Keresőoptimalizálás (SEO) alapok: legyél első a Google-ban 2021-ben!

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Amennyiben weboldalunk forgalmát szeretnénk növelni, még mindig nincs igazán jobb forgalmi forrás a Google-nál. Ebben van kulcsfontosságú szerepe a SEO-nak, azaz a keresőoptimalizálásnak.

Ebben a cikkben egy átfogó áttekintést kívánunk nyújtani a SEO-ról, hogy kezdőként egy jó képet kapj arról, hogy hogyan is működik egyrészt a Google, valamint mit kell ahhoz tenni, hogy jól szerepeljünk a Google találati listáján és maximalizáljuk a weboldalunk organikus forgalmát.

A cikkben törekedtem arra, hogy egy adott résztéma kapcsán a legfontosabb tudnivalókat megosszam, de ha egy témáról többet szeretnél olvasni, akkor jelezd a kommentek között.

Tartalomjegyzék

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (angolul search engine optimization) az az online marketing tevékenység, amelynek célja, hogy a weboldalunk minél több organikus forgalmat szerezzen a keresőmotorokból, azaz Magyarországon elsősorban a Google-ből.

A cikkben későbbi részeiben részletesen kifejtjük, hogy milyen részei vannak a keresőoptimalizálásnak, de az alábbi feladatok mind a SEO részeinek tekinthetők:

De miért is érdemes ezekkel a fenti feladatokkal foglalkozni, vagy ezekre erőforrást allokálni? A következőkben ezekre hoztunk négy elég erős érvet.

Miért érdemes a keresőoptimalizálással foglalkozni?

1.      Az organikus forgalom a legnagyobb forgalmi forrás

Az organikus forgalom (tehát olyan forgalom, ami nem fizetett Google Ads hirdetésekből jön) a statisztikák szerint átlagosan a weboldalak forgalmának az 57%-át adja (további érdekes SEO statisztikák itt). Persze, webszájtok szintjén eltérő lehet ez az arány, hiszen mindenki eltérő figyelmet fordít a keresőoptimalizálásra, de nincs olyan weboldal, aki Google-ből nem tudna forgalmat szerezni, ha szeretne.

Már csak ez alapján mindenképp érdemes legalább a keresőoptimalizálás alapjait elsajátítani, ha ki szeretnénk használni az organikus SEO trafficben lévő hatalmas forgalmi potenciált.

2. Az organikus Google forgalom ingyenes

Ráadásul más egyéb forgalmi forrásokkal szemben az organikus forgalom, ahogy a neve is mutatja, ingyenes forgalmi forrás, tehát azért önmagában nem kell semmit sem fizetnünk, hogy a Google szerepelteti az oldalunkat a keresési találatok között, és havi 10 ezer/100 ezer/ 1 millió stb. látogatót terel a weboldalunkra.

Persze magának a SEO-nak már lehetnek költségei, hiszen jó esetben valaki házon belül (pl. egy SEO szakértő) vagy egy külső SEO ügynökség foglalkozik a weboldalunk keresőoptimalizálásával, ami pénzbe kerül, de ez más forgalmi forrás esetén sincs másképp.

3. Az organikus forgalom konzisztens

Az internet elmúlt 30 éve azt mutatja, hogy emberek még egy jó ideig fogják az internetes keresőket használni, így amennyiben jó helyezéseket értünk el bizonyos kulcsszavakra, és a weboldalt nem nagyon hanyagoljuk el, akkor jó esetben a Google és társai folyamatosan fognak nekünk látogatókat az oldalra terelni, hónapról hónapra, évről évre.

Persze nem minden iparágban könnyű a kompetitív kulcsszavakra rangsorolni, illetve ha egyszer rangosrolunk, az nem jelenti, hogy mindig ott leszünk, de összességében az organikus forgalom általában sokkal inkább konzisztens mint egyéb forgalmi források.

Vessük össze a SEO forgalmat bármilyen egyéb forgalmi forrással, mint a fizetett hirdetések, az email kampányok, vagy éppen a közösségi média forgalom. Általában ezek vagy addig visznek forgalmat a weboldalunkra, míg fizetünk a hirdetési platformnak, vagy általában 1-2 napig. (például az email kampány, vagy egy sikeresebb social media poszt esetén.)

4. Az organikus forgalom releváns látogatókat hoz az oldalra

Ha még a fenti három érv nem lenne elég erős nekünk, akkor íme még egy érv: általában az organikus forgalomból érkező látogatók „minősége” kifejezetten jó.

Ez alatt nem azt értjük, hogy jobb emberek lennénk azok, akik a Google-ból találják meg a weboldalunkat, hanem azt, hogy sok esetben a keresési szándék üzletileg is kifejezetten értékes. Például ha mi egy bútor webáruházat üzemeltetünk vagyunk, és jó találati helyen szerepelünk arra a keresési kifejezésre, hogy ‘olasz bútorok’, akkor jó esély van arra, hogy aki ilyen kulcsszóval talál meg minket, az vásárolni is szeretne a webshopunkban vagy a fizikai üzletünkben.

Persze nemcsak vásárlási szándékkal keresnek a Google-ön, hiszen a keresések nagyobb része az információ szerzésre irányul.

De a SEO forgalom arra is jó, hogy még az erős vásárlási szándékkal nem rendelkező, a „funnel tetején” lévő felhasználókat behozza az oldalra, és onnantól már a mi dolgunk, hogy mit kezdünk ezekkel az alacsonyabb vásárlási szándékkal bíró a látogatókkal, tudjuk-e őket a vásárlás irányába terelni úgy, hogy közben a keresési szándékot (search intent) is kielégítsük.

Például az előző példát folytatva, ha van egy blogbejegyzésünk arról, hogy mik az idei év olasz bútor trendjei, az erre az oldalra Google-ból érkező látogatókat egyrészt tudjuk hajtani a termékoldalaink felé, másrészt kapcsolatot építhetünk ki a felhasználóval. (pl. a hírlevélre feliratkoztatjuk).

És ha majd vásárlási fázisban lesznek ezek a felhasználók, akkor nagyobb valószínűséggel fognak a mi webáruházunkban vásárolni, mint azokban a webáruházakban, amiket még nem ismernek.

Hogyan működik a Google algoritmusa? – SEO alapok

Ahhoz, hogy megértsük, hogy hogyan működik a keresőoptimalizálás, először azt kell megértenünk, hogy hogyan működnek a keresőmotorok, így a Google is.

Alapvetően 3 fő részfolyamat határozza meg azt a technikai folyamatot, ami alapján a Google keresési találatokat jelenít meg a keresőben.

1.      Crawling (az oldal feltérképezése)

Az interneten található weboldalakat a Google a crawling folyamat révén keresőrobotok segítségével feltérképezi, és megnézi, hogy milyen tartalom található az egyes oldalakon. A Google spider a linkek (saját belső linkek és backlinkek) segítéségével találja meg az új oldalakat, de ha pl. teljesen új oldalunk van, akkor manuálisan is kérhetjük a Google-t, hogy crawolja az oldalunk, vagy éppen a Search Console-ban egy XML sitemap-et is megadhatunk neki.

Miután a weboldalunkat már ismeri a Google, akkor időnként vissza fog jönni, és crawl-olja, hogy frissíthesse a Google indexben szereplő oldalakat, vagy új oldalakat térképezzen fel.

2.      Indexing (oldalak indexelése)

Amint egy oldalt megtalált, az indexelés folyamán ezt az oldalt tartalmilag értelmezi, majd elhelyezi az index nevű adatbázisában, feltéve, ha mint Google webmaster-ek mi kifejezetten nem kérjük arra, hogy ne indexeljen egy oldalt.

Az esetek többségében általában itt sem lehet nagy probléma, ha nem no-indexelünk weboldalakat véletlenül, és egyedi tartalom van egy oldalon, akkor a Google indexeli a tartalmunkat.

3.      Ranking (Rangsorolás)

Végül a SEO szempontból legfontosabb folyamat jön, azaz bizonyos rangsorolási szempontok figyelembevételével az adott keresési kulcsszavakra egy rangsort állít fel a Google, és a SERP-ben, azaz a Google találati oldalán e szerint a rangsor szerint fogja az oldalakat megjeleníteni.

De mégis mi alapján dönti el a Google algoritmusa, hogy egy adott keresési kifejezésre mely találatok jelennek meg az első oldalon, és azon belül is az első helyen? Itt jönnek képbe a Google rangsorolási tényezők.

Google rangsorolási tényezők (ranking factors)

A SEO-val foglalkozó online marketingesek egyik örök témája, hogy mik a Google rangsorolási tényezői.

Tervezek írni egy részletes külön cikket erről, szóval ahelyett, hogy mind a 100-200 megerősített illetve feltételezett rangsorolási tényezőn végig mennénk, most csak tényleg azt szeretném átadni, hogy mi a Google célja a rangsorolási faktorok alakításánál.

A Google célja, hogy egy adott keresési kifejezésre, a kereső számára legrelevánsabb tartalmakat jelenítse meg az organikus találatok között. Ezt alapvetően két módon teszi meg:

  1. Mennyire ad jó választ az adott oldal a kereső keresési kifejezésére?
  2. Mennyire hiteles ez a weboldal és az adott oldal? (mennyi és milyen releváns oldal linkel az adott cikkre – dofollow backlinkek szerepe)

Az 1-es ponttal foglalkozik gyakorlatban a tartalmi keresőoptimalizálás (vagy angolul on-page SEO), míg a 2-es ponttal a linképítés vagy angol megnevezéssel (off-page SEO). De akkor nézzük meg, hogy pontosan mik is ezek.

A keresőoptimalizálás elemei

A keresőoptimalizálást általában három fő területre szokták osztani:

  1. technikai SEO
  2. tartalmi keresőoptimalizálás
  3. linképítés

+1. kulcsszókutatás

Bár a kulcsszókutatást általában a tartalmi keresőoptimalizálás egy részének tekintik, én fontossága miatt külön kezelem ebben a cikkben a kulcsszókutatást, mert a jól kidolgozott keyword research-ön múlhat az sokszor, hogy a nap végén fogunk-e az adott oldalra organikus forgalmat szerezni-e vagy sem.

Technikai SEO

A Google működésének első két részfolyamatával, azaz a crawling-gal és az indexing-gel kapcsolatos beállításokkal, valamint hibák elhárításával kapcsolatos feladatokkal foglalkozunk a technikai keresőoptimalizáláson belül.

Így a technikai SEO szempontból jól összerakott oldal segíti a Google meg más keresőmotorok robotjait, hogy az oldalt könnyen feltérképezzék, indexeljék. De még ha nem is segíti a keresőmotorokat, legalább a rossz beállítással ne akadályozza az oldal Google találati listán való megjelenítődését.

Emellett a technikai SEO bizonyos részei is hozzájárulhatnak oldalunk rangsoroláshoz (pl. a https megléte, vagy a weboldal betöltődés gyorsasága), a Google találati listájában való helyezésünket sokkal inkább az on-page SEO meg a linkjeink mennyisége, minősége és relevanciája fogja meghatározni.

SEO kulcsszókutatás

A kulcsszókutatás abban fog segíteni, hogy megtaláljuk azokat a kulcsszavakat, amikre vonatkozóan az oldalainkat, blogposztjainkat optimalizálni kell, és amik magukban rejtik a potenciált, hogy jelentős forgalmat tereljenek az oldalra.

Ugye ez valamilyen szinten a tartalmi SEO részének tekinthető, de kifejezetten fontos szerepe van, ezért is külön alfejezetben foglalkozom vele, és egy dedikált blogposztom is van a témában.

Kezdőként itt egy nagyon fontos dologra kell figyelni.

A kulcsszavak, amiket a SEO kulcsszókutatás megtalálunk, rendelkezzenek érdemi keresési volumennel. Ugyanis ha olyan kulcsszavakat targetálunk, amikre senki nem keres Google-ben, akkor ne lepődjünk meg, ha senki nem fog az adott oldalra jönni Google-ból.

Erre számos kulcsszókutatást segítő eszköz áll rendelkezésre, mint a Google Kulcsszótervező (Keyword Planner), Ahrefs, Semrush, Ubersuggest, stb.

Vannak persze egyéb dolgok, amiket a kulcsszókutatásban érdemes figyelni, mint hogy mennyire nehéz majd az adott kulcsszóra rangsorolni, mi a pontos keresési szándék, milyen másodlagos kulcsszavakra tudunk rangsorolni, de ezekre részletesen kitérünk, a már említett dedikált cikkben.

Tartalmi keresőoptimalizálás (on-page SEO)

A tartalmi keresőoptimalizálás (angolul on-page SEO) célja, hogy olyan tartalmat készítsünk az adott kulcsszót targetáló oldalra, ami a leginkább releváns találatot adja a kulcsszóra.

A tartalmi keresőoptimalizálás szempontrendszerének mind a tartalom megírása alatt, mint az utána lévő tartalmi optimalizásában fontos szerepe van.

Az on-page SEO-ról is egy külön cikkben foglaltam össze a legfontosabb tudnivalókat, szóval ha a tartalmi keresőoptimalizálás részletei érdekelnek ajánlom az alábbi cikket:

Nem túl hozzáértő SEO szakértők szokták a tartalmi SEO optimalizálást azzal letudni, hogy megnézik, hogy egy oldalnak van meta címe, meg meta leírása, vannak-e a H1, H2-es címsorok használva, de a valódi tartalmi SEO ennél egy sokkal mélyebb és komplexebb folyamat már.

A Google algoritmusa már sokkal fejlettebb annál, hogy csak ezeket a szignálokat vizsgálja, sokkal mélyebb tartalmi elemzést végez el, ami alapján meg tudja állapítani, hogy melyik a kereső szándékának leginkább megfelelő keresési találat.

Ezekre mind kitérek a már említett részletes on-page SEO guide-omban.

Amit még érdemes megemlíteni, hogy az elmúlt évek egyik fő SEO trendje volt az ún. correlation SEO (korrelációs SEO) eszközök előretörése, amik ilyen tartalmi szempontból elemzik az oldalakat, és hasonlítják a többi jól szereplő találathoz az elemezni kívánt oldalakat. És ezen elemzést felhasználva javasolnak tartalmi változtatásokat az oldalon, minthogy milyen szavakat adjunk hozzá az oldalhoz, milyen szempontból van túloptimalizálva a tartalmunk, stb.

Ezekkel a szoftverekkel elég jó eredményeket lehet elérni, kicsit bővebb infókat lásd a SEO eszközök fejezetben.

Off-page SEO vagy linképítés

A Google organikus keresési algoritmusának nagy innovációja volt, hogy a tartalmak rangsorolásakor nemcsak az oldalon szereplő tartalmat veszi figyelembe, hanem az oldalra mutató linkeket is. Az off-page SEO vagy linképítés azzal foglalkozik, hogy minél több olyan releváns link mutasson a webszájt oldalaira, amik segítik az oldalt minél jobban rangsorolni a Google találati listájában.

Sokan ugyan már nem fordítanak rá kellő figyelmet, de a linkek továbbra is az egyik legerősebb rangsorolási tényezőnek számítanak, és bizonyos kompetitív kulcsszavak esetén semmi esélyünk nincs első 10 találat közzé kerülni minőségi linkek nélkül.

A Google algoritmusa ebben a tekintetben is sokat fejlődött, ugyanis míg 10-20 éve elég volt csak minél több linket gyűjteni az oldalra, ma már sokkal inkább az számít, hogy az adott téma kapcsán releváns és megbízható oldalakról érkezzenek az oldalra mutató linkek.

Ezért nem működnek mér a linkkatalógusok és linkfarmok, illetve PBN-ekkel is már egyre nehezebb linkeket építeni. Jó esetben ezeket a Google figyelmen kívül hagyja, rosszabb esetben akár büntetéssel is sújthatja.

Mindeközben van egy olyan faramuci helyzet, hogy a Google webmester dokumentációja szerint a linképítés, azaz bármilyen olyan tevékenység, ami arra irányul, hogy valaki a kérésünkre helyezzen el egy oldalunkra mutató linket, az a guideline-nal ellentétes és manuális büntetést vonhat maga után.

„Additionally, creating links that weren’t editorially placed or vouched for by the site’s owner on a page, otherwise known as unnatural links, can be considered a violation of our guidelines.”

Erre persze akkor lehet azt mondani, hogy hát akkor hagyjuk ezt a linképítést, írjunk jó tartalmakat, és imádkozzunk, hogy a Google jól rangsorol minket. De mivel a linkek még továbbra is a legerősebb rangsorolási tényezőnek tekinthetők, én nem javaslom, hogy csak simán figyelmen kívül hagyjuk a linképítést.

Így a kulcs az, hogy úgy építsünk linkeket, hogy azok természetesnek tűnjenek, tehát ne kelljen sosem attól félnünk, hogy a Google felfedezi a nem természetes módon elhelyezett linkeinket és manuális helyezéssel sújtsa az oldalunkat, ami általában az organikus forgalom jelentős visszaeséséhez szokott vezetni.

A magyar online marketing és SEO blogokon sajnos még elég sok a 10-15 éves információ a linképítéssel kapcsolatban, ami jó esetben semmit nem segít, rossz esetben még a fent említett büntetéshez is vezethet.

Ezért írtunk egy Linképítés ultimate guide-ot, amiben kitérünk olyan linképítési stratégiákra, amik az idei évben is működnek, és valószínűleg működni is fognak évek múlva is:

Keresőoptimalizálás helye az online marketingben

Az online marketingen belül a keresőoptimalizálásnak mindig egy kiemelkedő szerepe lesz, hiszen az internethasználat egyik alapvető eleme lett a keresés.

Így még ha a fizetett hirdetésekkel is tudunk pozitív ROAS-t generáló kampányokat felállítani, a keresőoptimalizálás is szerves része kell, hogy legyen az online marketing stratégiánknak.

Amennyiben pedig a fizetett hirdetésekkel nem tudunk elérni stabilan pozitív megtérülést, akkor mindenképp érdemes a SEO-ra nagy hangsúlyt fektetnünk, hiszen akkor ez lesz a legjobb módja, hogy konzisztensen tereljünk kellő mennyiségű minőségi látogatót az oldalunkra.

SEO vs Google Adwords (Ads)

Folytatva az előző gondolatmenetet, az hogy például sikeres Google Adwords kampányaink vannak, nem jelenti azt, hogy értelmetlen erőforrásokat ölni abba, hogy az adott keresési kulcsszavakra organikusan is jól szerepeljünk.

Sőt, a tanulmányok szerint átlagosan több kattintást szereznek azok, akik az adott Google találati listán Google Ads hirdetéssel és organikus találattal is szerepelnek.

SEO szoftverek

Az online marketingen belül a SEO egyik különlegessége, hogy számos SEO szoftver van, ami mind a keresőoptimalizálás egyes részeit, folyamatait segíti .

Ezek közül pár a Google saját szoftvere, illetve rengeteg ingyenes és fizetős SEO szoftver van. Ezekről a SEO eszközökről előbb utóbb mind szeretnénk külön használati útmutatót készíteni, mindenesetre most csak említés szintjén fogom a legfontosabb keresőoptimalizálással kapcsolatos eszközöket megemlíteni.

A Google hivatalos szoftverei

Google Search Console

A legalapvetőbb SEO eszköz, amit mindenképp használnunk kell, az a Google Search Console, ami nemcsak bizonyos technikai SEO beállítások ellenőrzésében fog segíteni, hanem a legfontosabb adatforrás lesz a SEO kampányaink eredményessége kapcsán.

Google Search Console

Hiszen itt fogjuk látni a pontos adatokat arra vonatkozóan, hogy egy adott oldalunk hányszor jelent meg a Google keresésekben, milyen keresési kifejezésekre, milyen országokban, és milyen pozíciókban.

Google Analytics

Noha a Google Analytics a Google általános webanalitikai eszköze, a keresőoptimalizálás kapcsán is különösen hasznosnak bizonyulhat.

Egyrészt össze tudjuk kötni a Google Search Console-lal, másrészt amúgy is meg fogja jeleníteni, mint külön forrás és médium, hogy egy adott látogatók melyik keresőmotorból érkezett.

Ráadásul a Google Analytics beállításaitól függően további információkat tudhatunk meg az organikus látogatókról, mint hogy milyen a bounce rate-ük, mennyi időt töltöttek az oldalon, milyen volt a makro és mikro konverziós arányuk, mennyi bevételt termeltek az oldalnak, stb.

Strukturált adatok tesztelőeszköze

Ezzel a szintén ingyenes Google eszközzel (angol nevén Structured Data testing tool) az oldalon meglévő strukturált adatokat vizsgálhatjuk meg.

Csak meg kell adnunk egy url-t, és a tool visszaadja, hogy milyen strukturált adatok találhatók az oldalon és milyen esetleg hibákat kell javítani.

Bővített találatok tesztelőeszköze (Rich results testing tool)

Mivel a Strukturált adatok tesztelőeszközét a Google „nyugdíjazta”, ezért ha már nem éred el azt, akkor a Bővített találatok tesztelőeszközét használhatod hasonló célra.

Bővített találatok tesztelőeszköze (rich results testing tool)

Google mobilbarát teszt

Mivel a Google keresések nagyobb része már mobilon történik, ezért elég fontos szerepe van annak SEO szempontból, hogy a weboldalunk mobilkészülékre optimalizált legyen.

A Google mobilbarát tesztelő tooljával ez elég egyszerűen ellenőrizhető bármilyen oldalra.

Google mobilbarát teszt

Google PageSpeed Insights

Mint közismert, a weboldal sebessége az egyik Google által megerősített SEO rangsorolási tényező, így érdemes a weboldal sebességé és a Core Web Vitals követelményeknek való megfelelőséget rendszeres időközönként tesztelni.

Számos page speed eszköz van, a Google ingyenes PageSpeed Insights eszköze mindenképp az egyik top eszköz, ami javaslatokat is ad, hogy mit kell javítani, hogy gyorsabb legyen egy oldal betöltődése.

Google PageSpeed Insights tool eredmények

Legfontosabb SEO eszközök

A nem Google által fejlesztett keresőoptimalizálást segítő eszközökről annyit érdemes elmondani, hogy noha általában fizetősek, a többségük ad valamilyen ingyenes funkcionalitást is.

Ahrefs

Talán a SEO iparág legmenőbb SEO az Ahrefs eszközének számít, különösen erős a linképítéssel meg kulcsszókutatással kapcsolatos elemzések segítésében.

Semrush

Az Ahrefs legnagyobb versenytársa a Semrush, hasonló funckionalitásában, bár talán kevésbé SEO fókuszú, PPC szakértőknek is sok dedikált feature-ük van. Méretét és jelentőségét mutatja, hogy nemrég mentek tőzsdére az Egyesült Államokban.

UberSuggest

Neil Patel SEO software-e az UberSuggest, aminek egyedisége az volt a keresőoptimalizálás piacán, hogy teljesen ingyen adott elég értékes kulcsszú adatokat. Bár ma már nem teljesen ingyenes, de a fizetős verziója míg így is a legolcsóbb a piacon. Funkcionalitásban természetesen jóval kevesebbet tud, mint a fenti kettő.

Screaming Frog

Amennyiben technikai SEO auditokat szeretnénk elvégezni, akkor nehezen veri bármilyen szoftver a Screaming Frog-ot. Ingyenes verziójával 500 URL-t elemezhetünk, de a fizetős licenc is csak évi 149 dollár. Nemcsak SEO auditokra használható.

Moz Pro

Korábban iparág vezető SEO software volt a Moz piacon, ma már kissé megkopott renoméval.

On-page SEO eszközök

Ahogy a tartalmi keresőoptimalizálás alfejezetben említettem, az utóbbi időszakban egyre több tartalmi SEO optimalizálást segítő software jelent meg a piacon, amelynek segítségével olyan tartalmat állíthatunk elő, ami leginkább képes a felhasználói keresési szándékot kielégíteni.

A legnépszerűbb SEO software-ek ezen a területen:

  • Cora
  • Page Optimizer Pro
  • Surfer SEO

SEO Chrome bővítmények, kiegészítők

Nem meglepő módon számos SEO Chrome bővítmény is van, ami a keresőoptimalizálók munkáját segíti nap mind nap. Csak párat kiemelnék az én kedvenceim közül:

Ubersuggest Chrome Extension

Az UberSuggestnek Chrome bővítménye is van, ami jelenleg a legjobb kiegészítő a piacon, ami a kulcsszókutatást tudja segíteni. Három hihetetlenül jó funkciója is van.

Egyrészt amennyiben Google-ban keresünk, akkor megmondja, hogy az adott keresési kifejezésnek mi az adott országban a becsült keresési volumene, valamint az ehhez kapcsolódó keresési kifejezésekre is megmutatja a keresési volumeneket.

Szintén nagyon hasznos lehet, hogy a keresési találatok között megmutatja a, hogy a weboldalnak mi a Domain Authority-je, mekkora a becsült organikus forgalma, valamint hogy hány link mutat az adott oldalra.

Végül még ezeket is übereli talán, hogy amennyiben egy oldalon látunk, a kiegészítő ikonjára rákattintva számos infót kapunk a weboldal organikus teljesítményéről, backlink profiljáról, legtöbb forgalmat hozó kulcsszavairól, stb.

On-page SEO Chrome extension-ök

Sok esetben egy oldalt on-page SEO szempontból gyorsan elemezni. Ehhez számos on-page SEO Chrome bővítmény nyújt segítséget. Ezek közül a mi kedvenceink:

Google Keresőoptimalizálás 2021-ben

Az online marketing egy egyre érettebb iparággá válik, online marketing trendek jönnek, majd elmúlnak, de úgy tűnik, hogy egy valami nem változik, az organikus forgalom szerzése Google-ből továbbra is az egyik, ha nem a legjobb módja, hogy üzletileg releváns weboldal látogatókat tereljünk az oldalainkra.

Azonban míg korábban elég volt egy közepes minőségű cikket írni, pár nem túl értékes linket építeni az oldalra, és biztosak lehettünk abban, hogy az első találati oldalra fogunk kerülni a kívánt keresési kifejezésre.

Ma már sokkal nehezebb jó találati helyet elérni egy-egy kompetitívebb kifejezésre még a magyar keresési piacon is, sokszor mind a tartalmi keresőoptimalizálásra mind a minőségi linkekre szükség van hozzá.

Az alapok mellett az alábbi trendeket érdemes figyelembe venni a SEO stratégiánk kialakítása során.

Lokális keresőoptimalizálás

Ez igazából nem egy nagyon új keresőoptimalizálási trend, de mára még jelentősebbé vált a lokális vagy helyi keresés és vele összefüggésben a lokális SEO vagyis a helyi keresőoptimalizálás.

Ez különösen akkor fontos, ha helyi szolgáltatásokat kínálunk.

Tegyük fel, hogy egy olasz éttermünk van, ami Budapesten működik. Nem megyünk vele sokra, ha Nyíregyházán is rangsorolunk az olasz étterem szóra, sokkal fontosabb, hogy a budapesti keresésekre legyünk mindig elsők a keresési találatok között, meg a Google térképen is.

Hang alapú keresés

Az utóbbi években szintén egyre fontosabb szerepe lett a hang alapú kereséseknek is. Magyar SEO statisztika nincs arra vonatkozóan, hogy pontosan mekkora a hang alapú keresések száma, ebben a backlinko cikkben viszont nemzetközi statisztikákat találunk.

Ebben a Brian Dean cikkben találhatunk tippeket, tanácsokat arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes az ilyen hangalapú keresésekre optimalizálni a tartalmainkat.

Videó találatok a keresési találatok között

Talán már megfigyelhettük, hogy az utóbbi időben a videós találatok száma is megnőtt a keresési találatok között.

Hiszen sok esetben egy adott keresési kifejezésre egy videó sokkal relevánsabb találatot ad, mint egy szöveges tartalom.

Erre a keresőoptimalizálási trendet úgy lehet „meglovagolni”, hogy érdemes lehet megvizsgálni, hogy egyes blogposztjaink hogyan alakíthatók át videós tartalommá. Ezt nevezik angolul content repurposingnak is.

Ezeket a videókat azán a blogposztjainkban is el lehet helyezni, de akár más nem általunk készített videókat is berakhatunk a posztokba. A videók tartalomban való megléte egy nem megerősített Google rangsorolási tényező.

Illetve így a weboldalunkkal, (tehát nem a videó Youtube linkjével) a Google keresés videó fülén is megjelenhetünk, így pedig extra keresési forgalmat tudunk szerezni mindenféle plusz erőforrás nélkül.

Zero click search előretörése

Végül fontos beszélni az ún. Zero click search trendjéről is, ami szintén egy nem annyira új folyamat, de 2021-re a SEO egyik legfontosabb trendéjévé vált.

A Zero click search azokat a Google kereséseket takarja, amikor a felhasználó a keresés után egy találatra sem kattint. Az utóbbi években az ilyen keresések aránya fokozatosan megnőtt a különböző ún. SERP feature-öknek köszönhetően, amik már a keresési oldalon megadják azt az információt, amit a felhasználó tudni szeretne.

Szerencsére a magyar keresési piacot ez a trend még nem érinti annyira jelentősen, ennek több oka van, az egyik legfontosabb, hogy a feature snippet nevű SERP feature magyar keresések esetén nem érhető el.

Ennek a SEO trendnek talán egyik legnagyobb implikációja, hogy a kulcsszókutatásnál ne csak a keresési volument vegyük figyelembe, hanem azt is, hogy aztán mi a keresés-kattintás arány, azaz a keresésekből hány százalék esetén lesz tényleges kattintás. (Erre a legjobb becslést az Ahrefs adja)

Hogy lehet a Google keresőoptimalizálást megtanulni?

A Googe hivatalos guideline-jai

Mindenképp ajánlott tisztában lenni azzal, hogy mi az, amit a Google kommunikál azzal kapcsolatban, hogy az algoritmusok mi alapján határozza meg a keresési oldalak találati rangsorát. Valamint az indexelésról, crawlingról és az algoritmus működéséről is sok dolgot megtudhatunk.

Ha konkrét SEO tanácsokra van szükségünk, akkor nem igazán a leghasznosabb, mert a tanácsaik többsége eléggé használhatatlan, vagy túlságosan generikus.

Itt olvashatóak a Google guideline-ja:

https://developers.google.com/search

Külföldi SEO blogok

Amennyiben beszélünk angolul, akkor a legjobb az, ha legfőképp angol nyelvű blogokat olvasunk, mert tapasztalatom szerint az információ minősége sokkal magasabb szintű, mint az átlagos magyar SEO és online marketing blogokon.

A kedvenceim közül gyűjtöttem össze párat:

Ahrefs blog

A legtöbb SEO szoftvernek van külön SEO blogja, nekünk ebből a kedvencünk egyértelműen az Ahrefs-é. A cikkek nemcsak akkor hasznosak, ha van Ahrefs előfizetésünk, a keresőoptimalizálás szinte minden témájáról olvashatunk az Ahrefs blogján.

Backlinko

Az angol nyelvű keresőoptimalizálással kapcsolatos keresések piacát dominálják a SEO szoftverek blogjai, hiszen elég könnyű nekik már csak a tooljaiknak köszönhetően is nagyon sok linket szerezni.

Ezért különösen megsüvegelendő, hogy Brian Dean blogja a Backlinko számos SEO-val kapcsolatos kompetitív kifejezésre rankel Google angol találati oldalán.

Már csak ez is mutatja, hogy hozzáértő szakértőről van szó. A SEO guide-jai arról híresek, hogy hihetetlen hosszúak, és elég részletesek.

Érdemes szintén figyelni

SEO Youtube csatornák

Amennyiben inkább a videó formátumot részesítjük előnybe, akkor a Youtube-on is számos videót találhatunk a keresőoptimalizálás témájában. Ha angolul beszélünk valamennyire, akkor szintén az angol tartalmat részesíteném előnybe

Ahrefs Youtube csatornája

Ahrefs-nek, ahogy a blogja, úgy a Youtube csatornája is az egyik, ha nem a legjobb SEO témában. Akkor is nagyon hasznos lehet megnézni a videóikat, ha éppenséggel nem tervezünk az Ahrefs-re előfizetni, mert a videókban bemutatott SEO tippeket és trükköket az Ahrefs nélkül is sokszor lehet alkalmazni.

Neil Patel Youtube csatornája

Neil Patel-t online marketing és SEO körökben divat kritizálni, és biztos van alapja is a kritikának. De ha kezdők vagyunk, akkor az ő csatornáján elég sok alap SEO tudnivalót el lehet sajátítani.

Az ő Youtube csatornájának a sikere amúgy mutatja azt, hogy low effort-tal, de konzisztens posztolással milyen eredményt lehet elérni. Hiszen nem mondanánk, hogy legminőségibb videói vannak, ettől függetlenül elég jó nézettséget érnek el a videói.

Azt is jól bemutatja, hogy hogyan lehet a videókat a saját brandünk, termékeink (Ubersuggest nevű toolja), és szolgáltatásaink (NP Digital nevű online marketing ügynöksége) promótálására használni.

SEO Podcastok

Ha még videók nézegetésre sincs időnk, vagy a többivel párhuzamosan akár SEO témájú podcastokat is lehet hallgatni. Ezek közül igazából egy kedvencem van:

Authority Hacker podcast

Különösen akkor, ha érdeklődünk az affiliate SEO vagy csak simán az affiliate marketing iránt, akkor nagyon ajánlom az Authority Hacker podcastját. A podcastok kb. fele van SEO témában, de sokat lehet tanulni a más témájú podcastjaikból is.

Van YouTube csatornájuk és szintén nagyon jó cikkeket tartalmazó blogjuk is.

Illetve remek hack, hogy pl. YouTube-on talált SEO-val kapcsolatos előadások, interjúkat letöltünk mp3 formátumban, és így bármikor meg tudjuk őket hallgatni a telefonunkon, munkába menet, házimunkát csinálva, stb.

Egyéb fontos SEO kifejezések

Végezetül pár olyan SEO kifejezést szeretnék röviden elmagyarázni, amit sokszor fogsz hallani, amennyiben most el kívánsz mélyülni a keresőoptimalizálás világában.

SEO audit

Amikor egy SEO tanácsadó egy új projekttel, weboldallal kezd foglalkozni, akkor a munkát általában egy SEO audit elvégzésével kezdi.

A SEO audit kiterjed a keresőoptimalizálás minden területére, így egy SEO audit keretében általában a weboldalt technikai SEO, on-page SEO szempontból is megvizsgálják, illetve az oldal backlink profilját is elemzik, feltárják a hibákat valamint az organikus forgalomban lévő üzleti (bevételi) potenciált.

Egy jó SEO audit alapja egy weboldal SEO stratégiájának, ami révén a weboldal tartalmi stratégiáját valamint linképítéssel kapcsolatos SEO kampányait is meg lehet tervezni, és ez alapján a megfelelő erőforrásokat allokálását

White hat vs black hat SEO

Noha egyértelmű definíciók nincsenek rá, de meg szoktunk különböztetni white hat (fehér kalapos) és back hat (fekete kalapos) keresőoptimalizálás.

A kalapok színe arra utal, hogy a keresőoptimalizálás, amit végzünk mennyire megy szembe a Google által megfogalmazott webmester guideline-okkal.

Tehát a white hat SEO szakértő elvileg semmivel nem megy szembe a Google ajánlásaival, míg a black hat technikák a Google által egyértelműen nem megengedett technikákat takarják, amiért a Google manuális büntetéseket róhat ki (már ha észreveszik.)

De a white hat, béack hat SEO határvonalai nem ennyire egyértelműek. Például a Google kifejezetten tiltja a proaktív linképítést, ami alapján a SEO-k egy jelentős része black hat-nek tekinthető.

De ha nem PBN-eket használunk a linképítéshez, hanem pl. csak írunk a link prospect-eknek egy emailt, hogy helyezzék el a linkjeinket, akkor ezt már inkább white hat SEO-nak tekintik, noha a Google guideline-ok szerint még ez is black hat-nak számít.

(A fő különbség mondjuk a PBN-ek meg utóbbi között, hogy a PBN-eket a Google előbb utóbbi fel dogja deríteni, és megbüntetheti weboldalunkat, az outreach alapú linképítés esetén erre nagyon kicsi az esély, ha ésszel csináljuk).

Mivel ezek a határvonalak nem egyértelműek, ezért szoktak grey hat SEO-ról is beszélni, ami valahol a  back és a white hat határvonalán van.

Gyakran Ismételt kérdések – Search Engine Optimization

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás az online marketing azon területe, amelynek célja, hogy az adott weboldal oldalai minél jobb helyezést érjenek el a Google keresési találatai között. A keresőoptimalizálás részeinek tekinthetők a technikai SEO, a tartalmai SEO és a linképítés.

Hogyan optimalizáljunk egy oldalt organikus Google keresésekre?

Alapvetően négy alapvető dologra figyeljünk, amikor egy oldalt keresőoptimalizálunk:
a weboldalunk támogassa, hogy a Google keresőbotjai az oldalt fel tudják térképezni és indexálhassák (technikai SEO)
az adott weboldalt egy fő kulcsszóra optimalizáljuk, még pedig egy olyan kulcsszóra, amire van számottevő Google keresés (kulcsszókutatás)
optimalizáljuk az oldal tartalmát, hogy az minél inkább kielégítse a keresési szándékot (tartalmi SEO)
Linképítés: az adott oldalra minél több minőségi backlink mutasson hiteles weboldalakról.

A keresőoptimalizálás ingyenes?

Maga a keresőoptimalizálás nem szükségszerűen kerül pénzbe, szemben mondjuk a Google Ads hirdetésekkel, a Google nem kér pénzt azért, hogy a weboldalunkat indexálja, és akár rangsorolja is a keresési találatai között.

Ugyanakkor a SEO-val kapcsolatos tevékenységek igényelnek humán és pénzügyi erőforrást, hiszen a tartalmakat meg kell írni, optimalizálni kell, linkekeket kell hozzá építeni, stb. ha jó helyezést kívánunk elérni a Google találati rangosrában.