Facebook Hasonmás Célközönségek (Lookalike Audiences) – Útmutató year-ben

Written by: roihacks.hu
Utolsó módosítás:

Használsz Facebook hirdetéseid célzásában Facebook Hasonmás Célközönségeket? Ha nem, akkor nagy hibát követsz el, hiszen a Facebook Hasonmás Célközönségek a Facebook hirdetésrendszerében rejlő egyik legértékesebb célzási funkció.

Még ha a Facebook Hasonmás Célközönségek ismerősek is számodra, bízunk abban, hogy fogsz a cikkekben találni pár új ötletet vagy koncecpiót, amikről még nem hallottál, és amik segíteni fognak, hogy a Lookalike Audience kampányaid még profitábilisak legyen.

Ebben az útmutatóban mindent meg fogunk osztani a Facebook Hasonmás Célközönségek kapcsán, így kitérünk az alábbiakra:

  1. Mi az a Facebook Hasonmás Célközönség?
  2. Hogyan működik a Facebook Hasonmás Célközönség?
  3. Tudnivalók a Facebook Lookalike Audience-ekről
    1. A forrás Egyéni Célközönség minimálisan szükséges mérete a Hasonmás Célközönségekhez
    2. Az érték alapú FB Hasonmás Célközönségek
  4. A Facebook Lookalike Célközönségek létrehozása

Mivel a Facebook Hasonmás Célközönségek létrehozásának lépésről lépésre való bemutatása azért nem csak pár lépés, ezért a részletes folyamatról egy külön cikket is szántunk, amit a fenti linkre kattintva tudsz megtekinteni. Szintén külön cikkben mutatjuk be a legjobb Facebook Hasonmás Célközönséget, amiket minden Facebook hirdetőnek használnia kell.

A blogbejegyzés végén pár gyakran ismételt kérdésre is válaszolunk a hasonmás közönségek kapcsán.

Amennyiben túl komplexnek találod a Hasonmás Célközönségek létrehozását, és az egész folyamatot a FB Pixel létrehozásától kezdve az Egyéni Célközönségek létrehozásán át profikra bíznád, itt tudod a kapcsolatot felvenni velünk.

Mik azok a Facebook Hasonmás Célközönségek? (Lookalike Audience-ek)

A Facebook Hasonmás Célközönség egy célzási lehetőség a Facebook hirdetési platformon, aminek lényege, hogy egy forrás célközönséget felhasználva a Facebook létrehoz olyan teljesen új, és egyből targetálható célközönségeket, akik érdeklődésben, viselkedési mintáikban vagy éppen demográfiai jellemzőikben leginkább hasonlóak a forrás célközönségben lévő Facebook felhasználókhoz.

Facebook Hasonmás Célközönségek

A Facebook Hirdetéskezelő Célközönség-kezelő felületén létrehozhatsz 1%-tól 10%-ig Facebook Hasonmás Célközönségeket, ami azt jelenti, hogy a Facebook az adott országban a forrásközönséghez leginkább hasonlító top 1-10%-nyi felhasználót teszi bele az adott hasonmás közönségbe. A Facebook Marketing API-val amúgy létre tudsz hozni hasonmás célközönségeket a top 20% felhasználóból is.

Ahogy még később kitérünk rá, elég sok Facebook és Instagram egyéni célközönségből létre tudsz hozni Facebook Hasonmás Célközönségeket, kezdve a weboldal látogatókból, bármilyen a weboldalon történő felhasználói akcióból (vásárlás, kosárba tétel, stb.) a Facebook Standard és Custom Event-eket használva, az ügyfélistádból, amit FB-ra feltöltöttél, a mobil appod felhasználóidból, vagy akár azokból az emberekből, akik bizonyos Facebook és Instagram tartalommal interakcióba léptek (pl. videó).

Igazából bármiből, amiből Egyéni Célközönséget tudsz létrehozni, tudsz Facebook és Instagram Hasonmás Célközönséget is csinálni.

Miért olyan hatékony a Facebook Célzás Hasonmás Célközönséggel?

A Facebook Hasonmás Célközönséggel való targetálás azért annyira hatékony, mert kihasználja azt a rendkívüli jó minőségű adatbázist, amit a Facebook a Messenger, Instagram és Facebook felhasználókról az évek során felépített.

A Facebook elég sokat tud a felhasználóiról, többet mint amit az emberek gondolnak, hogy tud róluk.

A Facebook ugyanis nemcsak azt az adatot gyűjti, hogy a felhasználók mit csinálnak a Facebookon, Instagramon, Messengeren, Whatsapp-en (pl. hogy milyen Facebook hirdetésekre kattintanak, milyen FB oldalakat követnek, milyen infuencereket szeretnek Instagramon, stb.), hanem két másik adatforrást is felhasználnak, ami igazán értékessé teszi a felhasználói adatbázisukat.

Először is, a Facebook vásárol felhasználói információkat mindenféle felhasználói adatbázisból, főleg olyan adatokat, amiket a másik két adatforrásból nem igazán tud megtudni. (Frissítés: Facebook 2018-től már nem igazán vásárol ilyen 3rd party adatforrásokból, főleg az adat és privacy botrányok hatására meghozott lépéseként.)

De a Facebook Pixel az az adatforrás a három közül, ami a legértékesebb részét adja a felhasználói adatbázisnak. A Facebook Pixel segítségével a Facebook rengeteg adatot tud gyűjteni a felhasználókról még ha éppen most nem is használják a Facebookot, csak éppen be vannak jelentkezve. (és általában a felhasználók be vannak.)

Mivel a Facebook Pixel weboldalak millióra van bekötve, a Facebook szinte mindig látja és el is raktározza, hogy éppen milyen weboldalt böngészel, milyen híreket olvasol, vagy egy éppen milyen terméket vásárolsz, és a lista csak folytatódik.

Ezeket az adatforrásokat a Facebook pedig nemcsak arra tudja használni, hogy érdeklődés és viselkedés alapján targetálj Facebook és Instagram felhasználókat, de arra is hogy a hasonló felhasználókat csoportokba, klaszterekbe ossza, és ez alapján megtalálja azokat a felhasználókat, akik leginkább hasonlítanak a forrás közönség felhasználóira. Ezt a hirdetési technikát nevezzük a Facebook Hasonmás Célzásnak.

Forrás célközönség típusok Hasonmás Célközönségeknél

Mielőtt létre tudnál hozni Facebook Hasonmás Célközönségeket, Egyéni Célközönségekkel rendelkezned, amik az alapjai, vagy egy jobb kifejezést használva a forrásközönségek lehetnek a Facebook Hasonmás Célközönségekhez.

Amennyiben a Facebook Egyéni Célközönségek (angolul Custom Audience) nem ismertek számodra, akkor ajánljuk, hogy az alábbi cikket mindenképp csekkold le:

Most csak arra fogunk kitérni, hogy mi az a négy fő Egyéni Célközönség típus, amit használhatsz forrásközönségként a Facebook Hasonmás Célközönségeidhez:

Facebook Egyéni Célközönség források

  1. Weboldal látogató alapú Egyéni Célközönségek Facebook Pixel Event adatokból (ugye ennek is számos példája van, kezdve az Összes oldallátogatót magában foglaló célközönségtől, egészen a lézerfókuszú célközönségekig, pl. azon felhasználók, akik legalább 30 ezer forint értékben vásároltak)
  2. Ügyféllistából készített Egyéni Célközönségek (pl. aktív felhasználók, email feliratkozók, stb.)
  3. A Mobilappod felhasználóiból készített Egyéni Célközönségek (beléptek az app-ba, ott egy bizonyos oldalt megnéző felhasználók, stb.)
  4. Engagement Egyéni Célközönségek: Custom Audience-ek olyan felhasználókból, akik bizonyos Facebook és Instagram tartalmakkal „léptek kapcsolatba” (mint például megnézték a Facebook vagy Instagram videóidat, meglátogatták a Facebook vagy Instagram fiókod, kitöltöttök egy lead formot a FB-on, stb.)

A Facebook Hasonmás Célközönségek jellemzői

Mielőtt megmutatnánk röviden, hogy hogyan kell FB Hasonmás Célközönséget létrehozni, pár fontos tudnivalót, jellemzőt is megosztunk a Lookalike Audience-ek kapcsán.

Az Egyéni Célközönségek minimum szükséges mérete Facebook Hasonmás Célközönséghez

Az ideális forrás közönség méret egy Hasonmás Célközönséghez a Facebook hivatalos ajánlása szerint 1000-5000 felhasználótól kezdődik, de már 100 felhasználót tartalmazó Egyéni Célközönségből is tudsz csinálni hasonmás célközönségeket.

Noha fontos, hogy minél több felhasználó legyen a forrás audience-ben, nemcsak a felhasználók mennyisége, hanem azok minősége is számít. Azaz például egy vásárlókat tartalmazó Egyéni Célközönség, amiben csak 500 felhasználó van, valószínűleg jobb forrás közönség lesz, mint egy forrás közönség, ami 10 ezer olyan felhasználót tartalmaz, akik megnéztek egy termékoldalt. (ViewContent Pixel esemény).

Értékalapú Hasonmás Célközönségek Facebookon

Amikor a Hasonmás Célközönségek forrásközönségét választod ki, arra is van lehetőséget, hogy Értékalapú Hasonmás Célközönséget építs. Ez azt jelenti, hogy a Facebook az Egyéni Célközönségben lévő felhasználókat nem tekinti ugyanolyannak, hanem figyelembe veszi a felhasználók élettartam-értéket vagy gyakrabban használt angol nevén a lifetime value-t a hasonmás célközönségek létrehozásánál (CLV vagy LTV rövidítéssel is sokszor lehet találkozni.)

új forrás közönség létrehozása Facebook Lookalike-hoz

Ezek az értékalapú Hasonmás Célközönségek létrehozhatók olyan Egyéni Célközönségeknél, amiknek olyan Pixel Események adják az alapjukat, amiknek az érték paramétere is rögzítésre kerül, vagy olyan feltöltött ügyféllistáknál, ahol egy plusz oszlopban a vásárlók lifetime value-ja is meg van adva.

Facebook Hasonmás Célközönség létrehozása

Van egy külön cikkünk arról, hogy hogyan lehet Facebook Hasonmás Célközönséget létrehozni, ahol megmutatjuk a lépéseket a legelejétől kezdve. Ebben az általános útmutatóban most csak az alapfolyamatot mutatjuk be, sok egyéb magyarázat hozzáfűzése nélkül, szóval ha a részletekre vagy kíváncsi, akkor ajánljuk az előbb linkelt cikket.

Viszont a konkrét hasonmás célközönség létrehozás elég egyszerű folyamat, csak az alábbiakon kell végig menni:

  1. Nyisd meg a Facebook Célközönségek lapot a Facebook Vállalkozáskezelőből, vagy csak egyszerűen kattints erre a linkre.
  2. A bal felső sarokban kattints a ’Célközönség létrehozása’ gombra majd a legördülőből válaszd a ’Hasonmás célközönség’-et.
  3. Facebook Lookalike Audience létrehozása
  4. A megjelenő ablakban lehet beállítani a Hasonmás Célközönséget három lépésben. Először ki kell választani a forrás célközönséget, amit a FB használni fog, hogy a leginkább hasonló felhasználókat megtaláljaFB Hasonmás Célközönség beállítása
  5. A következő lépésben ki kell választani az országot, vagy az országot, ahol a Facebook Hasonmás Célközönséget létrehozni szeretnénk
  6. Végül az utolsó lépésben a Hasonmás Célközönségek méreteit definiálhatjuk. Először be kell állítanunk, hány Hasonmás Célközönséget szeretnénk, majd a gombokkal beállíthatjuk, hogy az egyes lookalike audience-ek milyen méretűek legyenek.

Facebook Hasonmás Célközönségek – Összefoglalás

Mint látható tehát, amint igazából az Egyéni Célközönségeid megvannak, azokból hasonmás közönségeket létrehozni már egyáltalán nem nehéz.

Van egy külön bejegyzésünk, ahol a leghatékonyabb Facebook Hasonmás Célközönségeket gyűjtöttük össze, amiket mindenképp érdemes célozni, mert nagy megtérüléssel kecsegtetnek. Amennyiben kíváncsi vagy rá, kattints a fenti leinkre

Amennyiben pedig professzionális segítséget vennél igénybe a Hasonmás Célközönségek létrehozása kapcsán akár mással kapcsolatban a Facebook hirdetések kapcsán, akkor itt tudod fel venni velünk a kapcsolatot.

Gyakran Ismételt Kérdések – Facebook Hasonmás Célközönségek