Ügyfél és email adatbázis feltöltése Facebook-ra Célközönségek létrehozásához

Written by: Marketer
Utolsó módosítás:

A Facebook Pixel adatokból létrehozott Egyéni Célközönségek mellett a másik leghatékonyabb módja, hogy Facebook Egyéni Célközönséget hozzunk létre, ha az ügyféllistáinkat töltjük fel a Facebookra, legyenek azok egyszerű e-mail feliratkozói listák, vagy korábbi vásárlókat tartalmazó adatbázis a CRM rendszerből. Így ezeket a felhasználókat is remarketing kampányokon keresztül vissza tudjuk célozni, vagy forrásközönségként használva őket jó minőségű Hasonmás Célközönségeket tudunk belőlük létrehozni.

Ebben az útmutatóban azt fogjuk bemutatni, hogy:

  • hogyan lehet a vevői és email listákat Facebookre feltölteni?
  • Milyen felhasználói vagy vásárlói adatok tölthetők fel Facebookra?
  • Mi az átlagos megfeleltetési arány a Facebookra feltöltött vevői listák esetén?
  • Következő lépések miután az Egyéni Célközönség létre lett hozva a felhasználói adatbázis feltöltése után.
  • Pár példa olyan Egyéni Célközönségekre, amiket létre tudsz hozni ezt a funkciót használva.

A cikk végén pár, a vásárlói listák Facebookra való feltöltése kapcsán gyakran felmerülő kérdést is megválaszolunk.

Ügyféllista feltöltése Facebookra (email lista, feliratkozói lista)

Először röviden bemutatjuk azt az általános folyamatot, ahogy egy ügyféllistát a Facebookra fel tudsz tölteni, majd azoknál a pontoknál, ahol további magyarázatok szükségesek, ott részletesebben is majd belemegyünk az általános folyamat leírása után.

Azt fontos elmondani, hogy az alapfolyamat ugyanabból a lépésekből áll, függetlenül attól, hogy milyen ügyféllista feltöltéséről van szó. Szóval ezt a folyamatot kövesd, ha

  • lead listákat
  • aktív ügyféllistákat
  • feliratkozói listát
  • vásárláói listákat,
  • CRM adatbázist
  • bármilyen egyéb telefonszámot vagy e-mail címeket tartalmazó adatbázist töltesz fel Facebookra abból a célból, hogy a rajta lévő embereket remarketing célból elérd, vagy belőle Lookalike Audience-eket képez.

A folyamat az alábbiak szerint néz ki:

  1. Nyisd meg a Facebook Vállalkozáskezelőt, és itt válaszd ki a Célközönségek oldalt, vagy kattints erre a linkre. Fontos, hogy egy aktív Facebook hirdetési fiókkal rendelkezz már, ez szükséges ahhoz, hogy új FB Egyéni Célközönségeket (Custom Audience) tudj létrehozni.Facebook Célközönségek
  2. Egy olyan lapra érkezel, ahol fogod látni már az összes eddig létrehozott Facebook Célközönséget. Itt a bal felső sarokban kattints a ’Célközönség létrehozása’ majd a legördülő listán az ’Egyéni Célközönség’ gombra.Facebook Egyéni Célközösség létrehozása
  3. Egy új popup fog megjelenni, ahol az új Custom Audience forrását kell kiválasztanod. Itt válaszd az ’Ügyféllista’ lehetőséget, majd kattints a ’Tovább’ gombraügyféllista Egyéni Célközönség Facebookon
  4. Itt megint egy új ablak fog megjelenni, ahol először információkat olvashatunk arról, hogy milyen formátumban kell az email vagy egyéb vevői listát a Facebookra feltöltenünk, illetve hogy milyen oszlopokat tudunk megadni. Le lehet tölteni egy fájlsablont, ami a kívánt formátumban tartalmaz példa adatokat, vagy ha Mailchimpet használjuk, mint e-mail küldő szolgáltatást, akkor onnan a kontaktadatbázist közvetlenül beimportálhatjuk. Mindenesetre ez csak egy tájékoztató lap, szóval alapesetben kattintsunk a ’Tovább’ gombra.Ügyféllista feltöltése Facebookra - Egyéni Célközönség létrehozásához
  5. A következő lépésben meg kell adnunk, hogy a feltöltött email vagy bármilyen egyéb ügyféladatbázis tartalmaz-e érték oszlopot. Ez arra szolgálhat, hogy a Facebook Hasonmás Célközönséget ügyfélérték alapon is tudd képezni. Szóval, ha van ilyen adatunk, ami az ügyfélértéket tartalmazza (LTV, life time value angolul), akkor azt mindenképp adjuk hozzá a listához, hiszen jobb minőségő Lookalike Audience-et lehet majd belőle képezni.crm email lista feltöltése facebookra - érték oszlop
  6. Ezután a következő lépésben már feltöltheted az ügyféllistádat. Két lehetőséged van, vagy a előre elkészített fájlt töltesz fel, vagy bemásolod az értékeket. Inkább az első opciót javasolnánk, mivel így később majd vissza tudod nézni, hogy mikor mit töltöttél fel ügyféllista célközönségnek. Amint a fájlt feltöltöttük, adjunk a Célközönségnek egy nevet is.vevői lista fájl feltöltése Facebook Célközönség létrehozásához
  7. Ezt követően a táblázat oszlopait meg kell feleltetned a Facebook által felismert azonosítóhoz. Ha jó neveket adtál meg az oszlopoknak, ezt automatikusan megfelelteti, ezeket az oszlopokat zöld pipával jelöli a FB. Ha valamit nem ismert fel és beavatkozás szükséges, akkor ezt te is be tudod állítani.Facebook ügyfélazonosítók megfeleltetése
  8. Amennyiben a megfeleltetéssel megvagy, akkor nyomj rá az „Importálás és létrehozás” gombra.
  9. A Facebook egyből elkezdi feltölteni az ügyféllistádat és ezt egyből egy hash-elt formátumban teszi meg. Az ügyféllista méretétől függően, ez pár másodperc alatt megvan, de akár perceket is igénybe vehet. Amint az ügyféllista feltöltődött és az email vagy egyéb ügyfélazonosító alapú Egyéni Célközönség létrejött, az alábbi képernyőhöz hasonló dolgot fogsz látni.Facebook ügyféllista feltöltve

Amint látható, akár egyből berakhatod a Célközönséget egy Facebook remarketing kampányba, vagy Hasonmás Célközönséget is létrehozhatsz, vagy éppen egy új Custom Audience létrehozásának is nekikezdhetsz.

Ügyfél azonosítók, amik Facebook ügyféllistákban feltölthetők

Az alábbi ügyféladatokat tudod jelenleg Facebookra feltölteni, amiket a Facebook arra fog használni, hogy a listáidon lévő ügyfeleket, vevőket megfeleltesse a saját felhasználói adatbázisának, és ez alapján beazonosítsa őket:

Az alábbi azonosítókból legalább egyet fel kell tölteni

  • Email (akár 3 különböző is hozzáadható, három különböző oszlopban)
  • Telefonszám (szintén akár 3 különböző is hozzáadható, három különböző oszlopban)
  • Vezetéknév, utónév
  • Mobilhirdető azonosító
  • Facebook-alkalmazás felhasználói azonosítója
  • Facebook-oldal felhasználói azonosítója

Itt általában ugye az email vagy a telefonszám lesz releváns a beazonosításhoz. Amennyiben mindkettő megvan, természetesen mindkettőt töltsük fel, illetve emailnél és telefonszámnál is, ha többet is megadott az ügyfél, akkor mindegyiket töltsük fel, hiszen javíthatjuk a match rate-et.

További adatokat, amik javíthatják a megfeleltetési algoritmus hatékonyságát:

  • város
  • ország
  • születési idő
  • kor
  • irányítószám
  • nem

Amikor az ügyféladatbázist töltöd fel, akkor ne felejtsd el, hogy a fájformátumnak .csv-nek vagy .txt-nek kell lennie, különben a Facebook nem fog tudni vele dolgozni. A feltöltött ügyfélazonosítók megfelelő formázása is legalább ilyen fontos, amiről itt olvashatsz részletesebben.

Ügyféllisták használata Facebookon

Még mielőtt pár konkrét ügyféllista példát bemutatnánk, fontos arról is szót ejteni, hogy hogyan lehet az ügyféllistából létrehozott Egyéni Célközönségeket Facebookon belül használni a targetálási opciónk bővítésére. Erre mutatjuk be a három lehetséges alkalmazási lehetőséget.

Facebook remarketing lista létrehozása Ügyféllistálból

A leggyorsabban megtérülést eredményező módja a Facebook-ra feltöltött ügyfél és vevői listáknak, ha ezeket Facebook remarketing kampányokban használjuk fel. Ez különösen jól jöhet az iOS14 frissítés hatásai miatt, amikor az iPhone és iPad felhasználók esetén a Facebook Pixel és az SDK alapú Egyéni Célközönség képzés jelentősen megnehezedett.

Amint az ügyféllista fel lett töltve, és az Egyéni Célközönség létre lett hozva, igazából már egyből tudunk olyan remarketing kampányt futtatni, ahol ezeket a felhasználókat érjük el.

Mindössze annyi a dolgunk, hogy a kampány felállításánál a hirdetés sorozat beállításánál hivatkozzuk meg az adott Egyéni Célközönséget. Amennyiben a konkrét folyamatot látni szeretnéd, akkor a Facebook remarketing kampányról szóló cikkünket ajánlom figyelmedbe.

Facebook Hasonmás Közönségek létrehozására Ügyféllistákból

Amennyiben nemcsak remarketing kampányokat futtatunk, akkor érdemes lehet Hasonmás Célközönségeket képezni a feltöltött e-mail és egyéb ügyféllistákból is. Ebben az esetben különösen hasznos, ha az ügyfélazonosítók mellett az ügyfélérték értéket is feltöltjük az adatokkal együtt, ha ez esetünkben értelmezhető.

Ez esetben ugyanis a Facebook Lookalike algoritmusa a Hasonmás célközönség képzésénél az ügyfélértéket is figyelembe veszi, azaz azt is vizsgálja, hogy ki az aki számunkra valóban értékes ügyfél, és így a Hasonmás Célközönségünk is jobb minőségű lesz.

Célközönség kizárása ügyféllistákkal

Végül szintén használhatjuk ezeket az ügyféllista alapú Custom Audience-eket, hogy a felhasználókat, pl. az aktív ügyfeleinket kizárjuk a különböző remarketing vagy akár a cold célközönségeknek szóló Facebook kampányainkból.

GDRP és Facebook email listák és hashelés

Egyik fő aggodalom forrás szokott lenni, hogy ütközik-e valamilyen adatkezelési szabályozásba az, hogy a vásárlóink emailjét és egyéb adatait feltöltjük a Facebook-ra. A Facebookkal szemben amúgy is nagy a bizalmatlanság az ilyen privacy-vel kapcsolatos témákban, sokak tényleg azt hiszik, hogy esetleg a Facebook vagy valamilyen illetéktelen fél ellophatja az ő ügyfeleinek adatait.

Amennyiben az ügyféladatokat, amiket Facebook-ra feltöltöttünk, azokat úgy szereztük, hogy az ügyfél az adatkezelési tájékoztatónk elfogadta, és az ügyféllista nem vásárolt, akkor semmiképp nem kell aggódnunk a GDRP meg hasonlók miatt. Egyéb esetekben inkább vegyük igénybe ügyvéd tanácsát.

Mellesleg azt még fontos megjegyezni, hogy a Facebook a feltöltött vásárlói vagy ügyféladatokat hash-eli, azaz az ügyféladatok nem az eredeti formájukban tárolja, hanem egy algoritmus segítségével enkriptálja, így biztosan lehetünk abban, hogy más nem fog hozzáférni az ügyfeleink adataihoz.

Facebook Ügyféllisták típusai

Említés szintjén már volt róla szó, hogy milyen ügyféllistákat lehet feltölteni Facebook-ra. Most kicsit részletesebben megyünk végig a lehetőségeken, hogy biztos legyél abban, hogy minden potenciális lehetőséget kihasználsz, ami ebben az Egyéni Célközönség típusban rejlik.

Email lista/hírlevél feliratkozók feltöltése Facebook-ra

Talán a leggyakoribb alkalmazási lehetőség, hogy a hírlevél feliratkozóink email címét töltjük fel a Facebookra, így a feliratkozóinkat is könnyen retargetelni tudjuk, még akkor is, ha éppenséggel az utóbbi időben nem jártak a weboldalunkon, így Facebook Pixel-lel nem mértük be őket.

Másik nagy előnye lehet ennek, hogy a feliratkozóinkat Facebookon is célzottan elérjük, hogy egy átlagos kereskedelmi célú email átlagos megnyitási aránya olyan 10 és 40% között szokott mozogni mostanában, így Facebookon keresztül olyanokat is elérhetünk, akik amúgy a hírleveleket mostanában nem nyitották meg.

Vagy éppen, ha például egy email kampányban fut egy exkluzív promóció, akkor Facebookon keresztül értesítheted az e-mail feliratkozóidat, vagy akik megnyitották az e-mailt, hogy az adott promóció hamarosan lejár.

Facebook Egyéni Célközönség Vásárlói listából

Talán a leghatékonyabb módja ennek az Egyéni Célközönség típus használatának, ha a korábbi vásárlóink listáját kiexportáljuk a CRM rendszerből vagy bármilyen webshopos backend rendszerből és ezeket töltjük fel a Facebookra.

Korábbi vásárlók listája Facebookra

Ez már csak azért is jobb minőségű célközönség lesz, mintha simán csak a Facebook Pixelből dolgoznánk, hiszen az ebben a listában lévő felhasználók sosem kerülnek ki az Egyéni Célközönségből, míg a ’Vásárlás’ Pixel Esemény alapú Custom Audience esetén, a 180 napnál régebbi vásárlók már nem lesznek benne a Célközönségben.

Ez különösen hasznos lehet, ha nagy értékű termékeket adunk el, de a vásárlás frekvenciája  alacsonyabb, hiszen ekkor nem biztos hogy könnyen összejön a Hasonmás Célközönségekhez szükséges 500-as forráscélközönség méret 180 napon belül.

Ebben az esetben mivel vásárlókról van szó, az ügyfélérték oszlopot is mindenképp töltsük ki, hiszen így a vásárlókból képzett Lookalike Célközönség is sokkal jobb minőségű lesz.

Lemorzsolódott (Churn-ölt) vásárlók listája

Amennyiben a Facebook kampányt egy SaaS (Software as a Service) cégnek futtatod, vagy bármilyen megújuló előfizetésre épülő weboldalnak, akkor a lemondási arány csökkentése (angol szakkifejezéssel, ez a churn), egy kulcskérdés lesz a cég sikere szempontjából.

De azok sem vesznek el természetesen, akik már lemorzsolódtak, hiszen valamilyen ajánlattal (win-back kampánnyal) könnyen vissza lehet őket szerezni, és újra előfizetőkké tenni őket. Mindössze annyi a dolgunk, hogy egy ügyféllistával feltöltjük azokat az embereket, akik már lemorzsolódtak és nekik dedikált win-back jellegű üzeneteket jelenítünk meg

Ez akár az egyik legmagasabb ROAS-t hozó FB kampányod lehet, ha valamilyen vonzó ajánlatot jelenítesz meg nekik, és nem voltak elégedetlenek a szolgáltatással, akkor jó eséllyel újra elő fognak fizetni a szolgáltatásért.

Vásárlók, akiknek az előfizetése hamarosan lejár

Folytatva az előző gondolatmenetet, természetesen az a legjobb, ha ezek a vásárlók egyáltalán el sem jutnak odáig, hogy lemorzsolódjanak, hanem még az előfizetésük lejárta előtt hosszabbítanak.

Tehát amennyiben fix időtartamú vásárlóid, előfizetőid vannak, akkor pár hónappal az előfizetés lejárta előtt mindenképp érdemes egy hosszabbítási hirdetés kampányt futtatni Facebookon és Instagramon ezeknél a vásárlóknál, hogy a vevőmegtartásod (angol szakszóvalal a retention-öd) javuljon.

Ismét csak annyi a dolgod, hogy összeszeszed azokat az előfizetőket, akiknek hamarosan lejár az előfizetése, és őket külön feltöltöd a Facebook ügyféllista feltöltési funkció segítségével és egy dedikált remarketing kampányt futtatsz részükre.

Facebook Célközönség Lead listából

Amennyiben a weboldaladon a fő makrokonverzió nem a vásárlás, hanem potenciális ügyfelek szerzése, azaz angol szóval a leadek szerzése, akkor természetesen ezeket a lead listákat is mindenképp érdemes feltölteni Facebookra és ezáltal célközönségeket képezni belőlük.

Íme pár példa ilyen Lead alapú célközönségekre:

Lead-ek, akiket a weboldaladon szereztél

Hasonlóan mint a Vásárlás alapú Egyéni Célközönségeknél, csak azért mert Pixel Esemény is van beállítva a lead megszerzésére, érdemes ettől függetlenül a ténylegesen megszerzett Lead-eket is feltölteni. Már csak azért is, mert így ugye a 180 napos időkorlát nem jelent problémát, hogy az adott ügyfelet 180 nap után is megcélozzuk, vagy éppen a Hasonmás Célközönségünk minőségibb legyen.

Különösen fontos ez a reklámblokkolók és privacy fókuszú böngészők korában, valamint az iOS14 frissítés negatív következményeit ismerve, amikor a Facebook Képpont alapú mérés jelentősen alulriportálhatja a ténylegesen megszerzett lead-eket.

Potenciális ügyfelek, akik telefononáltak, de még nem konvertáltak

Az is előfordulhat, hogy a konverzió maga nem a weboldalon történik, hanem az ügyfél rögtön telefonon hívja fel a vállalkozásod sales-es kollégáit, vagy éppen a cég call centerét. Ezeket a hívásokat kezdeményező ügyfeleket is érdemes feltölteni Facebookra, főleg ha ez a fő konverzió típus a cég esetén.

Ezt követően már ezeket az embereket is elérhetjük egy Facebook retargeting kampányban, vagy éppen Lookalike-okat képezhetünk belőlük.

Offline konverziók Facebook-ra feltöltve

Végül de nem utolsó sorban, arra is van lehetőség, hogy az offline, fizikai üzletekben történő konverziókat is feltöltsd Facebook-ra, noha az nem jellemező Magyarországon általában, hogy az offline vásárlók egyedi azonosítóit is begyűjtjük. (Bár például, ha a vásárló egy hűségkártya program tagja, ez sem elképzelhetetlen.)

Ez esetben az offline vásárlókat online vásárlási ajánlatokkal is megcélozhatjuk, vagy éppen mivel Facebook hirdetésekkel Bolti forgalom céllal is lehet kampányt indítani, a boltba is terelhetjük ezeket az embereket vagy a belőlük képzett Hasonmás célközönségeket.

Facebook Ügyféllisták Emailből, telefonszámból – Gyakorian Ismételt Kérdések

Hogyan célozzuk meg az email listát vagy hírlevél feliratkozói listát Facebookon?

A legegyszerűbb módja ennek, ha feltesszük az email és feliratkozói listát Facebookra, ezáltal Egyéni Célközönséget csinálunk belőlük, majd ezt a FB Célközönséget a remarketing kampány hirdetés sorozat szintjén megcélozzuk.

Ezt a folyamatot amúgy automatizálhatod is akár például Zapier-rel, vagy hasonló szoftverrel, ami kiexportálja a listát az email küldő software-ből, és feltölti Facebook-ra. Az egyik legnépszerűbb e-mail küldő alkalmazás, a Mailchimp direkt integrációs lehetőséget is nyújt a Facebookkal, így pedig még automatizációt sem kell felállítanod, hogy a feltöltés működjön.

Hogy retargetáld a korábbi vagy aktív vásárlóidat Facebookon?

Alapvetően két módon teheted ezt meg, vagy a Facebook Pixel ’Vásárlás” (Purchase) Eseményét használva képzel egy Egyéni Célközönséget, vagy a cikkben bemutatott módszer szerint feltöltöd a vásárlók listáját Facebookra, majd az így létrehozott Egyéni Célközönséget állítod be a remarketing kampány célzásánál.

Hogyan javíthatod a Facebook-ra feltöltött ügyféllisták megfeleltetése arányát?

Alapvetően három dolgot javasolnánk, amennyiben javítani szeretnél a FB-ra feltöltött ügyféllisták megfeleltetési arányát (match rate). Töltsd fel minden oszlopot, hiszen ha a Facebook több adatot lát a vásárlóról, akkor nagyobb valószínűséggel fogja tudni beazonosítani a felhasználókat. Másodsorban, ha lehetőséged van rá egy vásárlóhoz ne csak egy e-mail címet, hanem akár 3-at is tölts fel, hiszen így nagyobb a valószínűsége, hogy a Facebook felismeri a vásárlódat. Végül de nem utolsó sorban, checkold le még egyszer, hogy a feltöltött táblázatot oszlopai és az abban lévő értékek megfelelően vannak formázva.