Google Analytics Célok (Goals), Konverziók használata [2021]

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Persze fontos, hogy a Google Analytics a weboldal látogatottságát megfelelően mérje, de amennyiben a mikro és makro konverziókat is akarjuk mérni a weboldalunkon, ahhoz a Google Analytics telepítése önmagában nem elég, Google Analytics Célokat (Goal-okat) kell beállítanunk.

Ebben a cikkben kitérünk minden fontos dologra, amit a Google Analytics Célokról tudni kell:

  • Mi az a Google Analytics Cél (Goal)?
  • Mire használható a Google Analytics Cél?
  • Google Analytics 4 Konverziók (az új Célok az Analytics új verziójában)
  • Google Analytics Célok típusai
  • A Google Analytics Goal-ok beállítása

Ebben a cikkben egy részletes áttekintést szeretnénk nyújtani a  GA Célokról, a konkrét Google Analytics Cél illetve a GA4-es Konverzió beállításáról külön cikkekben írtunk. Ha azokra is kíváncsi, itt tudod megnézni őket:

  • Konverzió mérés Google Analytics Cél beállításával
  • Google Analytics 4 Konverziók beállítása (work in progress)

Mi az a Google Analytics Cél?

A Google Analytics Célokkal (angolul Google Analytics Goal) azt tudjuk mérni egy Google Analytics Nézeten belül, hogy a felhasználók milyen mikro és makro konverziókat hajtanak végre weboldalunkon.

Google Analytics Célok riport Universal Analyticsben

Mivel az egyes mikro és makro konverziós célok weboldalanként teljesen eltérőek, nincsenek alapból beállított Google Analytics Célok, azokat nekünk kell a Google Analytics konfigurációjánál beállítani.

4 különböző típusa van a Google Analytics Céloknak:

  1. úgynevezett desztinációs Célok (URL alapján definiálható célok)
  2. Időtartam alapú Célok (a látogató egy meghatározott időt eltöltött az oldalon)
  3. Oldal/képernyő Célok
  4. Google Analytics Esemény alapú Célok

+1: Intelligens Célok (erről most itt külön nem írunk, de a hivatkozott cikkben találsz róla infókat)

A Google Analytics Goal-ok típusaival még a poszt második felében kicsit részletesebben is foglalkozunk.

A Google Analytics Célok Nézetek szintjén hozhatók létre, és egy Nézetben maximálisan 20 GA Cél hozható létre. Egy Cél a létrehozás után már nem törölhető, csak esetleg módosítható, ezt érdemes észben tartani, amikor egy újat hozunk létre.

Példák Google Analytics Célokra

Mielőtt a konkrét használati lehetőségekre kitérnénk, csak hogy mindenképp egyértelmű legyen, hogy mire való a Google Analytics Goal, hoztunk pár példát rá:

  • Vásárlás követésére a weboldalon (ezt általában egy URL alapján lehet azonosítani és GA Célt létrehozni rá)
  • Feliratkozás a weboldal hírlevelére (szintén vagy URL alapon, vagy Esemény alapon lehet létrehozni).
  • A látogató elindított egy videót a weboldalon (először egy Google Analytics Eseményt kell rá létrehozni, majd az Eseményt felhasználva tudunk rá Célt létrehozni).
  • A felhasználó X időt, például 1 percet eltöltött a weboldalon (Időtartam alapú Google Analytics Cél)
  • A felhasználó benyújtott egy érdeklődési formot a weboldalon (desztinációs Céllal vagy Esemény alapú Céllal lesz mérhető)
  • A felhasználó kosárba rakott egy terméket a weboldalon (Esemény alapú céllal lehet mérni ezt a típusú mikro konverziót az oldalon.)

Tehát ahogy látható, mikor és makro konverziók mérését is tudjuk implementálni Google Analytics Célok segítségével, és ahogy említettük egy Nézetben 20 Célt is létre tudunk hozni.

Mire használható a Google Analytics Cél?

Amint beállítottuk a weboldalunk számára fontos mikro és makro konverziókat Google Analytics Célként, akkor számos módja van annak, hogy ezeket a Célokat elemzési és egyéb szempontokból hasznosítsuk.

Google Analytics riportok testreszabása Goal-okkal

A beállított Célokat elég sok Google Analytics riportban be tudjuk állítani és a vizsgált dimenzió szerint vizsgálhatjuk. Ráadásul a Google Analytics nemcsak azt fogja megjeleníteni, hogy az adott dimenzió szerint hányan teljesítették az adott Célt az adott idószakban, hanem automatikusan az adott Célra egy konverziós rátát is  megjelenít, ami további elemzési lehetőséget nyújt.

Ráadásul a legtöbb riportban egyszerűen váltogathatsz a különböző mikro és makro konverziókat mutató Célok között, mint például az alábbi forrás médium riportba is éppen a Regisztrációkat tettük be. (alapból az e-kereskedelmi tranzakciók látszanak.) A nyíl mutatja, hogy hogyan lehet a különböző célok között váltani.

Google Analytics Célok a csatornák riportban

Emellett van egy dedikált riportszekciója a Google Analyticsnek, ahol csak a Célokkal kapcsolatos riportok, kimutatások találhatók:

Google Analytics - Konverziók Célok

Funnel-ök (értékesítési tölcsér) létrehozása, elemzése

A Google Analytics Célok beállításánál van lehetőségünk, hogy Egymással összekapcsolódó Célokat összefűzzünk, és így az egyes mkro és makro konverziókat egy funnelben (értékesítési tölcsérben) elemezzük.

Így például összefűzhetünk egy vásárlási folyamat legfontosabb lépéseit, a kosármegtekintést, a szállítási infók megtekintését, a fizetéi infók megtekintését és végül a vásárlást, ahogy az alábbi ábrán is látszikk:

Purchase funnel (értékesítési tölcsér elemzése)

Amúgy a Google Analytics továbbfejleszett e-kereskedelmi modulja erre még további lehetőségeket ad, de annak a megfelelő beállítása nem egy könnyű folyamat, pár GA Célt beállítani viszont egyáltalán nem bonyolult, sokszor fejlesztői vagy analitikai szakértő nélkül mi magunk is meg tudjuk tenni.

Google Analytics Szegmensek Célokból

A Google Analytics riportok mélyebb elemzéséhez Célokból Google Analytics Szegmenseket is tudunk képezni.

Például ha van egy Célunk azokra, akik feliratkoznak a weboldalunkon, készíthetünk ezekből a felhasználókból egy Google Analytics Szegmenst, és összehasonlíthatjuk azokkal, akik nem iratkoztak fel a hírlevélre, és riportokon át megnézhetjük, hogy milyen jellemzőkkel bírnak a feliratkozóink (milyen forgalmi forrásból jönnek, demográfiai jellemzőik, stb.).

Google Analytics Célok Google Ads konverzióméréshez

Az elemzések mellett a Google Analytics Célok létrehozása egy másik szempontból is nélkülözhetetlen. Amennyiben Google Ads kampányokat futtatunk, legyenek ezek Youtube hirdetések, keresési hirdetések, Shopping hirdetések vagy bármi más, akkor a Google Analytics Célok a Google Ads kampányok konverziómérésében is fontos szerepük lehet.

Hiszen a Google Ads konverzióbeállítási felületén akár Google Analytics Célokat is beimportálhatunk, így ebben az esetben a Google Analytics Célokat is használhatjuk a Google hirdetési kampányaink konverzió méréséhez.

Google Analytics 4 Konverziók Célok helyett

A Google Analytics 4 egyik nagy változása, hogy az eddig ismert Google Analytics Célok megszűntek, és most már Google Analytics Konverziók vannak. Így a névváltozással egyértelműbb lett, hogy akkor mire is szolgálnak az Analytics Célok, ugyanakkor nem csak egyszerű névváltásról van szó.

Google Analytics 4 Konverziók

Mivel a Google Analytics 4 mérési modellje is jelentősen változott, hiszen már minden Esemény alapon működik, így a Google Analytics Konverziók beállításában is változások történtek. De például vannak előre definiált Konverziók is, mint például a Vásárlás, vagy a mobilapphoz kapcsolódó Konverziók.

A korábbi Google Analytics Céltípusok megszűntek, és minden Google Analytics Célt Google Analytics 4 Eseményekből kell létrehoznunk.

Hogy hogyan néz ki a Google Analytics 4 Konverzió mérési és beállítási folyamat az alábbi cikkben részletesen írtunk.

Google Analytics Célok típusa

De mivel a többség még a Universal Analytics-et használja, így a Google Analytics Célokról még bővebben érdemes beszélni.

Ahogy feljebb említettem, 4 típusa van a Google Analytics Goal-oknak:

  1. Cél alapú Google Analytics Célok
  2. Időtartam alapú Célok
  3. Oldal/képernyő Célok
  4. Google Analytics Esemény alapú Célok

+1: Intelligens Célok

1.      Cél (URL) alapú Google Analytics Célok

A Cél alapú Google Analytics Célok akkor rögzítenek egy cél teljesülést, azaz konverziót, amikor a felhasználó meglátogat egy adott oldal URL-t. Tehát itt a Cél beállításnál is azt az URL-t kell megadnunk, amire a felhasználó akkor érkezik, amikor az adott konverzió megtörténik.

Cél típusú Google Analytics Cél

Legtöbb esetben ha valaki a webáruházunkban vásárol, akkor is egy egyedi URL-re fog érkezni, vagy legalábbis egy olyan URL-ra, ami tartalmaz egy egyedi szót. Leggyakrabban magyar oldalak esetén a ‘koszonjuk’ szó valamilyen formában benne van az oldal URL-jében, angol oldalak esetén pedig a ’thank’ szó szokott szerepelni.

Ebben az esetben azt kell beállítanunk a GA Cél létrehozásánál, hogy az adott oldal URL-e legyen egyenlo a pelda.hu/koszonjuk oldallal vagy tartalmazza a koszonjuk szót. (ezt reguláris kifejezéssel tudjuk megtenni.)

Ha nem egy konkrét URL-t definiálunk, akkor mindenképp figyeljünk arra, hogy egy másik oldalon nem szerepel-e szintén az adott szó az URL-ben, hiszen ilyen esetben a másik oldal látogatásait is beleszámolnánk a cél teljesülésbe, ami egy magasabb konverziós szám kimutatását eredményezheti.

2.      Időtartam alapú Google Analytics Goal-ok

Az időtartam alapú célok beállítása azért lehet hasznos, mert mint tudhatod, a Google Analytics alapból nem éppen a legpontosabb módon adja meg, hogy egy felhasználó mennyi időt töltött a weboldalon.

Ha szeretnénk arról egy tisztább képet kapni, hogy a látogatások hány százalékában tölt el a felhasználó legalább 1 percet az oldalon, akkor azt Időtartam alapú Google Analytics Cél beállításával tehetjük meg.

Mindössze a konkrét időtartamot kell megadni, amihez a cél teljesülését szeretnénk kötni. Megadhatunk órát, percet, és másodpercet is. Mi azt javasolnánk, hogy inkább percekben gondolkozzunk.

Google Analytics Időtartam alapú Cél

Egy-két ilyen időtartam alapú célnál sokkal többet azért nem érdemes beállítani, mert vannak arra jobb módok, hogy azt mérjük, hogy az oldalon valaki mennyire volt aktív.

3.      Oldal/képernyő munkamenetenként GA Célok

Hasonlóan a felhasználók aktivitás mérésére használató az Oldal/képernyű munkamenetenként Cél. Amennyiben a felhasználó a Célben definiált oldalszámot eléri egy adott munkamenetben (sessionben), akkor a Cél teljesülni fog.

Oldal per képernyő munkamanetenként Google Analytics Cél

Személy szerint ezt az Analytics Célt ritkán szoktam használni, mert önmagában azt nem tekintem mikro konverziónak sem, hogy valaki egy X számú oldalt meglátogatott egy munkamenet során. A bounce rate (visszafordulási arány) meg úgyis megadja azt, hogy hányan voltak azok, akik más oldal meglátogatása nélkül egyből elhagyták a weboldalt.

4.     Google Analytics Esemény alapú Célok

Minden egyéb olyan mikro vagy makro konverziót, amit a fentiekkel, de ugye elsősorban URL céllal nem definiálható, ahhoz érdemes Google Analytics Esemény alapú Célokat használni.

Amennyiben nem vagy tisztában vele, Google Analytics Eseménnyel lehet minden olyan felhasználói interakciót mérni, ami weboldalbetöltődéssel nem feltétlenül írható le, így például egy videó megtekintését, egy termék kosárba helyezését, egy adott link megkattintását, egy adott form beküldését stb.

És amint egy Google Analytics Eseményt létrehoztunk, belőle egyből Célt is tudunk képezni. A Google Analytics Event összes elemét, az Esemény kategóriát, műveletet, címkét és értéket is tudjuk arra használni, hogy egy adott Célt definiáljunk.

Esemény alapú Google Analytics Cél beállítása

Amennyiben még az Események használatában, beállításában nem vagy annyira otthonos, akkor az alábbi posztokat is ajánljuk figyelmedbe:

Google Analytics Cél beállítása és szerkesztése

Amint létrehoztunk egy Google Analytics property-t, akkor érdemes minél előbb a megfelelő Google Analytics Célokat létrehozni, hiszen a Cél létrehozása előtti Célteljesüléseket nem fogja megadni a Google Analytics. Tehát csak onnantól fogjuk látni a konverziókat, amint a Google Analytics Célokat megfelelően konfiguráltuk.

A Google Analytics Célok beállításáról ahogy említettük egy külön cikket írtunk, ahol részletesen lépésről lépésre bemutatjuk a Célok beállítását, így itt most csak pár alap tudnivalóra térünk ki.

Először is amennyiben egy új Google Analytics Célt szeretnénk beállítani, vagy meglévő Goalt szeretnénk módosítani, akkor azt az Admin felületen lesz lehetőségünk a Google Analytics-en belül. Itt a Nézetbeállítások alatt kell majd a Célokra kattintani.

Google Analytics Célok beállítása

Itt fogjuk látni a már beállított Google Analytics Célokat, illetve hogy az elmúlt 7 napban hány konverzió volt az adott Google Analytics Célhoz köthető.

Itt még fontos arra kitérni, hogy a GA Célok beállításánál van lehetőségünk egy értéket is hozzáadni az adott Cél teljesüléséhez. Nyilván ennek nem minden esetben van értelme, és arra sem alkalmas, hogy a vásárlásokhoz rendeljünk hozzá.

De például ha tudjuk azt, hogy nekünk egy Lead, vagy feliratkozó mennyit ér, akkor például egy Feliratkozás Célhoz rendelhetünk egy adott monetáris értéket, és ha például van egy Facebook feliratkozós kampányunk, akkor már tudunk a Google Analytics-ben is ROAS-t számolni.

További célbeállításokkal kapcsolatos tudnivalókról a már említett cikkben foglalkozunk.