Konverzió jelentése, használata, mérése kezdőknek [2021]

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Noha sokan nem tulajdonítanak neki elég nagy jelentőséget, mindenféle online marketing tevékenység egyik legfontosabb mérőszáma a konverzió. Amennyiben úgy érzed, hogy van egy kis bizonytalanságod a konverzió szó kapcsán, vagy még sosem hallottál róla, akkor most ezen cikk elolvasásával mindent megérthetsz, ami a konverzió kifejezéssel kapcsolatos.

A posztban többek között az alábbi témákkal foglalkozunk:

  • Konverzió jelentése, mi az a konverzió
  • Mikro és makro konverzió. Mi a különbség?
  • Online és offline konverzió
  • Konverziós ráta jelentése, számítása
  • Konverzió jelentősége az online marketingben
  • Konverziómérés különböző hirdetési platformokon
  • Hogyan növeljük a konverziók számát?
  • Konverzióoptimalizálás (CRO)

Ahogy látható ebből a fenti felsorolásból, ennek a témának elég sok részterületére ki fogunk térni, így amennyiben egy adott résztémára mélyebben vagy kíváncsi, akkor nézd meg a kapcsolódó cikkünket, vagy ha nincs arról még cikkünk, akkor jelezd kommentben, hogy arról a témáról még bővebben olvasnál.

Konverzió jelentése az online marketingben. Mi az a konverzió?

A konverzió az online marketingben az az esemény, amikor a felhasználó egy weboldalon vagy mobilalkalmazásban az adott cég számára fontosnak tartott célt eléri, azaz feliratkozik egy hírlevélre, beküld egy érdeklődési formot, vagy éppen vásárol valamit a weboldalon.

Így amennyiben az online tevékenységeink sikerességét szeretnénk megvizsgálni, akkor általában az oldalon történő konverziók számát vizsgáljuk.

Konverziók típusai

Mikro és makro konverziók

A konverziókat többféleképpen lehet osztályozni, de leggyakrabban megkülönböztetjük a mikro és makrokonverziókat.

A mikro és makro konverziók közötti megkülönböztetés alapja az, hogy egy felhasználó több konverziós eseményt is végre tud hajtani az oldalon, azaz egy látogatás alkalmával fel tud iratkozni egy hírlevélre, kosárba tehet valamit, vagy éppen vásárolhat is az oldalon.

A makro konverzió lesz a számunkra legfontosabb üzleti cél leképződése. Azaz egy webshopnál makro konverzió lesz a vásárlás, míg mondjuk egy szolgáltatásokat nyújtó oldalon, ahol  közvetlenül nem lehet venni semmit, a makro konverzió lesz az, ha valaki lead-dé válik, azaz egy ingyenes konzultációt kér, vagy megadja a kontaktadatait.

A mikro konverzió pedig minden olyan egyéb konverzió, ami a makro konverzió irányába közelebb viszi a felhasználót, tehát a hírlevél feliratkozás, egy kosárba tétel, és checkout elindítása, stb.

Offline és online konverzió

Emellett szintén meg lehet különböztetni a konverziókat online és offline konverzió szerint.  Online konverzió értelemszerűen az, amikor a konverzió a weboldalon történik meg, ezt például egy Google Analytics Cél vagy Konverzió segítségével be tudjuk mérni (lásd később).

Azonban még nagyon sok olyan cég van, akinek van weboldala, de online igazából semmit sem értékesít. De az is lehet, hogy van online webshopja, de fizikai boltja is vannak. Amennyiben ki tudjuk mutatni, hogy egy adott offline konverzió, legyen az egy boltban való vásárlás vagy telefonhívás, egy adott online csatornának köszönhetően történt meg, akkor offline konverzióról beszélünk.

Van arra lehetőség is, hogy ezeket az offline konverziókat a Google Analytics-be vagy a hirdetési platformokba, például a Facebook hirdetésekbe vagy a Google Ads-be feltöltsd.

Konverziós ráta

A konverziók kapcsán az egyik legfontosabb mutató, amit állandóan követni szoktak az a konverziós ráta, ami azt mutatja meg, hogy az oldalon indított munkamenetekből (session-ökből), hány százalék vezetett végül konverzióhoz:

Konverziós ráta

A konverziós rátát kiszámíthatjuk, ha az adott weboldal látogatásainak (munkameneteinek) számát, elosztjuk a konverziók számával. De a konverziós rátát kiszámíthatjuk akár egy adott céloldalra (landing page-re), adott forgalmi forrásra, vagy éppen felhasználó szegmensre is, ezáltal mélyebb meglátásokat is kaphatunk a weboldalunkra érkező felhasználókról, egyes sales oldalak eredményességéről, stb.

A konverziós ráta egy elég fontos mutató, hiszen az arányszám pár százalékos növelésével is már jelentősen tudjuk növelni az adott weboldal bevételeit anélkül, hogy például fizetett hirdetésekre többet költenénk.

Konverzió jelentősége az online marketingben

Noha sokan tudják, hogy mi az a konverzió, még az online marketing szakemberek közül is sokan figyelmen kívül hagynak egy dolgot, ami még nagyon fontos a konverziók mérése kapcsán. A konverzió mérése ugyanis nemcsak azért fontos, hogy így mérni tudjuk, hogy hányan érik el az általunk fontosnak tartott üzleti célt a weboldalunkon.

Amennyiben fizetett hirdetéseket futtatunk a Google Ads-en, a Facebook ads-en, vagy hasonló hirdetési platformon, akkor szintén nagyon fontos, hogy az adott hirdetési rendszer is tudja pontosan mérni a konverziókat.

Ugyanis mind a Google Ads, mind a Facebook hirdetési rendszere azért annyira hatékony a potenciális vásárlók megtalálásában, mert a hirdetési algoritmusa a konverziós adatokat felhasználva optimalizálja a hirdetéseink megjelenítését.

Tehát ha azt szeretnénk, hogy az adott hirdetési platformon a kampányainkban lévő potenciált maximálisan kihasználjuk, akkor biztosra kell mennünk, hogy a mikro és makro konverziók mérése jól működik az egyes hirdetési platformokon.

Konverziómérés

Azt fogom most röviden bemutatni, hogy a Google Ads, a Google Analytics és a Facebook hirdetések esetén a konverzió mérését hogyan tudjuk beállítani. Mivel ezek komplex, részletes bemutatást érdemlő témák, amennyiben egy konverziómérés beállításának a lépésről lépésre bemutatott folyamatát is látni szeretnéd, akkor a hivatkozott bejegyzéseket nézd meg.

Konverzió mérése Google Ads-ben

Google Ads-ben (Adwords-ben), alapvetően kétféleképpen lehet a konverziókat mérni. Vagy a Google Analytics Célokat, (vagy Google Analytics 4 esetén már a GA Konverziókat) importáljuk be, vagy a Google Ads konverziós címkét helyezzük el a weboldalon lehetőleg Google Tag Managerrel.

A konverziómérés Google Ads-ben való beállítását a linkelt cikkben lépésről lépésre bemutatjuk mindkét módszerrel. Itt most csak annyit emelnék ki, hogy a két konverziómérési módszer kicsit máshogy rendeli hozzá a konverziókat a Google Ads kampányokhoz, erre a linkelt cikkben részletesen kitérek.

Itt most csak annyit emelnék ki, hogy általában ha a Google Ads konverzió mérést a Google Analytics Célok importálásával tesszük meg, akkor általában kevesebb konverziót fogunk kimutatni a Google Ads kampányokhoz, mintha a Google Ads konverziós címkét használnánk.

Konverzió mérése Facebook hirdetéseknél

A Facebook hirdetések futtatása esetén különösen fontos a megfelelő konverziómérés beállítása. Sőt, ha a konverziós kampányokat futtatunk, akkor igazából egy szükséges feltétel. A konverziós kampányok meg általában nagyon jó eredményekhez szoktak hozni Facebook hirdetések és Instagram hirdetések esetén is.

A konverziók mérése a Facebook Pixel (Képpont) segítségével történik. Először el kell helyeznünk a Facebook Pixel alapkódját az oldalon, majd a Facebook Pixel Események (Eventek) beállításával tudunk konkrét mikro és makro konverziós eseményeket mérni, mint a feliratkozás, a kosárba tétel, vagy a vásárlás.

A Facebook Képpont témájáról elég részletesen írtunk az alábbi bejegyzésekben:

Konverziók mérése Google Analytics-ben

Végül függetlenül attól, hogy használunk-e fizetett hirdetéseket, vagy sem, amennyiben van weboldalunk, akkor a Google Analytics egy olyan webanalitikai eszköz, amit mindenképpen használnunk kell.

És ha már van weboldalunk, akkor feltehetően üzleti célunk is van az adott weboldallal, tehát vagy növelni szeretnénk az online tranzakciók számát, a beérkező megkereséseket, stb. azaz conversion tracking-re is szükség van.

Ezt a Google Analytics-ben a Google Analytics Célok beállításával tehetjük meg, illetve a Google Analytics 4-ben a Célok már Google Analytics Konverziók néven futnak.

Még egy gyors tipp: miután beállítottuk a konverziómérést a Google Analytics-ben, tudunk egy olyan szegmens képezni a Google Analytics-ben, hogy Konvertálók, és nem Konvertálók. Ha ezt a két szegmenst beállítva megnézzük csak az alap GA riportokat, már sok meglátást nyerhetünk arra nézve, hogy kik azok a felhasználók, akik a weboldalunkon konvertálnak.

Hogyan növeljük a konverziók számát?

Amennyiben egy weboldalon a konverziók számát, azaz a tranzakciók vagy lead-ek számát szeretnénk növelni, akkor azt alapvetően két módon tehetjük meg.

Vagy a már bemutatott konverziós rátát növeljük, azaz a weboldalra érkező felhasználók minél nagyobb százalékát próbáljuk konvertálni, vagy az oldalra érkező forgalmat növeljük valamilyen módon, így ha a konverziós rátát nem is tudjuk növelni, akkor is magasabb konverziós számokat tudunk elérni.

Konverzió ráta optimalizálás (CRO)

A CRO (Conversion Rate Optimization), magyarul a konverziós ráta optimalizálás az online marketing egy külön területévé nőtte ki magát az elmúlt években, így általában speciálisták foglalkoznak azzal, hogy az oldalra érkező forgalom konverziós rátáját hogyan lehet hosszútávon fenntartható módon növelni.

Egy ilyen konverzió optimalizálási szakértő általában az alábbi feladatok, projekteket szokta kivitelezni egy CRO tevékenység keretében:

  • AB tesztelés
  • On-site perszonalizáció
  • Konvertálást gátló frikciók eltávolítása az értékesíti tölcsérben (funnel-ben)
  • Sales és termékoldalak üzeneteinek tesztelése, stb.

Mivel a CRO tevékenységek keretében általában statisztikai teszteket készítenek, hogy így vizsgálhassák meg, hogy egy adott módosításnak volt-e konverziós rátára pozitív hatása, ezért azt fontos hozzátenni, hogy ahhoz hogy az ilyen CRO tevékenységek többségének legyen értelme, szükséges egy minimális weboldal forgalom. (legalább havi pár ezer látogató)

Amennyiben nagyon kevés weboldal látogatónk van, akkor szinte lehetetlen lesz statisztikailag szignifikáns eredményeket a CRO teszteknek elérniük.

Weboldal látogatottság növelése

A másik lehetőség, ami kis weboldalaknál is működhet, ha a weboldalra érkező forgalmat növeljük, így ha a konverziós rátánk nem is növekszik, akkor is tudjuk növelni az oldalon végbe menő konverziók számát.

Azt hogy hogyan lehet a weboldalunkra érkező forgalmat növelni, egy külön cikkben elég részletesen kifejtettünk, és sok tippet is adtunk erre vonatkozóan.

Most így a konverziók növelése kapcsán csak annyit emelnék ki, hogy nem szabad abba a hitbe ringatni magunkat, hogyha pl. 50%-kal növeljük a látogatottságunkat, akkor az azt jelenti, hogy a konverziónk száma is 50%-kal fog megnőni.

Nem minden forgalmi forrás fog ugyanolyan vásárlási hajlandósággal rendelkező felhasználókat behozni. Sőt, még forgalmi forráson belül is rendkívül eltérő lehet a felhasználók buying intentje (vásárlási szándéka.) Ezért fontos, hogy mielőtt egy fizetett hirdetés kampányra elkezdenénk többet költeni, gondoljuk át, hogy az tényleg pozitív megtérülést fog-e eredményezni.