Facebook iOS 14 frissítés hatásai: Ezt kell tudnod és tenned

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Ha foglalkozol Facebook hirdetésekkel, akkor lehet már hallottál az iOS14 frissítésről a potenciálisan elég nagy negatív hatásairól, ami a Facebook és Instagram hirdetőkre fog kifejteni.

Elég sok félrevezető információ található meg a témáról, és sokan nem is értik az egészet, ezért mi ezzel a bejegyzéssel azt szeretnénk elérni, hogy egy tiszta képet kapj az iOS14 Update Facebookra, Instagramra és egyéb közösségi médiás hirdetésekre gyakorolt hatásairól, valamint, hogy mit kell tenned ahhoz, hogy ezek a negatív hatások minél mérsékeltebbek legyenek:

  • Mi az Apple iOS 14 frissítése, és mit jelent a Facebook felhasználók számára?
  • Milyen hatással lesz ez a Facebookre és a hirdetési fiókokra, amint az iOS 14 frissítés hirdetők számára fontos része teljesen életbe lép?
  • Milyen lépéseket kell tenned, hogy a frissítésre felkészülj?
  • Milyen egyéb lépéseket tehetsz, hogy mérsékeld az iOS14 Facebook hirdetésekre gyakorolt negatív hatásait

Noha a Facebook Pixel mérés mostantól valamelyest korlátozottabb lesz, a megfelelő mérési beállítások elvégzése továbbra is a sikeres Facebook hirdetéskampányok alapját képezi. Amennyiben biztosra akarsz menni, és meg akarsz arról bizonyosodni, hogy a jelenlegi Facebook Pixel és Konverziók API méréseid megfelelően vannak beállítva, akkor mindenképp ajánljuk, hogy a Facebook Mérési Checklist Sablonunkat használd, amit itt tudsz ingyenesen elérni.

iOS 14 frissítés és hatásai a Facebookra

2020 szeptemberében az Apple kihozta az iOS operációs rendszer legújabb frissítését az iOS14-et, ami a közeljövőben nagy hatással lesz az online hirdetésékre, és ez különösen igaz a Facebook hirdetésekre.

iOS 14 változásai Facebook

A fő lényege ennek az iOS 14 update-nek, hogy az Apple mostantól minden iOS14-nek felhasználónak meg fog egy üzenetet jeleníteni a mobilappok használata előtt, hogy engedi-e, hogy az appok mérhetik, követhetik-e az appon kívüli tevékenységüket más appokon és weboldalakon. Az üzenet, valahogy az alábbi módon fog kinézni:

Facebook iOS 14 frissítés - Tim Cook tweet-je a témában

Ez egy nagy változásnak tekinthető, hiszen eddig az iPhone és iPad felhasználóknak explicite kérniük kellett, ha azt szerették volna, hogy egy adott mobilapp ne kövesse őket (azaz a tracking angol szóval eddig ‘Opt out’ volt, és ez is valamennyire rejtett volt az átlagos felhasználó előtt), míg mostantól kezdve épp ellenkezőleg azt kell megengedniük, hogy ezek az appok, így a Facebook is kövesse őket és felhasználhassa ezeket az adatokat például hirdetési célzások esetén. (a tracking iOS 14-es mostantól kezdve ‘Opt in’ lesz)

Ez az iOS14 frissítés már 2020 szeptemberében életbe lépett, de ezek az appok méréseivel kapcsolatos frissítések csak valamikor 2021 elején lépnek életbe, így több időt adva, hogy a hirdetők, az appok fejlesztői és például a Facebook is felkészüljön a frissítés hatásaira.

Mi fog változni a Facebook hirdetésekben az iOS 14 frissítés életbe lépésével?

Mielőtt adnánk pár konkrét javaslatot, hogy hogyan tudsz felkészülni az iOS14 update-re, előtte pár dolgot elmagyarázunk, hogy az iOS14 frissítés milyen hatást fog kifejteni a Facebook ads-re, és mit fogsz ebből te mint Facebook hirdető érzékelni.

1.      Kevesebb konverziós adatot fognak látni a Facebook Hirdetéskezelőben

Még nem tudjuk pontosan, hogy a felhasználók hogyan fognak a fenti Tim Cook által is kitweetelt üzenetre reagálni, de arra azért számítani lehet, hogy a többség egy ilyen kérdésre inkább nem fogja engedélyezni, hogy a Facebook és más appok kövessék őket.

Ez az jelenti, hogy noha a Facebook cookie továbbra is mérni fogja a Pixel eseményeket azoknál az iOS14 felhasználóknál, akik nem járultak hozzá, hogy a Facebook kövesse őket, a Facebook az iOS 14 szabályai szerint, a konverziós eseményeket (meg igazából bármi ami nem a Facebook-on belül működik), nem fogja tudni továbbítani a belsős adatbázisának. Azaz nem fogja jelezni a Facebook hirdetéskezelő riporting felületén sem, hogy ez az adott felhasználó például egy adott FB hirdetéskampányból tovább kattintva valamit egy webshop-ban vásárolt. (Frissítés: Egy konverziós eseményt lehet mégis képes lesz a Facebook riportálni még akkor is, ha az iOS felhasználó nem járul hozzá a követéshez.)

Természetesen a Facebook dolgozik olyan technikai megoldásokon, amik mérséklik ennek a iOS14-es mérési problémának a hatásait (például egy Aggregated Event Management nevű mérési technológián), de az azért semmiképp sem várható, hogy ez a problémát megszűnteti.

Szóval összességében, mivel kevesebb iOS14 felhasználót fog a Facebook megfelelően trackelni a saját alkalmazásán kívül, a Facebook kevesebb konverziós eseményt fog riportálni (például vásárlást, kosárbatételt, de akár az adott oldal megtekintését sem)

2.      A Facebook Egyéni Célközönségek mérete csökkeni fog – ez a Facebook Remarketinget is érinteni fogja

Hogy sikeres Facebook remarketing kampányokat futtassunk a weboldallátogatóinkra, először ugye Egyéni Célközönségeket kell létrehoznunk a Facebook Pixel adatainkból.

Azonban ha nem tudod a Pixel Események adataid a Facebook belső adatbázisának beküldeni az iOS14-es probléma miatt, akkor nyilvánvalóan, hogy ezekből a Pixel Eseményekből Egyéni Célközönségeket sem tudsz létrehozni, és releváns ajánlatokkal sem fogod tudni visszacélozni őket.

Azaz arra lehet számítani, hogy a Facebook remarketing listáink mérete csökkeni fog, a Facebook hirdetéseink ROAS-ja valamint akár a teljes céges profitabilitásunk is romlani fog.

3.      Facebook konverziós hozzárendelési (attribúciós) és riportolási adatok kevésbé lesznek használhatók

A Facebook már most sem támogatja a 28 napos átkattintási és a 28 napos megtekintési és a 7 napos megtekintési konverziós ablakok használatát.

A konverziós adatok riportálása akár három napig is késleltetve lesz, a konverziós adat nem arra a napra lesz hozzárendelve, amikor az ad impression megtörtént, hanem arra a napra, amikor a konverzió megtörtént.

A Facebook kampányaidat nem fogod tudni lebontani sem kor, sem nem, sem lokáció szerint, így az optimalizációs döntések összességében sokkal nehezebbek lesznek.

4.      A Facebook hirdetési algoritmus kevesebb adatot fog tudni használni a hirdetések optimalizációjához

Noha az iOS14 frissítése elleni PR kampányában a Facebook a kampányt arra hegyezte ki, hogy milyen negatív hatással lesz az IOS14-es frissítése a kis cégekre, akik Facebookon hirdetnek. De ne felejtsük el, hogy ez a frissítés nagy csapás lesz a Facebooknak is, és nemcsak azért, mert lesznek olyan cégek akik kevesebb fognak költeni mostantól Facebook ads-re vagy akár teljesen megszűntetik a hirdetéskampányaikat FB-on. Ne aggódjunk, továbbra is cégek milliói fognak a Facebookon hirdetni.

A probléma igazából az a Facebooknak, hogy a hirdetési algoritmusukat, ami eddig híresen hatékony volt, szintén érinteni fogja ez a frissítés. Mivel a hirdetési algoritmusuk a minőségi adatok felhasználásán alapszik, és gépi tanulásos modellekkel optimalizálja az adatok alapján a kampányainkat, a kevesebb adat eredményeként az algoritmusnak is nehezebb dolga lesz az optimalizációval, ami összességében valószínűleg a kevésbé sikeres kampányokban fog kicsúcsosodni.

Hogy egy gyakorlati példát is mondjuk, amikor például Hasonmás Célközönségeket hozol létre és ezekre indítasz el egy kampányt, a Facebook ezek létrehozásához sok olyan adatot használ fel, amit a Pixel segítségével a felhasználó Facebookon kívül tevékenységéről gyűjt. Például, hogy milyen cikkeket és azokat hol olvassa, milyen termékeket vásárol, stb. És ezeket az adatokat használva tud hatékony Hasonmás Célközönségeket kreálni, amik aztán remekül használhatók hideg felhasználók célzásához.

Azonban ha ezeket az adatokat nem fogják tudni felhasználni az iOS 14 felhasználók egy jelentős részénél, akkor nyilvánvaló, hogy a Lookalike Audience-eket létrehozó algoritmus is romlani fog és kevésbé jó eredményekhez fog vezetni.

5.      Mobilalkalmazásokra építő cégek még inkább érintve lesznek (negatívan)

Noha mind az appok és a webes konverziókat érinti ez az iOS14 update, az olyan cégek, akik app kampányokat futtatnak további limitációkat kell elfogadniuk. Amennyiben további részletekre vagy ennek kapcsán kíváncsi, akkor mindenképp ajánljuk az alábbi cikket, amiben a Facebook kifejti, hogy mit kell tenned, ha mobilapp kampánycélú kampányokat is futtattál.

Milyen lépéseket kell tenned Facebook hirdetőként, hogy felkészülj az iOS 14 frissítés hatásaira?

Van pár dolog, amit mindenképp meg kell csinálnod, mielőtt a frissítés életbe lépne.

1.      Domain verifikálása (tartomány ellenőrzése) Facebook Vállalkozáskezelőben

Az update életbelépésével, mostantól csak 8 konverziós eseményt tudsz felhasználni a Facebook hirdetési kampányaid optimalizálásához és ezen konverziós események riportálásához. A Facebook lehetőséget fog adni, hogy ez a 8 konverziós eseményt  kiválasszad, amit a post-update világban is használni szeretnél.

De ehhez előbb bizonyítanod kell, hogy te vagy a kliensed tulajdonolja az adott domain-t, amire forgalmat szeretnél küldeni. Ez úgy tudod megtenni, hogy a Facebook Vállalkozáskezelőben verifikálod a domainedet (vagy a magyarosabb fordítást használva a tartományod, azaz pl. ’pelda.hu’ a domain vagy tartomány itt).

Erre három mód is van, hogy ezt megtedd:

  • egy HTML-fájl feltöltésével
  • Txt DNS rekord hozzáadásával
  • Meta tag feltöltésével a kezdőlapod <head> részébe

az itt linkelt cikkben tudod megnézni, hogy ezeket hogyan tudod megcsinálni.

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202

2.      8 konverziós esemény kiválasztása, amit továbbra is használni kívánsz

Amint verifikáltad a domained a Facebook Vállalkozáskezelőben, ki kell választanod a már előbb említett nyolc konverziós eseményt, amit a konverziós kampányaidban a továbbiakban is szeretnél használni.

Az erre vonatkozó felület itt érhető el a Facebook Eseménykezelőben érhető el.

Amennyiben te nem állítod be ezeket, akkor a Facebook maga fogja beállítani a 8 konverziós eseményt, az általa észlelt fontossági szintek alapján a hirdetési fiókod adatai alapján.

3.      A Facebook SDK 8-as verzióra frissíteni (app-ok számára releváns)

Amennyiben a mobilapp-ja is van az ügyfelednek vagy a vállalkozásodnak, elengedhetetlen, hogy a Facebook SDK 8-as verzióra frissíts, ha továbbra is szeretnél app konverziós Facebook kampányokat indítani.

Frissítés: Facebook Erőforrásközpont

Mutatja ennek az iOS 14 frissítésnek a komolyságát, hogy a Facebook a Hirdetéskezelő fiókon belül is létrehozott egy részt az ún. Facebook Erőforrásközpontban, ahol az iOS 14 frissítés kapcsán szükséges lépéseket írta össze.

Facebook Erőforrásközpont felülete

Mit tehetsz még, hogy mérsékeld az iOS14 frissítés hatásait?

Noha a iOS14-es update feltétlenül negatívan fogja érinteni a Facebook hirdetőket, a Facebook, Instagram és a Messenger továbbra is az egyik leghatékonyabb platform lesz arra, hogy felhasználók tömegét érjük el releváns Facebook és Instagram hirdetésekkel.

Emiatt fontos, hogy olyan lépéseket is tegyünk, amiket az iOS14 frissítés Facebook hirdetésekre gyakorolt negatív hatásait mérsékelni tudjuk.

Amennyiben a lent írt dolgokat körbe járod és megvalósíthatóság esetén, implementálod is, még az is lehet, hogy akár jól jössz ki ebből az egész mizériából.

1.      Facebook Konverziók API beállítása

A Facebook Konverziók API (angolul Conversion API, angol rövidítéssel CAPI), a Facebook válasza az iOS14-re, valamit azokra a trendekre, és mérési limitációkra, amik a Facebook Pixel és a cookie méréssel tapasztalhatók. Az alapötlet a Facebook Konverziók API mögött, hogy az API-n keresztül a fő webes és offline konverziókat meg tudod osztani a Facebook szervereivel közvetlenül a saját szervereiden keresztül

A Facebook Konverziók API a Facebook Pixellel együtt dolgozik, hogy javítsa a Facebook hirdetési kampányaid méréseit és teljesítményét, azaz a kettő megléte nem zárja ki, hanem sokkal inkább erősíti és kiegészíti egymást.

A Facebook Conversion API-t jelenleg BOFU, azaz a funneled alsó részén lévő események továbbítására használható (azaz például vásárlás), de feltehetően sokkal pontosabb lesz mint a Facebook Pixel alapú mérés, hiszen a hirdetésblokkolók a cookiekkal ellentétben nem tudják blokkolni a szervereket, így a konverziók megfelelően riportálásra kerülhetnek Facebookon.

Amennyiben további részletekre vagy kíváncsi a Facebook Konverziók API kapcsán, akkor mindenképp olvasd el a cikkünket róla.

2.      Gyűjtsd be annyi emailt a potenciális vásárlóktól is már, amennyi lehetséges

Ahogy fent említettük a Facebook hirdetési kampányok riportálása és konverziós események pontatlanabb attribúciója mellett (ami a hirdetések optimalizálásának egyik alapja), a másik kellemetlen következménye a Facebook Egyéni Célközönségek méretének csökkenése lesz, ami igencsak megnehezíti a hatékony remarketing kampányok felállítását (főleg az iOS14 felhasználók körében).

De ne felejtsd el, hogy FB Egyéni Célközönségeket (Custom Audience-eket) a Facebookre feltöltött ügyféllistákból is tudsz csinálni. Az iOS14 update után is ugyanúgy tudsz feltölteni email és feliratkozói listákat a Facebookra, hogy azokból Egyéni Célközönségeket hozz létre, és ezeket az embereket Facebook és Instagram remarketing kampányokban visszacélozd a megfelelő konverziós ajánlatokkal.

Szóval érdemes azon most elgondolkodni, hogy hogyan tudod a jelenlegi funnel-eidet úgy módosítani, hogy minél több emailt gyűjts be a potenciális vásárlóidtól.

Ha például egy blogod is van a weboldaladon, érdemes a blogra való feliratkoztatást agresszívabban promótálni, például olyan módon, hogy bizonyos dolgokhoz csak akkor férhetnek hozzá, ha feliratkoznak a hírlevélre.

Amennyiben egy webshopot működtetsz, érdemes a kuponstratégiát átgondolni, és kuponokért vagy egyéb kedvezményekért kérni a feliratkozást.

Amint megvan a vásárló, vagy a potenciális vásárló email címe, az Apple blokkolhatja a mérést, de te továbbra is kommunikálhatsz a felhasználóiddal Facebookon az ügyféllisták feltöltésével, vagy akár a Facebookon kívül a hírlevélben vagy egyéb email küldésével.

3. UTM paraméterek megfelelő használata, hogy a Google Analyticsben részletesebb eredményeket láss

Ahogy említettük a Facebook hirdetési kampányaid riportálásra is pontatlanabb lesz a frissítés életbe lépésével. Az egyik módja, hogy ennek a negatív hatását csökkentsd, ha javítod a jelenleg Google Analytics-be bekerülő adatok minőségét.

Amennyiben több Facebook kampány adatot szeretnél látni Google Analytics-ben, akkor az összes UTM paramétert érdemes kihasználni, mint az UTM content-et és az UTM term-öt is. (ezt sokan nem használják). Szóval, noha a kor, nem és lokáció alapok nem lesznek elérhetők Facebook hirdetéskezelőben, ezeket az adatokat legalábbis egy bizonyos részben továbbra is látni fogod Google Analytics-ben.

Ehhez javasolt nemcsak az utm campaign, hanem a utm content és utm-term paraméterek használatával a Facebook hirdetés és a Facebook hirdetéssorozatra vonatkozó adatot is beküldeni a Google Analytics-be.

Összefoglalás – A Facebook és az IOS 14

Jelenleg még mindig nem látjuk pontosan, hogy milyen jelentős hatással lesz az az iOS14 frissítés a Facebook és az Instagram hirdetések teljesítményére. Amint több adat nyilvánosságre került, hogy például mennyi felhasználó nem engedi a Facebooknak, hogy mostantól az app-on kívül is kövesse, frissíteni fogjuk ezt a cikket is.

Addig is ne feledd el, hogy itt tudsz hozzáférést kérni a Facebook Mérési és Pixel Checklist Sablonunkhoz, amivel a jelenlegi Facebook Pixel mérésedet auditálhatod, hogy minél jobb adatokat tudjon a Facebook hirdetési algoritmus felhasználni.