Bevezetés a Universal Google Analytics Események használatába (GA3 Eventek)

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

Amennyiben a Google Analytics-ből mélyebb meglátásokat akarunk kinyerni, ennek egyik legjobb módja, hogy ún. Google Analytics Eseményeket (Event-eket) hozunk létre. Fontos tudni, hogy a Google Analytics legújabb 4-es verziójában már minden interakció Event-nek számít, így az oldalmegtekintés is egy GA Event.

Az új típusú Google Analytics Eseményekről egy külön cikkben írunk, ebben a cikk-ben főképp a Universal Google Analytics verzió által értelmezett Google Analytics Eseményekkel foglalkozunk. A cikkben kitérünk arra, hogy:

  • Mi az a Google Analytics esemény?
  • Miből áll egy Google Analytics Esemény?
  • Hol található a Google Analytics-en belül az Eseményekre vonatkozó riportok?
  • Mire használható fel a Google Analytics Event? Google Analytics Esemény példák
  • Hogyan lehet Google Analytics Eventeket létrehozniM
  • Google Analytics 3 Esemény vs Google Analytics 4 Esemény
  • Egyéb tudnivalók a Google Analytics 3 Eseményekről

Mi az a Google Analytics Esemény? (Google Analytics Event)

A Google Analytics Események olyan felhasználói interakciókat mérnek, amelyek tartalma egy webhelytől vagy egy képernyő betöltésétől függetlenül mérhető. Ilyen interakció lehet az oldalon való görgetés, egy bizonyos link lekattintása, egy videó megnézése, egy fájl letöltése, stb. Ha mélyebb insight-okat szeretnénk megtudni a weboldalunkról, tehát nemcsak azt, hogy milyen oldalakat néztek meg az emberek, akkor Google Analytics Eseményeket, vagy angol nevén Google Analytics Event-eket kell létrehoznunk.

A Google Analytics Event-eket  (az Események angol neve) a Universal Google Analytics Property esetén nekünk kell beállítanunk vagy fejlesztő vagy Google Tag Manager segítségével. (lásd a cikk 2. része.)

Ahogy a bevezetőben is említettük, a Google Analytics 4-es verziójában a Google Analytics Események definíciója és használata is kissé módosult, ebben a cikk-ben mi kizárólag a Universal Google Analytics Eseményekkel foglalkozunk, mivel ezek jelentősen eltérnek a Google Analytics 4 Event-ektől. Ennek oka, hogy legtöbben még nem upgrade-eltek az új Google Analytics-re, és sokan ezt a régebbi verziót használják. Több olyan dolog, amiről a Google Analytics Események kapcsán itt írunk, a Google Analytics 4-ben már nem így működik az Eseményekkel kapcsolatban. Ahol ésszerű, ezt jelezzük is a cikkbne.

Miből állnak a Google Analytics Események?

Egy Google Analytics Esemény mérésével nemcsak maga az interakció megtörténtét tudjuk rögzíteni, hanem az Esemény egyéb attribútumát. Erre szolgálnak a Google Analytics Események egyéb összetevői:

  • GA Esemény Kategória (Event Category)
  • GA Esemény Művelet (Event Action)
  • GA Esemény Címke (Event Label) (nem kötelező, de ajánlott)
  • GA Esemény Érték (Event Value) (nem kötelező)

Universal Google Analytics Események - GA Event

Ehhez a négy összetevőhöz tudunk egy Google Analytics Esemény esetén egyéb értékeket hozzárendelni. Igazából nincsenek szigorú szabályok arra nézve, hogy ezeket az Esemény összetevőket hogyan használjuk, de azért pár dolgot érdemes megemlíteni velük kapcsolatban.

Google Analytics Eseménykategória (GA Event Category)

A Google Analytics Esemény Kategória a legmagasabb csoportosítási lehetőség eseményeknél. Ezt jelenti, hogy érdemes a Google Analytics Eseménykategóriáknál ügyelni arra, hogy hasonló Eseményeknek ugyanaz a Kategória neve legyen.

Például, ha van több Eseményünk, amik példuál videók megtekintésével kapcsolatosak, akkor ez esetben lehet a Google Analytics Esemény Kategória értéke a Videó. Ez lehetővé teszi, hogy az egy Kategóriába tartozó GA Eseményeket együtt elemezzük majd.

Google Analytics Eseményművelet (GA Event Action)

A Google Analytics Esemény Művelet a Kategória alatt elhelyezkedő csoportosítási szempont. Ahogy a neve mutatja, használható az adott Esemény               interakció típusának a leírására, de igazából bármilyen olyan kategóriát használhatunk, ami az adott Események elemzését megkönnyíti.

A Google Analytics Eseménykategóriához hasonlóan itt is alapvetően szöveges értékeket használhatunk.

Google Analytics Eseménycímke (GA Event Label)

A Google Analytics Eseménycímkével adhatunk meg még tovább információt az adott Google Analytics Eseménnyel kapcsolatban. Ahogy a fenti felsorolásban is írtam, ennek a megadása az Eseménykategóriával és az Eseményművelettel szemben már nem kötelező.

Így csak abban az esetben adjuk meg az Eseménycímkét az adott GA Event-nél, ha annak hozzáadott értéke van a későbbi elemzések szempontjából. Az előző kettőhöz hasonlóan ez is szöveges értéket vehet csak fel.

Google Analytics Eseményérték (GA Event Value)

Végül, de nem utolsósorban Google Analytics Event-ekhez még egy értéket is hozzá lehet adni a Google Analytics Eseményérték segítségével. Ez az Eseményösszetevő sem kötelező, de ha látjuk értelmét, akkor mindenképp adjuk hozzá. Az előzőekkel ellentétben itt az Eseményérték nem szöveget, hanem egész számokat tud felvenni, tehát ha valami számbeli értéket szeretnénk hozzárendelni az adott Eseményhez, akkor itt tehetjük meg.

Például, ha egy külön Google Analytics Event-et hoztunk létre a Kosárba tevésre, akkor az Események összetevői kinézhetnek az alábbi módon:

  • GA Eseménykategória: Gombkattintás
  • GA Eseményművelet: Kosárba tétel
  • GA Eseménycímke: Termék neve. (dinamikusan behúzva)
  • GA Eseményérték: Termék értéke (szintén dinamikusan behúzva egy változóból)

Amennyiben a GA Eventek összetevőiról további kérdésed lenne, akkor nyugodtan tedd fel a kommentekben, vagy pedig itt olvasható további információ:

Google Analytics Események riportok

Az általunk korábban konfigurált, így adatok gyűjtő Google Analytics Eseményeket a Google Analytics-en belül a Viselkedés, Események részen belül találjuk meg a Google Analytics 3-as verziójában.

Google Analytics Esemény riportok

Mint látható 4 riport fül van. Az Események Áttekintés riport oldalán egy alapvető Áttekintést kapunk az adott Property-be konfigurált Google Analytics Eseményekről.

A Legeredményesebb Események lapon hasonló módon egy áttekintést kapunk a leggyakrabban aktiválódó Google Analytics Eseményekről. Az elsődleges dimenzió átválthatjuk Google Analytics Eseménykategóriáról Eseményműveletre, vagy Eseménycímkére.

Az Események – Oldalak riportban nem a teljes weboldalra, hanem egyedi URL-ekre láthatunk az Eseményekkel kapcsolatos információkat. Míg az Eseményfolyam oldalon, az Események közötti  felhasználói utat követhetjük végig. (Személyesen ritkán használt, és nehezen hasznosítható riport ez az utóbbi.)

Milyen célból használható a Google Analytics Esemény?

A GA Események definícióinál már említettünk pár példát, hogy milyen interakcióknál, felhasználói műveleteknél lehet érdemes a Google Analytics Események használata. Most itt egy bővebb listát állítottunk össze. Fontos persze megjegyezni, hogy csak azért, mert egy Google Analytics Eseményt létre tudsz hozni, az nem jelenti azt, hogy létre is kell. (hiszen bizonyos korlátja is van az Események létrehozásának, lásd a cikk végefelé)

Akkor érdemes létreohzni egy Google Analytics 3 Eseményt, ha úgy látjuk, hogy abból olyan meglátás eshet ki, ami segítheti konverzióoptimalizálási vagy éppen forgalomszerzési lehetőségeinket.

De akkor jöjjenek a példák Google Analytics Eventekre:

  • Belső (internal) linkre való kattintás
  • Külső linkre (outbound) linkre való kattintás (akár affiliate linkre való kattintás)
  • Gombra való kattintás (akár omndjuk egy kosárba rakás gombra való kattintás)
  • Egy videó megnézése, megállítása, elindítása (Youtube, de bármilyen más videó platformra is lehet)
  • Form kitöltése, beküldése (de akár az egyes lépéseket, form elhagyását is lehet Eventekkel mérni)
  • Feliratkozás egy hírlevélre
  • Görgetés a weboldalon
  • Adott idő eltöltése a weboldalon (beállíthatjuk, hogy hány percnél, másodpercnél aktiválódjon az adott Google Analytics Esemény
  • Fájl letöltése (bármilyen kiterjesztásű fájlra tudunk Event-et létrehozni)
  • Oldalra való belépés
  • Popup betöltődése a felhasználónak
  • Stb, stb.

Hogyan hozható létre Google Analytics Event?

Fontos hangsúlyozni, amit már többször említettem a cikkben, és természetesen a GA Események létrehozásánál is fontos, hogy a Google Analytics melyik verzióját használod, amikor egy új Google Analytics Eseményt szeretnél létrehozni. Ennek oka, hogy Google Analytics 4 Eseményt létrehozni eléggé más folyamat, mint egy hagyományos Universal Analytics 3 Eseményt.

Ha esetleg nem tudod, hogy éppen te melyik Google Analytics verziót is használod, akkor így tudsz róla megbizonyosodni:

  1. Kattints a baloldali menüsávban az Adminisztrálás gombra.
  2. Itt a középső oszlopban (GA3-nál) a Tulajdonnal kapcsolatos infókat találsz. Kattints a ’Követési adatok’ majd Követőkódra.
  3. Itt be fog jönni egy új képernyő, ahol meg fogod látni a Google Analytics Propertyd követőkódját. Ha a követőkód úgy kezdődik, hogy UA, akkor a korábbi Universal Analytics verziót választod. Ha a követőkód egy nagy G-val kezdődik, akkor Google Analytics 4-es verzióról van szó.

Google Analytics Követőkód Adminban

Amúgy a Google Analytics felhasználói felülete is jelentősen eltér a Google Analytics 4-ben, szóval ez alapján is meg kell tudnod állapítani, hogy te melyik verziót használod.

Google Analytics 4 vs Google Analytics 3 - Felhasználói felületek

Universal Google Analytics Események létrehozása

Ha tehát Universal Google Analytics-et használsz, akkor itt fogjuk bemutatni, hogy hogyan tudsz egy új Google Analytics Eseményt létrehozni. Alapvetően két módszer van rá.

Megkérheted a fejlesztőd, hogy a kódban magában a megfelelő helyekre adjon hozzá JavaScript kódrészleteket, ami valahogy így néz ki:

gtag('event', 'aaa', {
  'event_category' : 'bbb',
  'event_label' : 'ccc'
});

De mi inkább a második verziót választanánk, azaz Google Tag Manageren keresztül hoznánk létre új Eseményeket. Ennek számos előnye van, most csak párat emelünk ki:

  • teljes kontroll az implementáció felett. Amennyiben felmerül egy új üzleti igény, hogy valamilyen új GA Eseméynt kell létrehozni, azt mi, fejlesztői segítség nélkül meg tudjuk valósítani. Hasonló módon, ha valamilyen Eventtel valamilyen hiba lép fel, akkor mi tudjuk a problémát jó esetben megoldani.
  • Nem kerül pénzbe. Folytatva az előző pontot, mivel nem kell fejlesztőt bevonnunk, aki valószínűleg elég magas óradíjon dolgozik, így fejlesztői kapacitást és elsősorban pénzt spórolhatunk meg.
  • A Google Tag Manager az Előnézet (Preview & Debug) módjában még mielőtt az élő oldalra kiengednénk egy új GA Eseményt, tesztelni tudjuk, hogy az implementációnk megfelelő-e.
  • JavaScript tudás nélkül tudunk Google Analytics Eventeket implementálni. (és amúgy minden más marketing és analitikai tag-et)
  • Egy helyen látjuk a forráskód ismerete nélkül, hogy jelenleg milyen Google Analytics Eventek vannak az oldalon konfigurálva

Mivel maga a Google Analytics Események Google Tag Managerben való létrehozása egy önálló útmutató cikket is megér, egy külön cikkben lépésről lépésre mutattuk be, hogy hogyan tudsz Google Analytics Eventeket Google Tag Managerben létrehozni.

Google Analytics 4 Események létrehozása

Ahogy már többször említettük, a Google Analytics 4 verzió megjelenésével a Google Analytics Események létrehozása is megváltozott egy kicsit, hiszen például a Továbbfejlesztett Mérésnek köszönhetően bizonyos felhasználói műveletek már automatikusan mérésre kerülnek mint Google Analytics Események.

Amennyiben Google Analytics 4 fiókod van, akkor mindenképp olvasd el a külön cikkünket a Google Analytics 4 Eseményekről itt, ahol részletesen kitérünk a definíciós különbségekre, valamint a GA 4 Eventek beállítására is.

GA Események – egyéb tudnivalók

Pár egyéb fontos tudnivalót is még megosztunk így a cikk végén, amiket érdemes tudni a Google Analytics Eventekről.

Google Analytics Események és a Visszafordulási arány

Universal Google Analytics Események kapcsán talán még fontos kiemelni, hogy hogyan hatnak az Google Analytics Események a Google Analytics közkedvelt metrikájára a Bounce rate-re, vagy magyar nevén a Visszafordulási arányra.

A válasz pedig erre az, hogy ez az adott Google Analytics Esemény beállításától függ. Ugyanis minden Google Analytics Event beállításnál be tudjuk azt állítani, hogy az adott Esemény ’Nem interakciós lekérés’ vagy interakciós lekérés legyen. Amennyiben nem interakciós lekérésnek állítjuk be, akkor a Google Analytics Esemény aktiválása nem fogja a bounce rate-et befolyásolni. Ha viszont mint interakciós lekérés állítjuk be, akkor ha az Event aktiválódik, a bounce-ba a látogató nem fog beleszámolni.

Adott eseménytől függ, hogy melyiket érdemes nem interakció lekérésnek illetve interackiós lekérésnek beállítani. Például, ha van egy olyan Google Analytics Eseményünk, ami miután a felhasználó 15 másodpercet eltöltött az oldalon, aktiválódik, ebben az esetben nem interackiós lekérésként érdemes az Eseményt beállítani, és így ha a felhasználó amúgy mást nem csinál, és elhagyja az oldalt, akkor bounce-nak fog számítani, hiába aktiválódott ez az GA Esemény.

Google Analytics Események mérése – Egy látogatáson belül

Noha remélhetőleg ez a cikk sikeresen meggyőzött, hogy Google Analytics Eseményeket érdemes implementálnod az oldaladon, hogy további insightokat nyerj ki, nem érdemes a ló túloldalára sem esni, és minden egyes felhasználó interakcióra külön Event-et létrehozni.

Már csak azért sem, mert a Google Analytics 3 ingyenes verziójában van egy olyan limit, hogy a Google Analytics session-önként (látogatásonként), összesen 500  lekérést (Google Aaalytics hit)-et mér be. És fontos tudni, hogy ugye a Google Analytics-ben az Oldalmegtekintés is egy lekérésnek számít. Szóval előfordulhat, hogy ha nagyon sok Eseményt állítottunk be, akkor az adott session-ben nem méri be az Analytics az összes pageview-t.

Ezért noha használjuk bátran a Google Analytics Eseményeket, kerüljük az olyan felhasználási eseteket, amikor egy Eseményt sokszor egymás után beküldünk. Például, hogy egy Eseményt aktiválunk bizonyos idő letelte utána, ezt az Eseményt ne küldjük be például másodpercenként, mert gyorsan el fogjuk érni az 500-as limitet.

Google Analytics Események és Google Analytics Célok

Fontos azt is megemlíteni, hogy a Google Analytics Eseményeket nemcsak arra szolgálnak, hogy így az adott felhasználói műveleteket könnyebben tudjuk elemezni, hanem az Események mint Google Analytics Célok is beállíthatók.

Így az Eseményekkel a Konverziók riportszekcióban további elemzéseket  végezhetünk, sőt az egyes riportokban mint konverzió is beállíthatjuk az egyes Eseményeket, így konverziós arányokat is tudunk számolni például bizonyos forgalmi forrásokra, vagy landing page-ekre.

A Google Analytics Eseményeket, csakúgy mint más GA célokat, a Google Analytics Admin részének a Nézet részében tudják beállítani.

Google Analytics Cél beállítása GA Eseményből

Valós Idejű Google Analytics Jelentések – Események

Végezetül azt még érdemes megemlíteni, hogy a Google Analytics Valós Idejű riportjai között is találsz egy olyat ami a Google Analytics Eseményekkel foglalkozik.

Valós Idejű Események riport Google Analytics

Ahogy látható, itt kapsz egy gyors áttekintést arról, hogy az elmúlt percekben milyen Események voltak aktívak az oldalon. Ez a valós idejű riport akkor lehet különösen hasznos, ha egy új Google Analytics Eseményt hoztál létre, és tesztelni szeretnéd, hogy tényleg a megfelelő értékeket küldi be a Google Analyticsnek az Esemény.

Google Analytics Eventek – Összefoglalás

Remélem sikerült egy jó áttekintést nyújtanunk a Universal Analytics Események használatáról. A bejegyzés során megemlítettem a témában a ROIHacks.hu-ra írt egyéb cikkeket is, így amennyiben egy részletesebb áttekintést akarsz kapni a Google Analytics Eseményekről, azokat mindenképp ajánlom elolvasásra.

Google Analytics Események – Gyakorian Ismételt Kérdések

Mi az a Google Analytics Event?

A Google Analytics Eventek a felhasználó interakciók, műveletek mérésére szolgálnak. Használatukkal nemcsak azt tudhatjuk meg az Analytics-ből, hogy egy felhasználó milyen oldalakat nézett meg, hanem például azt is, hogy mire kattintott, mennyi időt töltött az oldalon, milyen fájlt töltött le, milyen videót nézett meg, stb.

Hogyan lehet Google Analytics Eseményeket létrehozni?

Alapvetően két módja van a Google Analytics Események létrehozásának. Vagy közvetlenül a kódba helyezed el a JavaScript kódokat, amik az Event hit-eket beküdik az Analyticsnek, vagy pedig Google Tag Manageren keresztül konfigurálod az Eventeket.

Milyen összetevői vannak aGoogle Analytics Eseményeknek?

Egy Google Analytics Eseményt négy értékkel lehet ellátni. Ebből a Google Analytics Eseménykategória és az Eseményművelet értékének megadása kötelező, az Eseménycímke és az Eseményérték pedig opcionálisan megadható értékek. Utóbbi számértéket tartalmazhat, a többi mind szöveges értéket.

Hogy lehet Google Analytics Eventeket tesztelni?

Amennyiben még csak épp létrehoztál egy Google Analytics Eseményt és tesztelni szeretnéd azt, hogy tényleg megfelelően küldi be az Eseményadatokat Google Analytics-be, akkor tesztelési célra is tudod a Google Analytics Valós Idejű riportjait használni. Itt az elmúlt fél órában aktív Eseményeket láthatod Eseménykategória és Eseményművelet szerint.