Universal Google Analytics 3 telepítése Google Tag Managerrel

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Amennyiben szeretnénk a Google Analytics implementációnkat testre szabni, akkor mindenképp ajánlott a Google Analytics Google Tag Managerrel való telepítését, hiszen így a Google Analytics bekötése után, sokkal több lehetőségünk lesz a Google Analytics testre szabására.

Ebben az útmutatóban bemutatjuk, hogy mik ennek a folyamatnak a lépései. Fontos, hogy ez az a cikk ún. Universal Analytics implementációját mutatja be, ezt nevezhetjük hagyományos Google Analytics-nek vagy Google Analytics 3-nak, hiszen ez a sokak által régóta használt Google Analytics fiók típus. Ha a 2020-ban bevezetett újabb Google Analytics 4-et szeretnéd implementálni, akkor nézd meg az alábbi cikkünket:

  • Google Analytics 4 telepítése Google Tag Managerrel

Illetve az alábbi cikkben leírjuk, hogy mik a Google Analytics 4 újdonságai, ha nincs meg most így egyből, hogy mik a különbségek a Universal Analytics és a Google Analytics 4 között.

Első lépések a Universal Google Analytics Google Tag Managerrel való telepítéséhez

Ahhoz, hogy a Google Analytics Google Tag Managerrel való telepítését elvégezhessük, szükségünk van arra, hogy már létrehozzunk egy Google Analytics és egy Google Tag Manager fiókot. Ezek elég egyszerű lépések, de azért mégis röviden leírjuk őket.

Universal Google Analytics fiók létrehozása

 

  1. Nyissuk meg az https://analytics.google.com/ oldalt, ha nem vagyunk bejelentkezve és nincs létrehozott GA fiókunk már, akkor ez a képernyő fog minket fogadni:

Google Analytics fiók létrehozása

  1. Értelemszerűen itt nyomjunk rá a ’Létrehozás ingyen’ gombra.

Kicsit eltérő a folyamat kezdete, ha már van Google Analytics fiókunk. Ebben az esetben lépjünk be a Google Analytics-be.

  1. Majd a belül a bal oldali menüsávban lévő ’Admin’ gombra nyomjunk.
  2. Majd itt a bal oldalon lévő ’Fiók létrehozása’ gombra kattintsunk. Innentől a folyamat már ugyanaz lesz.új Google Analytics fiók létrehozása
  3. Először adjunk meg egy fiók nevet, ez lehet a cégünk vagy a brandünk neve.
  4. Fogadjuk el vagy checkoljuk ki a Google Adatmegosztási beállításait, majd kattintsunk a ’Következő’ gombra
  5. Itt a második részben állíthatjuk be a Google Analytics Tulajdon, vagy angol szóval Property részleteit. Adjunk a Property-nek a nevet, itt érdemes a weboldalunk nevét választani, majd a jelentések időzónáját, pénznemét és országát. Mivel most Universal Analytics fiókot szeretnénk létrehozni, kattintsunk a ’Speciális Beállítások megjelenítése’ gombra.Speciális beállítok megjelenítése - Google Analytics fiók létrehozása
  6. Itt tudjuk jelezni, hogy a létrehozott Google Analytics property hagyomány Analytics fiók legyen, azaz Universal Analytics property.
  7. Ezt követően meg kell adnunk a weboldal címét, és amennyiben azt szeretnénk, hogy csak Universal Analytics, ehét Google Analytics 4 property ne legyen létrehozva, akkor kattintsunk, az alsó rádiógombra, ahogy a képen is látható.Universal Analytics property létrehozása
  8. Végül pár opcionálisan megválaszolható kérdésre kell válaszolnunk, mint az Iparág besorolása, a vállalkozás mérete, és hogy mi mire szeretnénk használni az Analytics-et. Amennyiben megvagyunk, kattintsunk a ’Létrehozás’ gombra.
  9. Felugrik egy ablak, ahol az ÁSZ-et, és az adatkezelésre vonatkozó megállapodást kell elfogadni. Természetesen fogadjuk el, és ha minden jól ment, akkor a Universal Analytics property-nk létre lett hozva, és az alábbi képernyőre jutunk:

Google Analytics Követési azonosító

Mivel nem a Google Analytics által kapott kódot akarjuk a weboldalon elhelyezni, hanem Google Tag Managerből akarjuk a Google Analytics-et bekötni, ezért nekünk csak a Tracking ID nevű kódra lesz szükségünk, ami valahogy így néz ki, és az oldal felső részében lesz látható.

UA-177201215-1

Ezt másoljuk ki, majd menjünk át a Google Tag Managerbe.

Amennyiben már korábban létrehoztuk a Google Analytics fiókot, akkor is szükségünk lesz erre a Tracking ID-re, hogy az Analyticset be tudjuk kötni Google Címkekezelővel. Ezt az alábbi módon tudjuk megtalálni a fiókunkban.

  1. Bizonyosodjunk meg arról, hogy a megfelelő web property-ben vagyunk benne.
  2. Kattintsunk a baloldali menüsávban legalul lévő ’Adminisztrálás gombra
  3. Itt a középső oszlopot kell nézni, hiszen a property beállításai itt vannak. Itt a követési adatok alatt, kattintsunk a Követőködre, és meg fog jelenni ugyanaz a felület, amit akkor kapunk, amikor egy új analytics property-t hozunk létre.

Universal Analytics telepítése Google Tag Managerrel

Amennyiben még nem tetted, akkor itt létre kell hozni a Google Tag Manager fiókodat is és a Tag Manager kódját el kell helyezned az oldalon. Ha még ezt nem csináltad meg, akkor az előző mondatban linkelt a cikkünkben tudod megnézni, hogy ez pontosan hogyan kell.

Amint a GTM fiókod megvan, most már nekiállhatunk a Universal Google Analytics Google Tag Managerrel tőrténő telepítésére.

  1. Kattintsunk a Címkék-re a bal oldali menüsávban.
  2. Itt Kattintsunk a képernyő jobb felső részében lévő ’Új’ gombra, amivel új Google Tag Manager tag-et tudunk létrehozni.
  3. Kattintsunk bele a ’Címke konfigurálása’ boksz-ba.Google Tag Manager Címke konfigurálása
  4. A bekúszó oldalsávban a Tag típusát kell kiválasztanunk, itt természetesen kattintsunk a ’Google Analytics:Universal Analytics’-re.Universal Analytics telepítése Google Tag Managerrel
  5. Itt alapbeállításként a nyomonkövetés típusaként az ’oldalmegtekintés’ van kiválasztva, ezt hagyhatjuk az alapbeállításon
  6. A következő mezőnek a neve ’Google Analytics beállítások’. Kattintsunk ebbe bele, és kattintsunk az ’új változó’ lehetőségre.
  7. Erre be fog kúszni egy új ablak, ahol egy Google Analytics-beállítások változó típust tudunk létrehozni. Most csak annyi a dolgunk, hogy a követőazonosító mezőben bemásoljuk azt a Tracking ID-t, amit az Analytics fiókunk létrehozásakor kaptunk. (lásd feljebb) A További beállítások részt most nem kell piszkálnunkgoogle analytics-változó konfigurálása google tag managerben
  8. Adjunk egy nevet a Változónak, majd rá is kattinthatunk a jobb felső sarokban lévő mentés gombra.
  9. Itt visszamegyünk automatikus a Tag létrehozási felületére, ahova ez a most létrehozott Google Analytics-beállítások változó már be is lett írva. Most már csak annyi a dolgunk, hogy egy Google Tag Manager triggert (aktiválási szabályt állítunk be.)
  10. Ehhez kattintsunk az aktiválási szabály boksz-ra, majd kattintsunk az ’All pages’ triggerre, ami alapból elérhető számunkra. Hiszen azt akarjuk, hogy a Google Analytics minden oldalon mérje az oldalmegtekintéseket.Google Analytics Page View Tag
  11. Végül adjunk egy nevet a GTM tag-ünknek (pl. GA – Page View Tag), majd kattintsunk a mentés gombra.
  12. Hogy az oldalra ténylegesen kikerüljön a Universal Google Analytics, ahhoz a jelengi tárolóverziónkat, publikálni kell. Ehhez mindössze annyi a dolgunk, hogy a jobb felső sarokban lévő ’Küldés’ kék gombra kattintunk, majd adunk egy verzió nevet, és a ’Közzététel’ gombra kattintunk.

Ha mindent jól csináltunk, most már megfeleően méri az oldalmegtekintéseket a Google Analytics. Ezt egyből tesztelhetjük a Valós Idejű Google Analytics riportokban is.

Következő lépések a Universal Analytics fiók bekötése után

Noha minden weboldalmérés alapja, hogy az oldalmegtekintéseket mérjünk, a Google Analytics ennél sokkal többre képes. Ajánljuk mindenképpen az alábbi további cikkeket Google Analytics megtanulásához, és a feature-ök igazi kihasználásához:

  • Bevezetés a Google Analytics használatába
  • Google Analytics Eventek mérése Google Tag Managerrel
  • Google Analytics 4 újdonságok
  • Google Analytcs 4 Eseménymérés
  • Google Analytics Konverziómérés