni az off-page SEO-ról és a linképítés hogyanjairól, akkor ezt a cikket ajánljuk:

 Weboldal online SEO elemző eszközök

Amennyiben egy ilyen átfogó SEO elemzést szeretnénk elvégezni, akkor természetesen SEO software-ek segítségére is szükség van.

Most ezek közül azokat a online SEO elemző software-eket fogom bemutatni, amik leginkább a weboldal általános SEO elemzésével foglalkoznak, a weboldalakat automatikus módon technikai SEO, kisebb részben on-page és off-page SEO szempontokból elemzik.

Ezek az SEO elemzők általában úgy működnek, hogy csak meg kell adnunk a weboldalunk domainját, és egy crawler segítségével hasonlóan egy Google bothoz bejárják az adott domain összes oldalát, és lescrape-elik az oldal SEO szempontból legfontosabb elemeit és ebből próbálnak egy vagy több riportot elkészíteni.

Maguk a software-ek általában nem elegendőek azok, hogy teljeskörű SEO elemzéseket végezzünk, hiszen magára a keresőoptimalizálás mély tudására is szükség van, de mindenképp szinte nélkülözhetetlen részei egy átfogó SEO analízisnek.

Ingyenes SEO elemzés weboldal crawler-ekkel

Teljesen ingyenes SEO elemzők is vannak a piacon, de a legnépszerűbb SEO crawler-ek, általában prémium software-ek, amiknek van valamilyen ingyenes része. Ezeket fogom most nagy röviden bemutatni.

Screaming Frog SEO spider

A mi személyes kedvencünk egyértelműen a Screaming Frog SEO spider. Ezzel lehet a legmélyebb SEO elemzéseket elvégezni, maga a Spider nagyban testreszabható az elemzési igényeinknek megfelelően, ami más SEO elemzőkről annyira nem mondható el.

A Screaming Frog ingyenesen használható 500 URL-ig, tehát kisebb weboldalaknak az ingyenes verzió is hasznos lehet. Ha SEO-val foglalkazunk, akkor érdemes beszerezni az éves licenc-et, ami 149 font, amivel 500 feletti, végtelen számú URL elemezhető, és prémium funkciókhoz is hozzáférhetünk.

Ahrefs Webmasters Tool

Az Ahrefs nemrég jött ki az Ahrefs Webmasters Tool-lal, ami révén azokat az oldalakat, amikhez van Google Search Console hozzáférésünk Ahrefs előfizetés nélkül tudunk a Website Auditor eszközükkel (ami a technikai SEO elemző software-ük) elemezni egészen 10 ezer URL-ig.

Bár a testreszabási lehetőségek jóval limitáltabbak, mint az Screaming Frog esetén, ezt talán kompenzálja, hogy 10 ezer oldalig engedi a crawlert az Ahrefs előfizetés nélkül is.

Hátránya egyértelműen az, hogy a SEO auditot csak a saját weboldalunkra tudjuk elvégezni, Search Console hozzáférés nélkül egy oldalt sem fogunk tudni elemezni. (csak ha előfizetünk egy Ahrefs előfizetésre).

Ubersuggest SEO Analyzer

A Neil Patel-féle Ubersuggest nagy értékajánlata sokáig az volt, hogy minden egyes SEO eszköze – szemben a versenytársakkal  – teljesen ingyen volt.

Ma azonban már csak bizonyos használatig ingyenes, viszont funkcionalitásában a leggyengébb SEO elemző software a cikkben bemutatott eszközök közül. Igaz, a prémium verzió is a legolcsóbb, talán a Screaming Frog tud árban versenyezni vele.

Előnye még talán, hogy nem kell semmiféle regisztráció, letöltés, hogy egyszer tudjuk használni. A SEO elemzőjét elérjük a https://app.neilpatel.com/en/seo_analyzer/ oldalon, ahol csak a weboldalunk domainjét kell megadni, és a technikai és on-page, valamit off-page SEO elemzést el is kezdi a crawler.

Website Auditor

Végül érdemes megemlíteni a Website Auditor software-t, amivel szintén ingyenes futtathatunk weboldalunk egy alapvető on-page, technikai SEO és off-page SEO elemzést.

Az ingyenes verzió legfőbb hátránya, hogy nem lehet belőle kimásolni semmilyen riportot, de még a riportoknak egy-egy sorát sem, ugyanaz vonatkozik bármiféle exportolási lehetőségre. Ha ezekkel szeretnénk élni, akkor már elő kell fizetni a fizetős verzióra.

Fizetős SEO elemzők

Igazából nincs olyan fizetős SEO elemző sofware, amit ajánlanék, de nincs neki ingyenes verziója, így fentebb már nem mutattuk volna be.

Szóval mindenképp azt ajánlanám, hogy próbáljuk ki a fent bemutatott SEO software-eket, használjuk ki az ingyenes funkcionalitást, és ha megvan a büdzsénk, vagy az üzleti igényünk a fizetős software-re, akkor vegyük meg azt, aminek az ingyenes verziója is leginkább bejön. Legyen az a:

  • Screaming Frog
  • Ahrefs Site Auditor
  • Ubersuggest Site Analyzer
  • Website Auditor