Google Analytics 4 Események Használata, Létrehozása

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Az egyik nagyobb változás, ami a Google Analytics újabb verziójában a Google Analytics 4-ben végrehajtottak, az a Google Analytics Események átalakítása volt. Már csak azért is szükség volt erre, mert a Google  Analytics 4 egy Event alapú adatmodellel dolgozik, azaz mostantól minden lekérés a Google Analytics 4-ben egy Esemény. De egyéb fontos változások is vannak, amiket tudni kell a Google Analytics 4 Eseményekről.

De ne aggódj, minden fontos változásra kitérünk, és elmagyarázzuk, hogy mit kell róluk tudni, és mit kell tenned, hogy a Google Analytics 4 implementációd is megfelelően működjön. Így a cikkben kitérünk az alábbiakra:

  • Google Analytics 4 Esemény alapú adatmodellje
  • Universal Analytics Események vs. Google Analytics 4 Eventek
  • Google Analytics 4 Esemény típusok
    • Automatikusan Gyűjtött Események a GA4-ben
    • Továbbfejlesztett Mérés Eseményei Google Analytics 4-ben
    • Javasolt Események Google Analytics 4-ben
    • Egyéni Események Google Analytics 4-ben
  • Google Analytics 4 Event-ek létrehozása Google Tag Managerben

Google Analytics 4 Esemény adatmodellje

Ahogy már a Google Analytics 4 változásairól és újdonságairól szóló cikkben is kiemeltük, a Google Analytics 4 egyik legnagyobb változása, hogy áttér egy Eseményalapú adatmérésre. Ez azt jelenti, hogy míg a Universal Google Analytics 3-ban több lekérés típus között (oldallekérések, e-kereskedelmi lekérések, stb.) csak az egyik típusú lekérés volt az Esemény lekérés. A GA4-nél ezzel szemben már minden interakció, ami a weboldalon a Google Analytics kódja által rögzítésre kerül egy Esemény alapú lekérés lesz.

Azaz mostantól az oldalmegtekintés is egy Esemény, csakúgy mint egy e-kereskedelmi lekérés, de ugye mivel a Google Analytics 4 már app-ok mérésére is használható, Google Analytics Esemény lesz az alkalmazás képernyőjének a megtekintése is.

Universal Analytics Események vs. Google Analytics 4 Eventek

Folytatva a változásokat, míg a korábbi Universal Analytics-es verzióban az Eseményekhez meg lehetett adni Kategóriát, Műveletet, Címkét és Értéket, a Google Analytics Esemény adatmodellje ezt az Eseménystruktúrát már nem ismeri.

Ezt azt jelenti, hogy az Google Analytics Eseményriportokból eltűnnek azok az elemzési lehetőségek, ahol a Kategóriát a Műveletet, a Címkét vagy éppen az Értéket mint elemzési dimenzió vagy szegmens használhattad.

Tulajdonképpen ez azt jelenti, hogy sokkal szabadabb adhatsz a Google Analytics 4 Eseményeknek paraméter neveket, így sokkal inkább testre szabható az implementáció, valamint négyes paraméter korlát sincs, hiszen akár 25 paramétert is hozzárendelhetsz a Google Analytics 4 Event-ekhez.

Emellett ez azt is jelenti, hogy amennyiben sok Event-et implementál a korábbi 3-as verziójú Google Analytics-ben, és most úgy döntöttél, hogy upgrade-elsz az új verzióra, akkor ezek a Google Analytics Események nem lesznek megfelelően mérve a Google Analytics 4-ben, tehát majd újra implementálnod kell őket.

Google Analytics 4 Eseménytípusok

Mivel mostantól minden lekérés Eseménynek számít az új Google Analytics-ben, talán nem meglepő, hogy a Google Analytics 4 Eseményeit létrehozásuk szempontjából négy kategóriába sorolhatók. Ez a négy típus a:

  • Automatikusan gyűjtött Események
  • Továbbfejlesztett mérés Eseményei
  • Javasolt Google Analytics 4 Események
  • Egyéni Események Google Analytics 4-ben

A következőkben mind a négy típusról megosztjuk a legfontosabb tudnivalókat.

Automatikusan gyűjtött Események (Automatically Collected Events)

A Google Analytics 4 Események közül, ahogy a neve is mutatja, az Automatikusan Gyűjtött Események mindenféle beállítások, konfigurációk nélkül rögzítésre kerülnek, amennyiben a Google Analytics 4-et telepítetted Google Tag Managerrel, vagy a gtag.js kód weboldalon történő elhelyezésével.

Elég sok ilyen Event app-hoz kapcsolódik, ami a többség számára azt hiszem, kevésbé releváns. A teljes lista amúgy itt található.

A weboldalak mérésénél is fontos szerepe lesz viszont az alábbi automatikusan gyűjtött Google Analytics 4 Eseményeknek:

  • first_visit: ez az első alkalom, amikor egy felhasználó meglátogatja az adott weboldalt vagy app-ot
  • session_start: ez az esemény akkor aktiválódik, amikor a felhasználó egy új session-t kezd
  • user_engagement: az esemény az engage-elt felhasználók mérésére szolgál, ugyanis mint ismert a Google Analytics 4 már nem ismert a bounce rate, azaz a visszafordulási arány fogalmát.

Ezek a Google Analytics 4 Event nevek még nem kerültek magyarra lefordításra, amint a jövőben ez változik,  frissítjük a cikket.

De pár olyan eseményt is kiemelnék, mint a screen_view, in_app_purchase, app_update, amik mobilalkalmazások mérése esetén fognak hasznosnak bizonyulni.

Továbbfejlesztett Mérés Eseményei (Enhanced Measurements Events)

Hasonlóan az Automatikus Gyűjtött Eseményekhez a Továbbfejlesztett Mérés Eseményei (Enhanced Measurement Events) is gyakorlatilag konfigurációk, extra kódok nélkül mérhető Események. Annyiban különböznek viszont az Automatikus Gyűjtött Eseményektől, hogy mind a GA4 tulajdon létrehozásakor, mind bármikor később ezek az Események egyenként ki és bekapcsolhatók.

Tovább fejlesztetett mérés Google Analytics 4 Eseményei

A Továbbfejlesztett Mérés Eseményei az alábbiak:

  • Oldalmegtekintés (Page_view) Esemény: (ez az GA4 Esemény nem kikapcsolható. Paraméterként az Eseménnyel együtt került rögzítésre a page_location (a oldal URL-je), valamint a page_referrer (az előző oldal URL-je)
  • Görgetések (scroll) event: Akkor kerül az Esemény aktiválásra, amikor a felhasználó 90%-ig legörgetett a weboldalon. (Tehát ha részletesebb görgetési statisztikákra vagy kíváncsi, azt Egyéni Eseményben kell beállítanod.)
  • Kimenő Kattintások (click) Esemény: Akkor aktiválódik, ha a felhasználó egy külső linkre kattint. Gyűjtött paraméterek: link_classes, link_domain, link_id, link_url.
  • Webhelyről indított keresések Event (view_search_results): A webhelyen indított keresések mérésére szolgál. A Google Analytics a keresési paraméter alapján ismeri fel ezt az Eventet, de lehetőség van további testreszabásra is.
  • Videóval kapcsolatos tevékenységek Esemény (video_start, video_progress, video_complete): Csak YouTube videók esetén rögzíti az alábbi eseményeket: video_start, a videó lejátszások megkezdésekor, video_progress: amikor a videó eléri a videó hosszának 10%, 25%, 50% és 75%-át, és video_complete: amikor a videó befejeződik. Az Eventtel az alábbi Esemény paraméterek is mérésre kerülnek: video_current_time, video_duration, video_percent, video_provider, video_title, video_url
  • Fájlletöltések Esemény: A GA4 Esemény aktiválódik, ha a felhasználó bizonyos kiterjesztésű fájlokat letölt. A Google az alábbi alapján regex alapján azonosítja a fájlokat: pdf|xlsx?|docx?|txt|rtf|csv|exe|key|pp(s|t|tx)|7z|pkg|rar|gz|zip|avi|mov|mp4|mpe?g|wmv|midi?|mp3|wav|wma. Az Eseménnyel együtt az alábbi paraméterek is rögzítésre kerülnek file_extension, file_name, link_classes, link_domain, link_id, link_text, link_url

Továbbfejlesztett Mérés Eseményeinek kikapcsolása, bekapcsolása

Ahogy említettem, ezek az Események ki és bekapcsolhatók bármikor (kivétel az oldalmegtekintés Esemény). Egy új Google Analytics 4 tulajdon létrehozásánál alapból be vannak ezek kapcsolva. De később az Enhanced Measurement Events limiációi miatt dönthetünk úgy, hogy bizonyos Eseményeket inkább egy Egyéni Esemény segítségével mérnénk, hiszen az Egyéni Eseményeket sokkal inkább testre tudjuk szabni. Ebben az esetben így tudjuk kikapcsolni a Továbbfejlesztett Mérés Eseményeit:

  1. Kattintsunk a baloldali menüsávban az ’Adminisztrálás’-raAdminisztrálás oldal Google Analytics 4-ben
  2. Itt a Tulajdon oszlopban kattintsunk az Adatstreamekre, majd itt válasszuk ki a Web-et, és kattintsunk rá az oldal nevére
  3. Itt beúszik egy Ablak. A Továbbfejlesztett Mérés résznél kattintsunk a beállítok ikonra.
  4. Itt pedig, ahogy a képernyőfotón látható, ki tudjuk kapcsolni (vagy éppen bekapcsolni) azokat a Google Analytics 4 Eseményeket, amiket nem szeretnénk mérni Továbbfejlesztett Mérés funkcióval.

Továbbfejlesztett mérés ki és bekapcsolása Google Analytics 4-ben

Javasolt Google Analytics 4 Események (Recommended Events)

Amennyiben valamilyen olyan felhasználó műveletet vagy interakció szeretnél mérni, amit sem az automatikusan gyűjtött Eseményekkel sem a Továbbfejlesztett Mérés Eseményeivel nincs lefedve, akkor az Eseményeket neked kell létrehoznod.

Ezeket az egyénileg létrehozott Google Analytics 4 Eventeket is két kategóriába lehet sorolni:

  • Javasolt Események
  • Egyéni Események

Mielőtt egy új Google Analytics 4 Eseményt implementálnánk, mindenképp érdemes megnézni, hogy ez az Esemény szerepel-e a Google Javasolt Események  listájában. A Javasolt Események a Google által előre meghatározott Eseménynévvel és paraméterrel rendelkeznek.

Az e mögött húzódó elgondolás az, hogy a Google jövőben bevezetendő jelentéskészítési funkciók használhatóságát, csak ezekkel az elnevezésekkel tudja biztosítani, amelyek az Egyéni Eseményekkel nem használhatók.

Ajánlott Google Analytics 4 Események

A Google-nak több listája is van a Javasolt GA4 Eseményekről, melyeket iparág szerint is megkülönböztet. Itt tekinthetők meg a listák:

Szóval az iparágadhoz tartozó listát mindenképp érdemes végig nézni, és amennyiben egy Ajánlott Google Analytics 4 Esemény implementálás mellett döntesz, akkor  érdemes az Esemény és az eseményparaméter nevét is pont ugyanúgy használni, ahogy azt a Google az előbb linkelt dokumentációkban írja.

A GA4 Eseményeket vagy az oldalba elhelyezett kóddal, vagy a Universal Analytics Események esetén már megismert Google Tag Managerrel lehet az oldalra beállítani. Mi mindenképp az utóbbi módszert javasolnánk, hiszen számos előnye van a Google Tag Managerrel történő beállításnak.

Amennyiben egy Javasolt Esemény beállítását szívesen megnézned egy útmutató cikkünkben is, jelezd a kommentekben, és akkor készítünk róla egy tutorialt.

Egyéni Események (Custom Events in Google Analytics 4)

Végül amennyiben egy felhasználó interakció vagy művelet sem az Automatikus Gyűjtött Események, sem a Továbbfejlesztett mérés Event-jei, és az Ajánlott Google Analytics 4 Események között sem található meg, akkor javasolt, hogy a saját elnevezésünket és paraméter ötleteinket követve hozzunk létre ún. Egyéni Eseményeket. (Custom Events)

De igazából lényegi különbség az Egyéni Események és az Ajánlott Események között nincs, csupán annyi, hogy az Ajánlott Események esetén követni kell a Google által ajánlott elnevezési konvenciókat.

Az Egyéni Eseményeknél ez nem áll fent. Pár korlátozás ugyan van az Események kapcsán, de egy átlagosa Google Analytics felhasználónak talán ez nem fog problémát okozni. Például csak 500 Eseményt lehet a már alapból GA property-kben meglévő Eseményeket nem számítva egy Google Analytics 4 tulajdonban létrehozni. További gyűjtési és konfigurációs GA4 korlátok itt olvashatók.

Hasonlóan az Ajánlott Eseményekhez az Egyéni Eseményeknél is az ajánlott Google Analytics 4 Esemény beállítási metódus a Google Tag Managerben történő konfiguráció. Ahogy az Ajánlott Események fejezetében írtam, egy külön cikket ér ez a beállítási útmutató, szóval jelezd kommentben, ha szeretnél egy ilyet olvasni.

Google Analytics 4 Események beállításai Google Analytics-ben

Összes Esemény riport

Mint sok más Analytics riport, úgy az Eseményeket bemutató felület is átalakult a Google Analytics 4-ben. Jelenleg egy elég egyszerű felülete van az Eseményeknek, ami elérhető, ha a baloldali sávban az Események alatt az ’Összes esemény’ riportra kattintunk.

Valami ehhez hasonlót fogunk látni:

Összes Esemény riport GA4-ben

Ahogy látható, egy alapáttekintést kaphatunk a jelenleg aktív Eseményekről. Megnézhetjük, hogy egyes Események a beállított időszakban hányszor és hány felhasználónál aktiválódtak, valamint ez hogyan változott az előző időszakhoz képest. Amennyiben egy Esemény kapcsán részletesebb infókra vagyunk kíváncsiak, csak kattintsunk az adott Eseményre és további infókat leszünk képesek kinyerni, hiszen egy részletes riportoldal nyílik meg.

Mind talán már tudod, a Google Analytics Célok már nem léteznek a Google Analytics 4-ben, helyettük már csak Google Analytics 4 Konverziók ismertek. Mint látható, elég egyszerű azonban egy Eseményt Konverzióvá tenni, csak a kis gomb-ot kell bekapcsolt állapotba tenni.

Ahogy az összesítő GA4 Esemény oldalon látható, még további funkciók szerepelnek ezen az oldalon.

Egyéni definíciók kezelése

A jobb felső sarokban lévő ’Egyéni definíciók kezelése gombbal’ az Egyéni Eseményeknél használt Esemény paramétereket tudjuk regisztrálni, ami szükséges ahhoz, hogy az Egyéni Események paraméterei is megjelenjenek a Google Analytics különböző riportjaiban.

Egyéni Dimenzió létrehozása - Google Analytics 4

Amint egy Egyéni Dimenziót regisztráltál a Google Analytics 4 property-dben, kb. 24 óra múlva fog az adott Esemény paraméter a riportokban is megjelenni.

Esemény létrehozása

Amennyiben új Google Analytics Eseményeket szeretnénk létrehozni, azt megtehetjük az Esemény létrehozása gombra kattintva is. Nyilván annyi konfigurációs lehetőség nincs mint a Google Tag Manager Esemény Tag-ek esetén, de már meglévő Eseményeket felhasználva tudunk itt is új Eseményeket létrehozni.

Google Analytics 4 Esemény létrehozása

Összességében inkább azért továbbra is Google Tag Managerben definiálnánk az összes GA4 Eseményünket, de jó tudni, hogy van egy ilyen alternatíva is.

Esemény módosítása

Amennyiben valamelyik Google Analytics 4 Eseményed nem megfelelően lett beállítva, akkor az ’Esemény módosítása’ gombra kattintva végezhetsz el módosításokat az Eseménnyel kapcsolatban:

Google Analytics 4 Esemény módosítása

Fontos, hogy egy Google Analytics 4 Tulajdonban legfeljebb 50 ilyen módosítás tehető, tehát azért érdemes már elsőre is az Eseményeket jól beállítanunk, vagy pedig az Event-ek beállítását inkább Google Tag Managerben elvégezni.

Google Analytics 4 Event-ek – Összefoglalása

Mint bemutattuk a Google Analytics 4 elég nagy változásokat hozott az Események konfigurációjában és mérésében is. Ha tetszenek ezek az Event változások, ha nem, a Google Analytics 4 a jövő, szóval mindenképp azt javaslom, hogy amint lehet, kezdd el a Google Analytics 4-ben való mérést is, és kezdd el a Google Analytics 4 Eventeket létrehozni és beállítani, hogy minél előbb megérkezzenek a már értelmezhető adatok az új Google Analytics-be is.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a régi Univeral Analytics-es méréseid elvesznének, ha váltasz Google Analytics 4-re. Sőt, valószínűleg a Universal Analytics méréseid még jó ideig (több évig), ugyanúgy használhatók lesznek.

Viszont a Google a GA4-t fogja a továbbfejleszteni, és valószínű, hogy egy idő után már a Google Analytics 4 lesz a jobban használható felület. Abban az esetben viszont már jó lenne, ha adatokkal feltöltve tudnál a Google Analytics 4 használatára áttérni.

Amennyiben szükséged van professzionális segítségre Google Analytics 4 Eventek létrehozása és beállítása kapcsán, vagy bármilyen Google Analytics-szel kapcsolatos feladatban, akkor itt tudod velünk felvenni a kapcsolatot.