Konverziós ráta számítása, optimalizálása (CRO), növelése [2021]

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Amennyiben a weboldalunk bevételeit vagy megszerzett ügyfeleit szeretnénk növelni, két lehetőségünk van. A legtöbben elsőre olyan módszerekre, technikákra gondolnak, amivel a weboldal látogatottságát lehet növelni. Hiszen amennyiben több látogatója van, akkor feltehetően a weboldal forgalma is nőni fog. De emellett a weboldal bevételére egy másik metrika, a konverziós ráta is hatással van, amit sok esetben könnyebb és olcsóbb is megnövelni.

Ebben a cikkben a konverziós ráta kapcsán fogunk minden fontos kapcsolódó résztémára kitérni, így többek között megosztjuk, hogy:

  • mi az a konverziós ráta, hogyan számítható?
  • hol tudjuk a konverziós rátát a Google Analytics-ben megnézni?
  • hogyan elemezzük a konverziós arányt, hogy olyan üzleti meglátásokat szerezzünk, amivel a weboldalra érkező felhasználókat jobban tudjuk konvertálni?
  • Pár konverziós ráta optimalizálási (CRO) technika
  • 6 tipp, tanács a konverziós ráta növelésére

Konverziós ráta számítása, jelentése

A konverziós ráta azt mutatja meg, hogy az oldalon indított munkamenetekből (session-ökből), hány százalék vezetett végül konverzióhoz:

A konverziós ráta számításának képlete az alábbi:

Konverziós ráta

A félreértések elkerülése végett definiáljuk a konverziókat is. Online marketingben a konverzió alatt mindazon eseményeket értjük, amikor a felhasználó egy weboldalon vagy mobilalkalmazásban az adott cég számára fontosnak tartott célt eléri, azaz feliratkozik egy hírlevélre, beküld egy formot, vagy éppen vásárol valamit a weboldalon.

A konverziós ráta számításánál általában az oldalra érkező látogatást, vagy a Google Analytics terminológiájával, a munkamenetet (angolul session-t) használjuk, de persze ez nem jelenti azt, hogy konverziós rátát az oldalra érkező felhasználókra nem számíthatnánk ki.

Konverziós ráta a Google Analytics-ben

A konverziós rátát persze más webanalitikai vagy hirdetési platformokon is lehet követni, de a legtöbben Google Analytics-et használják, szóval a most röviden itt is külön kitérünk rá.

Ahhoz hogy a konverziós rátát mérni és követni tudjuk Google Analytics-ben, ahhoz Google Analytics Célokat, a Google Analytics 4 új terminológiájával Konverziókat kell beállítani. Most ennek a beállításnak a részleteire nem térünk ki, írtunk róla egy külön cikket itt:

  • Google Analytics Célok, Konverziók beállítása

Amint egy Cél vagy Konverziót beállítottunk, akkor több riportban is látni fogjuk a konverziós rátát. Ilyen riport többek között gyakorlatilag bármelyik riport az Ügyfélszerzés fül alatt, illetve természetesen elég sok riport a E-kereskedelmi riportok résznél.

Példuál így néz ki ez az Ügyfélszerzés riportszekció, Minden forgalom–> Forrás, médium riportjában.

Konverziós ráta a Google Analytics Forrás médium riportjában

Ebben a riportban ahogy látható alapbeállítás, hogy az e-kereskedelmi konverziós arány jelenik meg. De mivel egy Google Analytics property-ben általában egyszerre több mikro és makro konverziós cél is be van állítva, a nyíl által jelölt gombra kattintva kicserélhetjük a beállítot konverziós célt egy másikra is, és akkor a riport frissülni fog az adott konverziós aránnyal.

Konverziós arány elemzése

Amennyiben a konverzió mérést megfelelően beállítottuk Google Analytics-ben, akkor onnantól kezdve végezhetünk a konverziós arányra vonatkozó elemzéseket.

Szeretnénk pár tippet, tanácsot is adni arra vonatkozóan, hogy hogyan elemezzük a konverziós rátát, hogy ténylegesen olyan megállapításokra jussunk, amik segítik az online tevékenységeinket.

Egyrészt például érdemes a konverziós rátát időben követni, azaz hogy lássuk azt, hogy hosszútávon tudjuk-e a konverziós rátánkat növelni, főleg ha összességében vannak olyan konverziós ráta növelésére vonatkozó tevékenységeink (lásd később), amiktől a konverziós arány fokozatos növelését várjuk.

Azt azért fontos hozzátenni, hogy ha például egy marketing kampányt futtatunk, ami nem remarketing kampány, tehát „hideg” célközönségeket célzunk meg, akik még nem ismerik a termékeinket, akkor arra kell számítani, hogy egy ilyen kampány rövidtávon csökkenteni fogja a weboldal vagy akár egyes landing page-ek konverziós rátáját, hiszen az ilyen „hideg” látogatók sokkal kisebb valószínűséggel fognak az oldalunkon egyből „konvertálódni”.

Amellett, hogy időbeli síkon követjük a konverziós rátát, a Google Analytics-ben számos dimenzió van, ami révén szegmenseket hasoníthatunk össze a konverziós ráta szempontjából. Így például a konverziós arányt vizsgálhatjuk:

  • demográfiai infók szerint (nem, kor)
  • lokáció szerint (országok, régiók, városok szerint)
  • forgalmi források szerint
  • kampányok szerint
  • céloldal (landing page szerint)

Végül pedig az egyes mikro és makro konverziók konverziós rátáját egy adott értékesítési funnel-ben együtt is érdemes figyelni, vizsgálni. Legklasszikusabb példa erre egy checkout funnel, ami egy termékoldal megtekintésével kezdődik, és a vásárlással végződik. Amennyiben a Google Analytics Továbbfejlesztett E-kereskedelmi Mérését (Google Analytics Enhanced Ecommerce) is implementáltuk, akkor a Google Analytics-en belül is elég jól tudjuk ezt figyelni, például a Vásárlói Viselkedés riportfül alatt:

Vásárlói viselkedés elemzése - Google Analytics

Így például, ha az egyes webáruház checkout lépések között egy adott időszakban a szokásoshoz képest nagyobb lemorzsolódást tapasztalunk, akkor annak a mikrokonverziónak a konverziós rátáját érdemes jobban megvizsgálni, így olyan meglátásokat szerezhetünk, amivel javítani tudjuk a webshop konverziós arányát.

Konverziós ráta optimalizálási technikák (Conversion rate optimization – CRO)

A konverziós ráta elemzését követően sokszor szerzünk olyan meglátásokat, amiket aztán érdemes CRO tesztekben tesztelni, hogy ténylegesen láthassuk, hogy egy adott perszonalizáció vagy AB teszt hoz-e konverziós arány növekedést. Ilyen konverzió ráta optimalizálási techniaka az:

  1. AB tesztelés: például egy CTA-n lévő gomb szövegének tesztelése. Két különböző szövegű gombot futtatunk egyszerre. Míg a látogatók 50%-a az egyik szövegezésű gombot látja, 50% a másikat, így elegendő kattintás után statisztikailag szignifikáns eredményt kapunk, hogy a többség melyiket kattintja le nagyobb valószínűséggel.
  2. Több változós tesztelés: Ugyanaz mint az AB tesztelés, csak egyszerre több dolgot tesztelünk.
  3. Perszonalizáció: például ilyen lehet egy olyan webáruház ajánlási rendszerw, amikor ugye a webáruház azokat a termékeket ajánlja nekünk, amiket egy korábbi munkamenet alkalmával böngésztünk.
  4. Konvertálást gátló frikciók eltávolítása az értékesíti tölcsérben (funnel-ben): Checkout lépések egyszerűsítése, lemorzsolódást növelő szövegek, gombok, információk eltávolítása, konverziót növelő elemek hozzáadása, stb.
  5. Heatmap-ek (hőtérképek futtatása), lépernyőfelvételek indítása. Ebből szerezhetők olyan meglátások, amik révén új teszteket futtathatunk, vagy eltávolíthatunk lemorzsolódást növelő felesleges elemeket, lépéseket.

Ha szeretnél ezekről a konverziós ráta optimalizálási technikákról többet olvasni és megtudni, jelezd a kommentben, és egy dedikált külön cikkben írunk arról részletesebben, hogy hogyan lehet ilyen teszteket indítani, vagy ilyen elemzéseket elvégezni.

Konverziós arány növelése – 6 tipp

A konkrét technikák után még megosztanék hat olyan tippet, ami nem egy konkrét technikával kapcsolatos, hanem inkább pár tipp, tanács, amivel növelni tudjuk hosszútávon a weboldalunk, webáruházunk konverziós arányát.

Remarketing

Amennyiben nem futtatunk jelenleg remarketing hirdetéseket, akkor szinte bizonyos, hogy a weboldalunk konverziós rátájában jelentős javulást tudunk elérni, ha legalább egy platformon elindítunk valamilyen retargeting hirdetést.

A retargeting hirdetésekkel ugye azokat tudjuk megszólítani, akik valamilyen formában már találkoztak a brandünkkel, a termékeinkkel, jártak a weboldalunkon. És aki egyszer már találkozott velünk, az sokkal nagyobb valószínűséggel fog érdeklődni a szolgáltatásaink, termékeink iránt, mint az, aki azt sem tudja, hogy mit csinál a cégünk.

Így ha több ilyen magas vásárlási szándékkal bíró felhasználót terelünk az oldalra, akkor végső soron a konverziós arányunk is nőni fog.

Első körben vagy a Facebook remarketinggel vagy a Google remarketinggel próbálkoznánk meg, de természetesen egyéb hirdetési platformokon is lehet remarketing hirdetéseket indítani.

Több terelési pont, CTA a sales page-eink irányába

Ha van egy blogunk, amire számottevő organikus forgalom érkezik, akkor ne legyünk szégyenlősök, és nyugodtan helyezzünk el CTA-kat (call to action-öket) a blogunk posztjaiba, amik a weboldalaink szolgáltatás oldalaira vagy termékoldalaira terelnek.

Főleg persze olyan oldalakat hivatkozzunk be, ami a látogató számára releváns lehet, hiszen így várható el, hogy le is kattintsa az adott gombot. Még ha nem is pont abban a munkamenetben fog a felhasználó konvertálni, de legalább megismertetjük őt a termékünkkel vagy a szolgáltatásunkkal, hogy ha végül valamilyen vásárlás mellett dönt, akkor tudja, hogy mi is opciók vagyunk számára.

A megfelelő termék és szolgáltatásoldalak belinkelése már csak azért is hasznos, mert az internal linkek segítségével a link juice-t, linkerőt is a szolgáltatás/termék oldalra tudjuk terelni, aminek eredményeként ezek az oldalak is feljebb rangsorolhatnak a Google találati rangsorában.

Így a magasabb vásárlási szándékkal rendelkező felhasználókból is több fog organikusan a weboldalunkra érkezni.

Weboldal mobilra optimalizálása

Az internetezők nagyobb része ma már nem asztali gépen, hanem mobilon vagy tableten internetezik. Ez persze iparáganként eltérő lehet, de a konkrét arányszámot a Google Analytics segítségével amúgy meg tudjuk nézni.

És ha tényleg több forgalom érkezik mobilról, akkor érdemes megvizsgálni azt, hogy az weboldalunk mobilra optimalizált-e.

Van erre a Google-nak külön toolja is, de ne csak ezzel vizsgáljuk meg, hanem lehetőleg csináljunk végig olyan felhasználói journey-ket, amik egy termékoldal megtekintésétől indulnak, és a konverzióhoz vezetnek el. Még nagyvállalati oldalaknál, ahol számos fejlesztő foglalkozik a weboldallal is előfordul, hogy valami nem megfelelően jelenik meg mobilon, ami így a mobilos konverziós ráta csökkenéséhez vezethet.

Weboldal betöltődés sebességének növelése

Van egy híres statisztika arra vonatkozóan, hogy plusz x másodperc az oldal betöltődésében hány százalékkal csökkenti a weboldalunk, webshopunk konverziós rátáját.

Hogy pontosan mennyivel csökkenti a konverziós arányt a weboldal lassúsága az persze felthetően adott piac, meg iparág függő, de az kétségtelen, hogy ha a weboldalunk betöltődési sebességét javítani tudjuk, akkor csökkenteni fogjuk a felhasználók lemorzsolódását és feltehetően növelni a weboldal konverziós rátáját.

Hírlevélre való feliratkoztatás, email marketing

A felhasználók egy jelentős része, amikor első alkalommal jár egy weboldalon, nem fog egyből venni valamit, mert még nem ismer minket annyira, hogy teljes bizalommal megrendelje termékünket vagy szolgáltatásunkat, vagy éppen mert még csak nézelődő fázisban van és  még több alternatívát is meg szeretne vizsgálni.

Ezért van fontos szerepe, hogyha még első alkalommal nem is tudjuk a felhasználót konvertálásra bírni, legalább szerezzük meg az email címét, iratkoztassuk fel a hírlevelünkre.

Egyrészt az email marketing a legjobb módja annak, hogy további bizalmat építsünk a felhasználó irányába, másrészt hogy tovább promótáljuk felé a számára releváns termékeket és szolgáltatásokat. Emellett persze ha van egy aktív blogunk, ami tényleg jó cikkeket tartalmaz, akkor azokról is értesíthetjük a a hírlevél feliratkozóinkat.

Építsünk bizalmat más csatornákon

Sokszor a konverzióhoz nem csak az kell, hogy elmondjuk a termék vagy szolgáltatás oldalon, hogy mennyire remek ez az ajánlat, amit éppen promótálunk. Sokszor azért nem lesz végső soron konverzió, mert nincs meg a felhasználó részéről a bizalom a weboldalunk, brandünk, cégünk irányába.

A bizalom növelésének egyik módja az előző pontban említett e-mail marketing mellett, ha a közösségi médiumokban is kommunikálunk az emberekkel.

Így amellett, hogy a hírlevelünkre feliratkoztatjuk a felhasználókat, kérjük meg őket arra is, hogy az általuk használt közösségi médiumokban is kövessenek be minket. Egyrészt így ezekből a social mediumokból is szerezhetünk forgalmat, másrészt itt könnyedebb, személyesebb tartalmakat is meg tudunk osztani, ami növeli a fogyasztók bizalmát irányunk.