Amennyiben a Google Analytics és a Google Search Console fiókunkat is létrehoztuk és megfelelően telepítettük a Google Analytics-et valamint verifikáltuk a Google Search Console-t, akkor érdemes a két webanalitikai eszközt összekötni.
Egy egyáltalán nem bonyolult folyamatról van szó, de azért lépésről lépésre be fogjuk mutatni. Amint a két összekötöttük, akkor a Search Console SEO adatait a Google Analytics-en belül is elemezhetjük, így akár további insight-okat is kinyerhetünk a weboldalunk SEO teljesítménye kapcsán.
Tartalomjegyzék
Google Analytics és Search Console összekötése
Amennyiben a két Google software-t össze szeretnénk kötni, a folyamatot indíthatjuk a Google Analytics-ból vagy a Search Console-ból is, mindkét folyamatot be fogjuk mutatni.
Google Analytics és Search Console társítása Google Analytics-ből
- Nyissuk meg a összekapcsolni kívánt Google Analytics fiókot.
- A baloldali menüsáv alján kattintsunk az ’Adminisztrálás’-ra.
- Itt a Tulajdonbeállítások alatt kell megkeresnünk a ’Minden termék’ lehetőséget, kattintsunk rá.
- Itt megjelennek azok a Google termékek, amiket Google Analytics-szel társítani lehet. Görgessünk le és a legalján lesz a Google Search Console. Itt kattintsunk a ’Search Console összekapcsolása’ gombra.
- Így megjelenik egy jogi szöveg, aminek a végén található egy ’Hozzáadás’ link, kattintsunk rá erre, így tudjuk majd kiválasztani azt a Search Console fiókot, aminek az adatait meg szeretnénk jeleníteni a Google Search Console-ben.
- Át is visz ez a link a Google Search Console-ra, ahol lehetőségünk lesz a megfelelő Google Search Console-t kiválasztani.
- Végül még egyszer meg kell erősíteni, hogy melyik Google Analytics Tulajdonhoz szeretnénk hozzárendelni a Google Search Console-t, majd a ’Társítás’ gombra kell nyomni.
Google Analytics és Search Console összekapcsolása Search Console-ból
Ugyanez a társítási folyamat a Search Console-ból is elvégezhető az alábbi lépésekkel:
- Jelentkezzünk be a Google Search Console fiókunkba.
- A bal oldali menüsávban görgessünk le, és kattintsunk a ’Beállítások’ gombra.
- Itt a társítások sorba kattintsunk bele, ahogy a képen is látható.
- Majd az új képernyőn kattintsunk a ’Társítás’ gombra.
- Végül válasszuk ki az a Google Analytics Property-t, amivel a Search Console fiókunkat össze szeretnénk kötni.
- Amennyiben minden rendben ment, akkor a Google Analytics tulajdon most meg fog jelenni itt is mint társított fiók.
Search Console SEO riportjai a Google Analyticsben
Amint a Google Analytics-et és a Search Console-t sikeresen összekapcsoltuk, az eddig csak Google Search Console-ban megjelenő adatok immáron Google Analytics-ben is megfognak jelenni.
Ezek a Search Console-os riportok Analytics-ben az Ügyfélszerzés, Search Console riportingszekció alatt lesznek elérhetők:
- Céloldalak riport
- Országok riport
- Eszközök riport
- Lekérdezés riport
Ezeket a riportok fejtjük ki kicsit bővebben a következőkben, valamint hogy hogyan használható az Analytics SEO adatok mélyebb elemzésére.
Google Analytics SEO riportok
Igazából az adatok szempontjából sok újdonság nincs értelemszerűen ezekben a riportokban, hiszen azok az adatok jelennek meg, amiket a Search Console-ban is meg tudunk nézni.
Így láthatjuk az organikus keresési kifejezéseket, ezeknek a megjelenési számait, hogy hányan kattintottak át ezekről a query-kről, és azt is, hogy milyen találati pozícióban volt az adott keresőszó a Google találatai között.
Amiben a Google Analytics SEO riportjai hasznosabbak lehetnek, hogy össze lehet bizonyos esetekben a Google Analytics dimenzióival illetve metrikáival kötni a Search Console érkező adatokat, így további meglátásokat is esetlegesen tudunk szerezni.
Céloldalak SEO riport
Itt jelennek meg azok a céloldalak, amikre a Google találati listáján weboldalunk megjelent és kattintásokat szerzett.
Országok Search Console riport
Itt az jelenik meg az előrekonfigurált riportban, hogy milyen országokból jöttek a legtöbb számú kattintás, megjelenés és mi a különbség az átkattintási ráták (CTR) között.
Eszközök Search Console riport
Érdemes külön elemezni a SEO teljesítényt abból a szempontból is, hogy asztali gépen vagy mobilon jelentősen eltérő organikus teljesítményt tapasztalunk-e. Ebben fog segítséget nyújtani az Eszközök nevű Search Console riport.
Például ha azt tapasztaljuk, hogy mobilon sokkal rosszabb teljesítményt nyújt a weboldalunk a Google-ban, akkor érdemes megvizsgálni, hogy a weboldalunk mobilra optimalizált-e, vagy például nem nagyon lassú-e a mobilos szájtunk.
Lekérdezések SEO riportok
Az utolsó Search Console-os Analytics riportban pedig a felhasználói keresőszavak, a lekérdezések kerülnek be, de ez a riport nem nyújt igazán több infót a Search Console natív riportjához képest.
Amit fontos még kiemeni, hogy mint közismert, a Google Search Console 16 hónapig tárolja az adatainkat, és hiába kötjük össze a két adatforrást, a Google Analytics riportokból is csak az elműlt 16 hónap adatai.
Illetve még ennek az oldalnak az alján található információ, hogy a Google Search Console SEO adatai hogy fognak megjelenni az Analytics-ben különböző szcenáriók, és események (telepítések, verifikációk esetén):
Google Analytics adatai a Google Search Console-ban
A Google 2020-ban tesztelte azt, hogy mi lenne, ha nem csak a Google Search Console adatai jelennének meg a Google Analytics-ben, hanem az adatok összekapcsolása másik irányba is működne, azaz bizonyos Google Analytics riportok a Google Search Console-ba is bekerülnének.
Erről itt olvasható bővebb információ.