A megfelelő kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás talán leginkább alulértékeltebb területe. Ha itt hibát követünk el, vagy a teljes kulcsszókutatási folyamatot kihagyjuk, és olyan kulcsszavakat célzunk meg, amire senki sem keres, akkor nem fogunk organikus forgalmat szerezni a Google-ról.
Hogy ezt a fatális SEO hibát ne kövessük el, ebben a kulcsszúkutatási guide-ben azt mutatjuk be, hogy:
- Mik azok a kulcsszavak?
- pontosan mi az a kulcsszókutatás és miért olyan fontos eleme a SEO-nak?
- Google Kulcsszókutatás típusai
- SEO kulszókutatás vs Google Ads kulcsszókutatás
- Kulcsszó kutatás lépésről lépésre
- Kulcsszó kereső eszközök értékelése és melyiket használd
- Pár egyéb hasznos tudnivaló, tipp a keyword research kapcsán.
Tartalomjegyzék
Mik azok a kulcsszavak?
A kulcsszavak azok a keresési kifejezések, amit a felhasználók beírnak, amikor a Google-ön és más keresőmotorokon keresni szeretnének.
Egy SEO kulcsszó lehet egy szó mint például „kulcsszókutatás’, de állhat több szóból egyszerre is, azaz lehet keresési kifejezés, például „kulcsszókutatás lépései”. További infók a kulcsszavakról, és hogy mi a szerepük a SEO-ban és a PPC-ben itt:
Mi az a kulcsszókutatás és miért olyan fontos a SEO-ban?
A kulcsszókutatás (angolul SEO keyword research) az a folyamat az online marketingben, amikor kiválasztjuk azt a kulcsszót, amire egy adott weboldal tartalmát optimalizálni szeretnénk.
Alapvetően két fő része van a kulcsszókutatás folyamatának, amit a cikkben is be fogunk mutatni lépésről lépésre:
- Kulcsszavak keresése
- Kulcsszavak forgalmi és üzleti potenciáljának megbecslése és e szerint a kulcsszavak rangsorolása
Ahogy már a poszt elején is említettem, amennyiben rosszul végezzük ezt a kulcsszókutatási folyamatot, vagy egyáltalán nem készítünk kulcsszókutatás, akkor ne lepődjünk meg, ha a keresőoptimalizálási tevékenységünk nem éri el a várt hatást.
Ha olyan kulcsszavakat választunk ki, amire senki nem keres, akkor amúgy lehetünk nagyon pengék tartalmi SEO-ban vagy linképítésben, szinte biztos, hogy semennyi forgalmat nem fogunk szerezni organikus keresésből.
Google Kulcsszókutatás típusa
Fontos azt megemlíteni, hogy a kulcsszókutatás nemcsak a SEO-ban van jelen, a fizetett keresési hirdetések megalkotása során is egy hasonló folyamaton kell végigmenni, azonban a folyamatos sok esetben eltérő a PPC kulcsszókutatás esetén
Google Adwords kulcsszókutatás vs SEO kulcsszókutatás
A Google Ads keresési kampányai során is kulcsszavakat kell megadnunk, amire szeretnénk, hogy a hirdetésünk megjelenjen.
A három fő különbség van a SEO kulcsszókutatás és a PPC kulcsszókutatás között
- Google Ads kulcsszókutatás során az egyik legfontosabb szempont, hogy mivel fizetünk a megjelenésért, jó esetben azt szeretnénk, hogy a keresési kampány megtérüljön. Így azt is figyelembe kell venni, hogy mi lehet az a megadott CPC bid, amit meg kell adnunk, hogy jó helyezéseket érjünk el a fizetett találatok között, de közben a kampány megtérülése is jó legyen még.
- SEO kulcsszókutatás esetén is noha fontos szempont az adott keresési kulcsszó üzleti értékének megbecslése, de mivel nem fizetünk a Google-nek a megjelenésért, ezért a közvetlen üzleti haszonnal azonnal nem kecsegtető kulcsszavakra is érdemes tartalmat szánni.
- Noha a kulcsszóra történő tartalmi optimalizálásnak is van értelme fizetett kampányok esetén, hiszen a hirdetés Quality Score-ja magasabb lesz, ennek különösen a keresőoptimalizálás során van szerepe, így SEO kulcsszókutatás esetén kell figyelembe venni, hogy mennyire fogunk tudni majd az adott kulcsszóra a tartalmat optimalizálni
- A különbőz módosítók miatt a fizetett hirdetések esetén nincs jelentős szerepe. Ha elég magasat licitálunk, a keyword modifier-ünk alapján a Google jogosult a hirdetést megjeleníteni, akkor ott leszünk a fizetett találatok között.
Összességében a SEO kulcsszókutatás egy kifinomultabb folyamat, ahol fontosabb szerepe van a tervezésnek, és a megfelelő kulcsszavak kiválasztasánák, hiszen a Google csak rangsorolási tényezőket vesz figyelembe a végső találati helyezések meghatározásánál, azt magasabb biddel nem tudjuk módosítani.
Ezt a keresőoptimalizálás alapú kulcsszókutatási folyamatot fogjuk bemutatni a következő lépésben.
Kulcsszókutatás lépésről lépésre
Mielőtt egy tartalmat megírunk a weboldalra, vagy egy már megírt tartalmat optimalizálunk SEO szempontokat figyelembe véve, először érdemes egy kulcsszókutatást végeznünk, ami alapvetőn két részből áll:
- releváns kulcsszavak keresése, felfedezése
- Az összegyűjtött kulcsszavak priorizálása potenciális üzleti haszon szempontjából
Kulcsszavak felfedezése
Első körben találni kell olyan kulcsszavakat, amikről úgy gondoljuk, hogy érdemes új tartalmakat készíteni rájuk, vagy a már meglévő oldalakat (pl. a termék és szolgáltatásoldakat) ezekre a kulcsszavakra érdemes optimalizálni.
Erre fogok mutatni 2 módszert most, hogy hogyan lehet új kulcsszavakat találni, amikre érdemes lehet optimalizálni.
Mag kulcsszó beírása egy kulcsszókereső eszközbe (keyword tool-ba)
A legintuitívebb kulcsszókutatási technika talán, hogy magát a fő kulcsszót, az ún. seed keyword-öt írjuk be egy kulcsszókutató eszközbe, ami így kidob ehhez az alapkulcsszóhoz tartozó számos egyéb kulcsszót, ami ezt a mag kulcsszót tartalmazza.
Például, ha bútorwebáruházunk van, ilyen mag kulcsszó lehet a bútor, de még inkább az asztal, szekrény, székm ülőgarnitúra, stb. Folytatva ez a példát, ha a szék kulcsszót beírva az Ahrefs-be, az alábbi eredményeket kapjuk:
Ahogy látható, csak egy ilyen kereséssel több mint 10 ezer potenciálisan targetálható kulcsszavat kapunk. Persze, ez egy kicsit sok, majd ehhez lesz szükségünk a kulcsszókutatás 2. részére, ahol priorizáljuk a megtalált kulcsszavakat.
De előbb még nézzünk meg egy szintén elég jól működő kulcsszókutatási metódust.
Versenytárs top kulcsszavainak visszafejtése
Amennyiben korában azonosítottuk azokat a weboldalakat, akik organikus szempontból versenytársainknak tekinthetők, akkor az egyil legjobb technika, amit új kulcsszavak felfedezésére használhatunk, az a top versenytársaink top kulcsszavainak visszafejtése lesz
A legtöbb nem Google-hoz kapcsolható keyword tool általában nyújt ilyen versenytárs alapú kulcsszó visszafejtésre lehetőséget. Például ha az Ubersuggest-be beírjuk a versenytársunkat, aki aki fel, hogy a butor1.hu, az alábbi kulcsszó ötleteket kapjuk:
Ha a butor1 a versenytársunk, akkor elég jó képet kaphatunk arról, hogy ő milyen kulcsszavakra rangsorol, és hogy mi esetleg milyen kulcsszavakat nem targetálunk jelenleg tartalommal, ami pedig hozhatna be releváns, vásárlási szándékkal rendelkező felhasználókat.
Egyéb kulcsszó keresési technikák
Ahogy említettem, emellett még számos kulcsszó feltárási technikai létezik, ezeket a SEO audit checklistünkben megtalálod.
Azt még érdemes azért kiemelni, hogy általában nem a kellő számú kulcsszó megtalálásával szokott gond lenni, hanem azon kulcsszavak kiválasztásával, amire tudunk tartalmat előállítani, és akár már rövid távon forgalmat szerezni az oldalra. Erről lesz szó a következő fejezetben.
Kulcsszavak kiválasztása, amikről érdemes írni
Amint megvannak azok a kulcsszók, amikre úgy gondoljuk, hogy érdemes lehet új tartalmakat írnunk, vagy már meglévő tartalmakat optimalizálni, akkor a következő folyamat, amin végig kell mennünk, hogy ki kell választanunk azokat a kulcsszavakat, amikre a következő időszakban tartalmat állítunk elő.
Bár sokszor mondják, hogy a SEO ingyenes online marketing tevékenység, a nap végén vagy neked vagy ha egy nagyobb cégben dolgozol, egy szövegírónak meg kell írni magát a tartalmat is. Ez vagy neked időbe (ami lefordítható pénzre is), vagy a szövegírót fizetve, mindenképp pénzbe fog kerülni.
Így érdemes olyan kulcsszavakat kiválasztani és azokra optimalizálva tartalmat írni, amiknek a potenciálisan a legnagyobb a megtérülése. Erről a kulcsszó kiválasztási folyamatról szólnak a következőkben bemutatott technikák.
1. Kulcsszó keresési gyakoriság, keresési volumen megbecslése
Az egyik legfontosabb lépése az összegyűjtött kulcsszólista elemzésének, hogy megadjuk, hogy az adott kulcsszóra az adott keyword tool szerint havi szinten hányan keresnek. Például ahogy a lenti képen látható, az Ahrefs szerint a kulcsszókutatási kulcsszóra Magyarországon átlagosan havonta (nem számolva a long tail kulcsszavakat) kb. 200-an keresnek rá:
Fontos hozzátenni, hogy ezek a kulcsszó eszközök egy becslést adnak, sok esetben általában jelentősen alulbecsülik a tényleges keresési volument, de mégis adnak egy kapaszkodót, ami mindenképp jobb mintha a tényleges volumen nélkül döntenénk el, hogy miről készítünk tartalmat.
2. Megjelenés/ organikus kattintás arányszám figyelése
Bár a magyar organikus keresésekre még annyira nem jellemző a zero click search, de itt is érdemes figyelembe venni, hogy mi a megjelenési mennyiség és az organikus kattintási arányszám.
Különösen amúgy az angol kereséseknél jellemző az, hogy nagyon alacsony ez a fenti arányszám, hiszen a feature snippet-ek segítségével a Google a legtöbb esetben már a keresési találati listán megválaszolja a kereső információigényét, így a felhasználónak nem kell már semmilyen organikus találatra kattintania.
Emellett a fizetett Google Ads hirdetések azok, amik jelentősen tudják csökkenteni a tényleges organikus kattintások számát, különösen a magyar keresési piacon.
Az Ahrefsnek erre egy külön mutatója van, a CPS, ami a fenti arányszámot adja vissza, pontosabban azt adja meg, hogy egy átlagos keresésnél hány organikus találatra kattintanak. Ez a szám 1-nél alacsonyabb és magasabb is lehet. Mint látható a fenti példában, ez a szám 1,04, azaz egy átlagos keresés esetén 1,04.
Tehát összefoglalva, a keresési volumen önmagában még nem feltétlenül jelenti azt, hogy ha jó helyezést érünk el a SERP-ön, akkor abból nagyon sok forgalmat is fogunk kapni. Ezt az arányszámot is érdemes figyelembe kell tehát venni a keresési kulcsszavak kiválasztásánál.
3. Kulcsszónehézség figyelembevétele
Szintán árnyalhatja az adott SEO kulcsszó keresési volumenét a kulcsszónehézségi (Keyword difficulty, KD) metrika. Ezt nem Google-höz kötődő kulcsszótervező eszközök szokták megadni, a legtöbben az Ahrefs KD becslését tekintik irányadónak.
Arra vonatkozóan ad egy becslést, hogy mennyire nehéz lesz az adott kulcsszóra rangsorolni egy 1-től 99-es skálán. Ehhez azt nézi meg az Ahrefs például, hogy az első 10 organikus találatra hány backlink vezet. Minél több a linkelő oldal az organikus találatokra, annál nehezebb lesz rangsorolnunk.
Fontos itt is kiemelni, hogy nem egy tökéletes mutatószám ez, és akkor is érdemes lehet egy kulcsszót targetálni, ha amúgy magas a kulcsszónehézsége. Legfeljebb majd sokkal nehezebb lesz rá rangsorolni, és linkeket is építenünk kell az adott oldalra. Jelen esetben valószínűleg az Ahrefs alulbecsli, hogy a kulcsszókutatás kulcsszónak mindössze csak 1-es a KD-ja, ami az Ahrefs skáláján a legalacsonyabb érték.
4. Kulcsszó üzleti értéke/CPC számbavétele
Végül a kulcsszavak potenciáljának meghatározásánál arról sem szabad megfeledkezni, sőt talán az egyik legfontosabb dolog az, hogy mi a kulcsszó üzleti értéke.
Ha ismerjük már az iparágunkat, akkor intuitíve is láthatjuk, hogy üzletileg melyek az értékesebb kulcsszavak, és melyek azok, amik kevésbé értékesek.
Egy másik módszer lehet erre, hogy megnézzük, hogy a fizetett hirdetésekre az adott kulcsszónál átlagosan mennyit fizetnek a Google Adwords hirdetők.
Persze azt is fontos észbe tartani, hogy csak azért, mert egy kulcsszóra nem hirdetnek rá, az nem jelenti azt, hogy üzletileg értéktelen lenne arra a kulcsszóra tartalmat előállítani. Nem akarok ezen sokat lamentálni, de csak pár érv amellett, hogy ilyen kulcsszavakat is targetáljunk tartalommal:
- sokkal könnyebb forgalmat szerezni rá, hiszen a fizetett hirdetések nem viszik el a forgalmat
- noha általában a felhasználó nem rendelkezik vásárlási szándékkal, edukálhatjuk őket, és a termékünket, szolgáltatásunkat bemutathatjuk nekik. (így ha már lesz vásárlási szándéka, sokkal nagyobb valószínűséggel választhat minket)
- linkeket sokkal könnyebb gyűjteni a nem „commercial” kulcsszavakra optimalizált tartalommal
- terelhetjük a felhasználót az adott infó tartalomról termékoldalak irányába.
- megszerezhetjük az email címét, így már közvetlen kapcsolatot építhetünk ki vele.
Kulcsszó kereső eszközök
Az eddigi magyarázatokban is már többször megemlítettem a kulcsszókutatási eszközöket, aminek kifejezetten fontos szerepe van a kulcsszókutatásban, hiszen a fent bemutatott lépések elvégzésében majdnem nélkülözhetetlen szerepük van.
Van egy külön posztunk, ahol végig megyek részletesen az egyes kulcsszókereső eszközökön, itt most csak röviden megemlítem a legjobbakat.
Ingyenes Kulcsszókutató eszközök
Ingyenes eszközök általában a Google termékei, vagy a fizetett keyword tool-ok is nyújtanak általában valamilyen limitált információt teljesen ingyenes:
- Google Ads Kulcsszótervező (Keyword Planner)
- Google Search Console
- Ahrefs Keyword Generator
- Google Autocomplete
- Ubersuggest Chrome Extension
Fizetős kulcsszókereső software-ek
Ha belefér a keresőoptimalizálási büdzsénkbe egy fizetős kulcsszókereső software, az jelentősen megkönnyítheti a kulcsszókutatási folyamatot, akkor természetesen erre is van lehetőségünk.
Annyit fontos hozzátenni, hogy ezek a SEO software-ek nemcsak kulcsszókutatásra használhatók, hanem elég sok hasznos egyéb funkciót is tartalmaznak, amik tartalmi optimalizálásban, versenytárselemzésben, linképítési kampányainkban is nagy segítséget nyújthatnak. Ezek közül az alábbiak a legismertebbek:
- Ahrefs (havi 99 USD-től indul)
- Semrush (havi 99 USD-től indul)
- Ubersuggest (havi 12 USD-től indul)
Ha további fontos részletekre vagy kíváncsi, akkor ajánlom a kulcsszókereső eszközökről szóló cikkemet, ahol részletesen bemutatom ezeket a software-eket, és azt, hogy mikor érdemes melyiket használni, melyik fizetős software-ért érdemes leginkább fizetni, stb.
Kulcsszókutatás – Gyakran Ismételt Kérdések
Mi az a kulcsszókutatás?
A kulcsszókutatás az a folyamat a keresőoptimalizáláson belül, amikor meghatározzuk azokat a keresési kifejezéseket, amikre az emberek gyakran keresnek a Google-ben, így érdemes lehet rájuk egy külön tartalmat, oldalt készíteni, és azt az oldalt az adott kulcsszóra optimalizálni.
Mik az a kulcsszavak?
A kulcsszavak azok a keresési kifejezések, amit a felhasználók a Google és egyéb keresőmotorok keresési felületein használnak, hogy általuk szükséges információt megtalálják.
Mi az a kulcsszósűrűség?
A kulcsszósűrűség (keyword density) azt mutatja meg, hogy mi egy adott kulcsszó előfordulási gyakorisága a szöveg hosszához képest. Így a kulcsszósűrűség vizsgálatával gyorsan képet kaphatunk arról, hogy a tartalmunk a célkulcsszóban alul vagy túloptimalizált-e.
Mi az a keyword stuffing?
A keyword stuffing (magyarul tanán kulcsszó halmozás) az a technika, amikor úgy próbáljuk a weboldal organikus teljesítményét javítani, hogy a target keywordünket a természetesnél többször helyezzük a szövegünkben, azaz a kulcsszósűrűséget túloptimalizáljuk.
Korábban jól működő technika volt, ma már nem érdemes a természetesnél többször egy kulcsszót elhelyezni egy szövegben, mert a Google a túloptimalizálást is büntetheti.
Mik azok a long tail keyword-ök?
A long tail kulcsszavak (magyarul hosszú farok kulcsszavak, de ezt a kifejezést magyarul ritkán használják) olyan keresési kifejezések, amikre nem érkezik olyan nagy mennyiségű havi keresési volumen. De mivel sok van belőlük, ezért érdemes úgy optimalizálni a tartalmainkat, hogy ezekre a long tail keyword-ökre is rangsoroljunk.
Mi a különbség a Google Ads kulcsszókutatás és a SEO kulcsszókutatás között?
A Google Ads vagy kulcsszókutatás esetén sokkal fontosabb van a megfelelő CPC licit vagy stratégia kialakításának, mint magának a kulcsszókutatásnak, hiszen a tartalmunk alacsonyabb optimalizációját egy magasabb bid-del könnyen ellensúlyozhatjuk.