Retargeting alapok: jelentése, típusai, használata [2021]

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

A retargeting hirdetések eredményezik általában a fizetett hirdetés kampányok közül a legmagasabb megtérülést. De mi is pontosan az a retargeting hirdetés, mi a különbség a retargeting és a remarketing között, és milyen platformokon lehet retargeting hirdetéseket futtatni? Ezekre a témákra mind kitérünk ebben a cikkben.

Figyelem! A retargeting kapcsán egy részletes áttekintést már írtunk a remarketing témát általánosan bemutató cikkünkben. Így ha jobban el szeretnél merülni a retargeting kampányok nyújtotta lehetőségekben, valamint abban, hogyan lehet retargeting hirdetéseket indítani, akkor mindenképp ajánljuk figyelmedbe azt a cikkünket.

Retargeting jelentése, fogalma, fordítása

A retargeting olyan fizetett online hirdetési forma, ami kizárólag olyan felhasználói célcsoportoknak jelenik meg, akik már valamilyen formában kapcsolatba kerültek a vállalkozásod valamilyen online megjelenésével.

Ez a kapcsolat többféle lehet, tehát lehet retargetálni olyan felhasználókat, akik a weboldaladon jártak az utóbbi időben, és ott valamilyen felhasználói műveletet hajtottak végre, de vissza lehet célozni a hírlevél feliratkozóidat, korábbi vásárlóidat, de akár olyan embereket is, akik a Facebook oldalad vagy a céged Instagram profiljának egy posztját lájkolták, vagy éppen egy Insta videódba belenéztek.

Retagergetinget talán magyarul visszacélzásnak lehetne fordítani, de nem igazán terjedt el ez a szó a magyar marketinges nyelvhasználatban.

Retargeting vagy remarketing?

Nincs teljes konszenzus arra vonatkozóan, hogy mi a különbség a remarketing és a retargeting között. Magyarországon a két szót gyakorlatilag szinonimaként használják, de sokkal elterjedtebb a remarketing használata, legalábbis a Google-ben kb, 5-ször annyian keresnek a remarketing szóra, mint a retargeting kifejezésre.

Ha rákeresünk Google-ben arra angolul, hogy mi a különbség a két kifejezés között, vannak akik külön választják a két kifejezést, de akik a két kifejezést külön kezelik, azok körében sincs konszenzus, hogy mi is adja a retargeting és a remarketing közötti különbséget.

Retargeting célközönségek képzése

Fontos látni, hogy retargeting célközönségeket is többféle módon létre tudunk hozni. Három fő csoportra lehet osztani a retargeting célközönségeket:

  • retargeting pixel vagy cookie alapú célzás
  • ügyféllista (email, telefonszám) alapú retargeting
  • platform alapú retargeting.

Retargeting pixel vagy cookie alapon

A cookie vagy retargeting pixel alapú retargeting esetén a weboldallátogatókat tudjuk egy célcsoportba gyűjteni, így ez az egyik leghatékonyabb módja a felhasználóink, potenciális ügyfeleink retargetálásának.

Amennyiben ezeket a cookieket vagy retargeting pixeleket (pl. a Facebook Képpont) megfelelően telepítjük és haladó szinten konfiguráljuk, akkor elég menő retargeting célzásokat tudunk létrehozni. Például ha a Facebook Pixel Eseményeket megfelelően beállítottuk, akkor tudunk így is célozni, hogy az adott Facebook Célközönségbe csak azok kerüljenek bele, akik valamit a webshopodban a kosarukba tettek, de még nem vásároltak semmit.

Vásárlói lista, email lista alapú retargeting

A második módja annak, hogy a már veled kapcsolatba kerülő felhasználókat célzott ajánlatokkal találd meg retargeting révén, az a vásárlói, vevői lista alapján történő retargeting.

Ennek lényege, hogy valamilyen egyedi azonosítót (leggyakrabban e-mailt, de akár telefonszámmal is működhet) feltöltesz az adott hirdetési platformra, ami felhasználva annak felhasználói adatbázisát, megkeresi azokat a felhasználókat, akik az ő hirdetési platformján is elérhetők.

Így könnyen vissza tudod célozni az email listádra feliratkozókat, akik megadták valamilyen célból az elérhetőségüket, de akár a korábbi vásárlóidat is bármikor visszacélozhatod.

Különösen hangsúlyos lett ez a típusú retargeting, amikor a cookie meg a pixelek követését egyre inkább akadályozzák (lásd még iOS14 update), ami miatt cookie alapon bemért célközönségek mérete csökkenésnek indult.

Platform alapú retargeting

Végül megkülönböztetek platform alapú retargetinget, amikor a felhasználók gyűjtése automatikusan történik az adott hirdetési platformon, így csak a megfelelő célcsoport szabályok definiálására van szükség.

Legegyszerűbb ezekre pár példát mondani. Ilyen platform alapú retargeting például a Facebook meg Instagram engagement (aktivitás) alapon képez célközönséget azokból, akik például az Instagram oldallal vagy azok posztjával engage-eltek, vagy például a Facebook videóidat nézték meg.

De például ilyen platform alapú retargeting kategóriába sorolom azt a típusú YouTube retargetinget, amikor a YouTube videód nézőit célzod vissza a megfelelő üzenetekkel, ajánlatokkal.

Retargeting kampányok típusai

Amellett, hogy megkülönböztethetőek a retargeting célközönségek aszerint, hogy milyen forrásból kerültek előállításra, emellett az is külön kezelni, hogy az adott retargeting kampányok mely hirdetési platformon futnak.

Facebook ads retargeting

Az egyik természetesen a Facebook hirdetési platformján futatott retargeting kampányok, hiszen így egyszerre el tudjuk retargeting hirdetéssel érni a Facebook, az Instagram, a Messenger és most akár már a Whatsapp felhasználóit, akik összesen gyakorlatilag a Föld lakosságának felét lefedi.

Szóval, ha van egy weboldallátogatód, vagy hírlevél feliratkozód, akkor jó esély van arra, hogy őt vissza fogod tudni vagy a Facebook és/vagy az Instagramon.

Ráadásul ezt most már számos Facebook és Instagram hirdetés típus között is választhatsz, nemcsak sima feed hirdetésben érheted el a felhasználót, hanem Story-ban, jobb oldali hirdetésben (Facebook asztali gépen), de formátumban is sok lehetőséged van (videó, galéria, kollekciós hirdetés, stb.).

Google Ads retargeting

A másik rendkívül hatékony hirdetési platform természetesen a Google Ads, amivel szintén elég sok felhasználót lehet elérni a megfelelő retargeting üzenetekkel.

Egyrészt a Google működteti a Google Display Network hálózatot, ami a legnagyobb hirdetési hálózat, és gyakorlatilag a hirdető weboldalak 90%-a futtat Google Display hirdetéseket. Így Google-vel nemcsak azt érheted el retargeting hirdetéssel, aki mondjuk a Gmailt vagy a Discoveryt használja, hanem bárkit, aki szokott az interneten böngészni.

Másik rendkívül jó lehetőség, ha a YouTube-on célzod vissza a saját csatornádon lévő videóit megtekintőit. Már önmagában a hideg célzás is rendkívül jól működik YouTube-on, de a YouTube retargeting nagyon hatékony lehet, ha a megfelelő üzenetekkel retargetálod azokat, akik megnéztek egy vagy több videódat a YouTube csatornádon

Egyéb retargeting lehetőségek

A két nagy hirdetési platform mellett természetesen egyéb lehetőségeid is vannak retargeting hirdetés indítására. Gyakorlatilag minden közösségi médium, ami hirdetési bevételre építette fel az üzleti modelljét, kínál lehetőséged retargeting hirdetésekre.

Szóval, ha a célközönséged nagyobb számban megtalálható az adott közösségi médiumokban, akkor érdemes ezeken elgondolkodni:

  • Linkedin retargeting
  • Pinterest retargeting
  • TikTok retargeting
  • Twitter retargeting
  • Reddit retargeting, stb.

Webshop retargeting

Amennyiben webshopot üzemeltetünk, akkor különösen fontos lehet, hogy a dinamikus remarketing kampányok is részei legyenek a webshop retargetingünknek.

Ennek lényege, hogy nem sima retargeting hirdetéseket jelenítesz meg a látogatóknak, hanem az adott hirdetési platformba egy termékfeedet is betöltesz, így a hirdetési platform, ebből a feedből és a látogató weboldallátogatásaiból kiindulva, dinamikusan azokat a termékeket jeleníti meg a felhasználónak a hirdetésben, ami számára leginkább releváns lehet.

A Google és a Facebook is nyújt dinamikus retargeting hirdetésekre lehetőséget, de vannak egyéb hirdetési platformok (például a Criteo, amik külön erre specializálódtak.)

Retargeting audit

Amennyiben elsőre ismerkedsz a retargeting fogalmával, akkor lehet, hogy ez így elsőre ez túl sok és tömény volt, és most bizonytalan vagy, hogy akkor most hogyan érdemes ebbe az egész retargetingbe belekezdeni.

Ezért készítettünk egy retargeting audit sablont, amelynek segítségével egyrészt megvizsgálhatod, hogy a jelenlegi retargeting kampányaid, ha egyáltalán futnak olyanok, mennyire jól vannak beállítva, van-e bennük optimalizációs lehetőség, valamint abban is segítség lehet, hogy növekedési lehetőségeket azonosítsd a retargeting szempontjából.

De a retargeting audit arra is használható, hogy ha még semmilyen retargeting kampányaid nem futnak jelenleg, hogy egy checklistát nyújtson arra vonatkozóan, hogy milyen beállításokat kell megtenned ahhoz, hogy a Facebook-on vagy a Google-ön remarketing kampányt indíts el.